Vannak divatos kifejezések, amik olyanok, mintha varázsigék lennének a fogyasztói társadalom rontásai ellen. Ilyen a kézműves,  az e-származék mentes, vagy éppen a fair trade. De vannak más ajánlatok is: ilyen például a tradíció. A Károlyi utcában található Benedictus Apátsági Termékek Boltjára elsősorban az utóbbi jellemző, de persze a bencés gondolkodásban ezek a divatos kifejezések is benne vannak, immár évszázadok óta, csak éppen másképp nevezik azokat. Veiland László Attila értékesítési és marketing igazgatóval beszélgettünk.

 PZL – 061.hu

Amikor a termékportfólióban gondolkodtak, bekalkuláltak-e etikai szempontokat is? Azaz: vigyáztak arra, hogy ne célozzák meg a hívők jóhiszeműségét?
A főapátságnak széles a termékköre, először jó tíz évvel ezelőtt indult a teák és borok forgalmazásával, és három éves a gyógynövényekből készített kozmetikai vonal. Készültünk arra, hogy létrehozunk egy olyan termékcsaládot, aminek a nevében már benne van a bencés kötődés, értelmezhető nemzetközi terepen is, és rá lehet építeni egy prémium márkát, vagy egy felső-közép kategóriás termékcsaládot – ez a Benedictinus Apátsági termékek köre. Adunk valamit Pannonhalmából, ami valahogy mégis egy zárt körön belül marad. Pannonhalmának az az attitűdje, hogy innen senki nincs kizárva, mindenkit szívesen látunk. A monostor kapuja mindig nyitva áll – mondta a főapát úr.

Pannonhali Főapátság termékbolja 2016.09.22. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

Nem tartanak-e attól, hogy csak az ún. úri középosztály tudja megengedni magának, hogy megvásárolja ezeket a termékeket, de azok, akik elmennek a máriaradnai búcsúba, már nem
A Benedictus márkanevet úgy pozícionáltuk, hogy a termékek nem feltétlenül lesznek elérhetőek a zarándokok számára, de nekik is vannak ajánlataink, amik tartalomban, külcsínyben ugyanazt tudják. Persze vannak az összetevőkben különbözőségek, ami megmutatkozik az árban is, mert ugye nem lehet például egy szappanba beletenni a legdrágább anyagokat, és aztán olcsón forgalmazni. A Károlyi utcai bolt átalakítása egyébként abba az irányba mutat, amely Pannonhalmára is jellemző a letisztult, puritán építészetével, az áttetszőségével, átláthatóságával, néhol szerzetesi egyszerűségével. A termékeink az ásványvizet kivéve manufakturális termékek, a gyártási volumenünk is más, mint a multinacionális cégek esetében, ez is magyarázza a magasabb árat.

Pannonhali Főapátság termékbolja 2016.09.22. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

Minden termék Pannonhalmán készül?
Gyógynövénykertünkben nyolc hektáron termelünk gyógynövényeket, lepároljuk, és közvetlenül a lepárló mellett készülnek a termékek. A Vis Vitalis ásványvizet a Pannonhalmától négy kilométerre található ravazdi kútból nyerjük, ami dokumentáltan 1238 óta kötődik a bencésekhez. Viszont a gasztro-termékeink előállítására nem vagyunk berendezkedve, nincs pálinkafőzdénk, nincs csokoládékészítő műhelyünk, ezek bérgyártásban készülnek, más, prémium kategóriát gyártó üzemekben. A gyógynövényeket, a receptúrák jó részét és a fűszer alapanyagokat mi szállítjuk a gyártáshoz.

Állásinterjúkon fontos, hogy valaki hívő legyen?
Nem kérdezünk rá az interjúk során, hogy ki milyen felekezet tagja, csak az a fontos, hogy közel legyen a bencés értékrendhez. Biztosak vagyunk abban, hogy Pannonhalmára nem megy el úgy ember, hogy ne legyen kötődése a hithez, Istenhez, vagy éppen pannonhalmi tradícióhoz.

Pannonhali Főapátság termékbolja 2016.09.22. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

A Benedictus-féle krémek kizárólag gyógynövény alapúak, azaz nem használnak mesterséges adalékanyagokat?
A stratégiai célunk az, hogy mindenből a prémium minőséget tegyük a termékekbe, ezért nem használunk olyan alapanyagokat, amelyek megjelennek a tömeggyártásban, de mondjuk egy szappan esetében vannak olyan összetevők, amelyek más szappanokban is megjelenhetnek. Odafigyelünk arra, hogy minőségi kókuszzsírt vagy éppen olivaolajat használjunk, ami alapvetően határozza meg, hogy mekkora lesz egy-egy termék előállítási ára, ugyanakkor ügyelünk arra, hogy az alacsonyabb árkategóriás termékek összetevői és csomagolása ugyanúgy a Pannonhalmára jellemző minőséget tükrözze.

