Herendi Gábor a magyar filmművészet egyik legsikeresebb rendezője, olyan kasszasikereket mondhat magáénak, mint a Valami Amerika, most minden idők legnagyobb büdzséjéből készülő fimjének, a Kincsemnek az utómunkáin dolgozik. A közel hárommilliárd forintból készülő alkotás tavasszal kerül a mozikba. Herendi Gáboral beszélgettünk. 

P.Z.L.- 061.hu

A bulvársajtó is foglalkozott azzal, hogy nemrég közúti baleseted volt. A szerződéseidben nincs olyan kitétel, hogy amikor egy közel három milliárdos produkció van a vállaidon, akkor nem vezethetsz motort….
Ezen a szinten nem másoljuk Hollywoodot… A motort félretettem egy időre, amit sajnálok, mert nagyon megkönnyítette az életem, mert egy külső kerületben lakom, és nehezen tudok bejönni a városba az elképesztően nagy forgalom miatt. Motorral egyszerűbb volt. Így történt, elestem, pedig nagyon odafigyeltem, de hát nem tudsz mindent kikerülni.

Te azért sok mindent ki tudtál kerülni… A rendszerváltás utáni kreatív vállalkozók egyik legsikeresebb alkotója vagy. Sokan vannak, akik évekig azt hitték, hogy ők a világ közepe, de elhasaltak, te viszont ügyesen ellavíroztál….
Lehet, hogy a külső szemlélőnek így jön le, de azért én nem így látom. Nem jutok olyan gyorsan kihívásokhoz, mint amennyit szeretnék… Ötvenhat évesen most készítem az ötödik játékfilmem. Ez azért nem egy termékeny életút. Irigykedve szoktam nézni a hollywoodi filmrendezőket, akik akár évente készítenek egy filmet. Kinn komoly stábok segítik a rendezőt, nem kell minden fázisnál ott lenni, én viszont egy filmmel két évig is elvagyok. Hétévente évente készítek egy filmet, miközben minden második évben is tudnék… Ezért aztán nagyon meggondolom hogy milyen projektbe fogok bele, nagy hangsúlyt fektetek az előkészítésbe, soha nem vágok úgy bele egy munkába, hogy a forgatókönyv ne lenne kifogástalan.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Te készítetted már BBDO-s tapasztalatokkal a Postabank reklámjait. Miért érezzük a rendszerváltás utáni magyar reklámfilmek kb. első tíz évéről, hogy azok „nagyon magyarok”… Van-e olyan hogy magyar stílus?
A honi reklámszakmának az volt a vágya, hogy a reklámiparunknak legyen magyar arca, de ez szerintem nem jött össze. Tudok üde kivételeket említeni, a Postabank reklámok például ilyenek voltak. Ez talán azért lehetett, mert abban az időszakban mesze nem volt annyi szakmaiság a reklámban, mint ami most van. A globalizáció know-how-ja akkor még nem ült rá a műfajra, és olyan szinten kaptunk szabad kezet, hogy szinte lubickoltunk a kreativitásban. Talán ezért volt ezeknek magyar egyénisége, stílusa. Ma már ez teljes mértékben kiveszett. Ma már nem lehet a magyar reklámokat megkülönböztetni a nemzetközi filmektől. Globalizálódtunk, amit azért sajnálok. Néha dolgozom külföldön is, és azt kell mondanom, hogy Bulgáriában, Ukrajnában és Oroszországban is kreatívabb saját gyártású filmek készülnek, mint itthon. Ők jobban meg tudták védeni a jó értelembe vett kelet-európaiságukat. Mivel mi közelebb vagyunk Nyugathoz, hamarabb veszítettük el a jellegzetességeinket., kikopott belőlünk a fanyar kelet-európai humor, amiben az a vicc az, hogy főleg a szocializmus termelte ki.

Mekkora a nyomás rajtad, hiszen tőled már az első hétvégén elvárják a közel százezer nézőt…
Kifejezetten nyomaszt, hazudnék, ha ezt tagadnám. Szeretném hinni, hogy mindent megteszek annak érdekében, hogy megugorjuk azt, amit elvárnak tőlünk. De még ha rá is írnánk a plakátra, hogy a Valami Amerika rendezője készítette a filmet, az sem garantálná a nézőszámot, hiszen a Lora című filmem – aminek nehezebb volt a témája -, nem hozott jó nézőszámot, pedig a mai napig azt gondolom, hogy az egy jó film. Azért a Kincsem is herendis lett, az újlenyomatom is rajta van, és tele lesz humorral, amit fontosnak tartottam, mert nem szerettem volna poros, kosztümös film kerekedjen ki belőle… Szerintem trendi lett – annak ellenére, hogy a kosztümös filmek most nem azok – de ezt majd marketinggel tudjuk a nézők tudtára adni. Egy barátom mondta, hogy Gábor, ki az Istent fog érdekelni egy döglött ló története? Ezen anno elgondolkodtam, de aztán megnyugodtam, mert túl vagyunk egy tesztvetítésen, és rendkívüli módon szerették a nézők, fantasztikus eredmény jött ki, pedig nem is a végső változatot látták. Az első hétvége valóban meghatározó lesz, az viszont a marketingről szól majd, szóval, ha át tudjuk ütni ezt a falat, akkor megnyerhetjük a futamot. De nem kell félni, ez egy nagyon szép, könnyen fogyasztható szerelmes film. Messze nem a lóról, hanem a ló gazdájáról szóló fickós történetről van szó, sok humorral, látványos lóversenyeket bemutató képekkel.

