Az U.N.C.L.E. embere olyan, mintha Guy Ritchie kelet-német ORWO-ra forgatta volna, de tudjuk, hogy hogy a hatás eléréséhez KODAK-ot kellett volna használnia, és az is világos, hogy valójában mindent digitálisan rögzítettek. Könnyen lehet, hogy Az U.N.C.L.E. embere akkorát bukik majd, mint egy magyar táncdalénekes a Checkpoint Charlie-n 1974-ben, de attól még az év egyik legizgalmasabb mozija az angol rendező kémfilmes kreatúrája.

PZL – nullahategy

skIvAXZAz U.N.C.L.E. embere olyan, mintha egy Vanity Fair manöken elvesztette volna az 1963-as modellkönyvét, amit a Ritchie egyszerűen bemozgatott, kitalált hozzá egy világraszóló hülyeséget (a hidegháború csak átverés, az oroszok és az amcsik együtt küzdöttek az atombombát fejlesztő neonácik ellen), megmutatta Róma pop-kulturális fénykorát, és a berlini szovjet zóna 50 szürke árnyalatát. Mindezt úgy, hogy a Stasi hivatalnokairól nem a Krasznaja Moszkva kölni jut eszünkbe, hanem a Givenchy Gentemen Only parfümje.

Minden fancy, még a Trabant is, amivel az orosz ügynök, Kurjakin (Armie Hammer) üldözőbe veszi Napoleon Solo (Henry Cavill) kocsiját. Látott már Trabantos autós üldözést? (A Linda-sorozat nem ér!) Ezért is érdemes megnézni Az U.N.C.L.E. emberét, ami inkább egy attitűd mozi, egy életérzést megfoglamazó imázsfilm, ahol a márka nem egy retro Fiat 500-as, vagy egy Omega óra, hanem maga Guy Ritchie.

uncle-800A sztori lényegtelen, hiszen ki venné komolyan azt a történetet, amiben a KGB és a CIA összefog, hogy a fasiszta olasz bárók és nagyvállalkozók a dél-amerikaiakkal kifejlesztenek egy atombombát, amit a két titkosszolgálat együttes erővel hatástalanít?

Ennél sokkal fontosabb, hogy Ritchie megteremt egy sosemvolt Olaszországot, amikor még egy erős nemzetállam arisztokráciája és úriszabó páholya mutatták meg, milyen lett volna Róma, ha nem a Corriere della Sera ismertük volna meg, hanem a Vogue-ból.

Napoleon Solót (Henry Cavill) Roger Moore-ra vették, Gaby Tellert (Alicia Vikandert) Audrey Hepburnre, míg Kurjakint (Armie Hammer) azokra a szovjet színészekre, akiknek a sztárkártyái minden KISZ klubban fellelhetőek voltak, azokban a dobozokban, amikben a felszabadulás 30. évfordulójára készült jelvények aludták örök álmukat. Persze, ettől függetlenül Kurjakin egy brit modra emlékeztet, aki még nem tudja, hogy másnap megalakul a The Who.

Gaby Teller apja nyílván Teller Ede akart lenni, de mindez mellékes, ahogy az is, hogy Gaby, aki úgy néz ki, mint az a bakfis, akit bérmálkozásáról egy üveges-vetkőzős buliba visz második unokatestvére a krémszínű Vespáján. A lényeg az, hogy a film beállításai olyanok, mintha egy divatlap életképei lennének. Guy Richie kémjátszmája nem veszi komolyan magát, mint például a Mission: Impossible-szériák, ugyanakkor nem is a buta kémparódiák számát gyarapítja, a rendező olyan stílusos mozit rakott össze, ahol a Vespákat nem benzin hajtja, hanem Cinzano, és ahol a gyilkosságok aláfestője zenéjét San Remo-i slágerek adják, míg a nagy hidegháborús összecsapásokat a spagettiwesternek főcímeire komponálták.


Az U.N.C.L.E. embere (The Man from U.N.C.L.E.)

amerikai akcifilm

Rendezte: Guy Ritchie

Szereplők: Henry Cavill, Elizabeth Debicki, Armie Hammer, Hugh Grant, Alicia Vikander, Jared Harris, Luca Calvani

Játékidő: 116 perc

Magyarországi premier: 2015. augusztus 20.