Csak élelmiszereket és kozmetikumokat állítanak elő?
Pannonhalmán szuveníreket is árusítunk, mert a turisták ezeket nagyon keresik, de a budapesti üzletünkben ilyesmiket nem árusítunk. Elkészült a kozmetikai vonal három éves fejlesztési terve, ez kilenc új terméket jelent majd. Az idei évben kijövünk egy zsályás férfi szappannal, illetve egy citromfüves samponnal és tusfürdővel, utóbbi kettő alapanyagai között megtalálható a Vis Vitalis ásványvíz is. Officina Santi Martini Műhelyünk alapvetően gyógynövényes termékcsaládokat alkot..

Pannonhali Főapátság termékbolja 2016.09.22. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

1238 óta dokumentált, hogy fogyasztják a ravazdi vizet, de mióta palackozzák Vis Vitalis néven?
Korábban ivókúrákra és fürdőkúrákra is vitték magukkal a szerzetesek, de csak három éve palackozzuk, főleg éttermek rendelnek, illetve kiskereskedelmi üzletek.

Van, amit visszaforgat a cég az apátság által támogatott karitatív vagy hitéleti tevékenységekbe?
Igen, bár mi ezt nem tesszük rá sem a szappanra, sem a palackokra, mert direkt üzenet lenne, és nem vagyunk hívei ennek. De a támogatás egyértelmű a pannonhalmi gazdasági társaságok működése esetében. Mi nem “for profit”, hanem „for benefic” cégeket működtetünk. Ha realizálódik a profit, az mindenképpen visszapörög a főapátság életébe. Akár úgy, hogy a bencés gimnáziumot vagy valamelyik idősek otthonát támogatjuk vele, esetleg egy-egy kiadványt, de nem kívánjuk ezeket külön-külön kommunikálni.

Pannonhali Főapátság termékbolja 2016.09.22. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

Nagy divat a fair trade üzleti modell. Át lehet venni valamit ezekből a kortárs modellekből?
A fair-trade gondolkodás egy ezer éves apátság életében dokumentáltan hosszú évszázadok óta benne van. Nálunk nincs gazdasági new age és egyéb divatok, Pannonhalma a középkor óta egy önellátó modellre épül, mindent visszaforgat a közösségbe. Az érdekeltségeibe tartozó étteremnél is fontos, hogy a helyi termelőktől vásárolt termékek nagy arányban legyenek jelen egy-egy étel előállítása során, illetve használják az általunk termelt fűszernövényeket. A kozmetikai műhelyünknek számtalanszor adott inspirációt egy 1735-ben kelt 600 receptet tartalmazó receptúrás könyv, amit egy bencés szerzetes jegyzett le. Például az Arcanum kenőcsünket egy régi receptúra alapján állítottunk össze, ami kiváló gyógyír csípésekre, szúrásokra és égésekre.

Pannonhali Főapátság termékbolja 2016.09.22. Fotó: Horváth Péter Gyula

Fotó: Horváth Péter Gyula

A termékek eleganciája, az átgondolt tipográfia arra enged következtetni, hogy folyamatos a kapcsolatban vannak profi arculattervező grafikusokkal
A team munka öt évvel ezelőtt kezdődött egy grafikai csapattal, velük hoztuk létre az arculati kézikönyvet. Saját tapasztalataink, illetve hozzánk közel állók véleménye alapján formálódott, alakult ki az alapvetően bencés arculatunk. Az ásványvizes palack formátuma a Jedlik Ányos-féle szódás palackot vette alapul, de a toszkán patikák hangulata is benne van, a bencés ikonográfia elemeit pedig levéltári forrásokat felhasználva dolgoztuk ki. Az öt szív sokszor jelenik meg a termékeken – például az ásványvizes palackon is – ezek az egykori öt bencés monostorra utalnak. Alig lehet észrevenni, szinte el vannak rejtve, de ezek olyan üzenet értékek, amik számunkra nagyon fontosak. A tradíció mögé innovációt kell álmodni – mondta Ciril atya, a főapátság perjele. A boltunk is egy letisztult vonalat visz, ami szinkronban van Pannonhalma kortárs építészeti lenyomataival.