A film dialogizál a magyar kosztümös mozik hagyományával, vagy pont ellenében épít fel valamit?
Nagyon szeretem a klasszikus Jókai-adaptációkat, de ezek az alkotások nem korszerűek 2016-ban. Kifejezetten úgy dolgoztunk, hogy ne legyen nosztalgikus stílusú mozi, XXI. századi filmet akartunk. A mai fiatalokat ugyanis nem lehet megszólítani egy lassú, régi vágású kosztümös filmmel.

Idáig megúsztátok, hogy ne süssék rá a hatalmas költségvetésből készülő Kincsemre a kurzusfilm billogot. Mit gondolsz, miért?
A Kincsem egy ló, akinek nincs politikai állásfoglalása, a téma sem lett része a politikai közbeszédnek. És tényleg büszkék lehetünk rá a mai napig, mert tényleg a leghíresebb versenyló. Maga a film is politikamentes. Van benne egy jó értelemben vett magyar büszkeség, de az is humorral ábrázoltuk.

A hatszáz fős jelenetekre külön treníroztad magad?
Készültem rá, természetesen, nem ijedtem meg attól, hogy nagy a csapat. És persze azt nem győzöm hangsúlyozni, hogy team munkáról van szó. Amikor reggel kimentünk a forgatási helyszínre, pontosan tudtam, hogy mit akarok felvenni, snittlistával érkezem, tudtam milyen beállításokat szeretnénk, ráadásul ezeket már korábban átbeszéltem az operatőrrel… És erre ráépülhet a színészek felől jött improvizáció is. A színész akkor érzi magát biztonságban, ha abban biztos, hogy olyan születik, ami rá nézve nem kellemetlen. Persze, még olyan dolgokon is múlhat a siker, hogy miképp rezonálnak egymásra a főszereplők, de szerencsére az első pillanattó megvolt a kémia Nagy Ervin és Petrik Andrea között. Látszott már a forgatáson is hogy mennyire fontos nekik ez a film, látványosan odatették magukat. Ervin a kedvemért lefogyott tíz kilót, és úgy megtanult lovagolni, hogy szájtátva néztük… Többek között a színészeknek és a profin együtt dolgozó csapatnak is köszönhető, hogy egy ekkora volumenű filmet 75 nap alatt fel tudtunk venni, úgy hogy nem volt pótforgatásunk, ami azért egy kisebb csoda.

A Kincsem minden idők legdrágább magyar filmje. Ez azt is jelenti, hogy a színészek is nagyobb komfortban dolgozhattak, mint egy átlagos magyar produkcióban és jobb volt a stábbüfében a kávé?
A komfortjuk adott volt, de nem volt nagyobb kényeztetés, mint egy átlagos magyar filmben. A sok pénz itt a filmre ment el. És tényleg sok pénzből készült, mégis: ennyi kompromisszumot életemben nem kötöttem, hiszen erre a filmre a dupláját el lehetett volna költeni. Volt, amikor száz lóval kellett kimenni Bécsbe, mert ezek a lovak kettőt futnak és abbahagyják, és nekünk 12 órás munkarendbe kellett dolgozni, ezért kénytelenek voltunk folyamatos átszerszámozással újabb és újabb lovakat pályára küldeni…Kitaláltunk egy vizuális világot, amit nem tudtunk konzekvensen végigvinni, mert arra volt pénzünk, hogy a főszereplőknek megvarrjuk a ruháit, míg az összes többi szereplő ruháit kölcsönzőből szereztük be….

Igaz, hogy az arculatban lesznek steampunkos hatások?
Kis érintése lesz csak ennek a világnak, ráadásul a film pont abban a történelmi időben játszódik, amikor ez a stílus megidéz. Nagyon kulturáltan megtaláltuk a történelmi hűség és a stilizáció között az arányokat. A filmben láthatjuk az épülő, felállványozott Bazilikát, az újonnan átadott Margit hidat, az eredeti színével, ami kék volt és nem sárga.

Közben lósuttogó is lettél?
A suttogó külön szakma, szóval, a lovakat nem én instruáltam. A lovas kaszkadőrökkel hosszan tréningezték a lovakat. A Kincsem lovat hat ló alakítja, volt, amelyiket arra treníroztak, hogy elviselje a tüzet a közelében, volt, amelyiket arra, hogy vezényszóra le tudjon feküdni. Kincsem kanca volt, és az egyik őt alakító ló csődör volt, ezért utómunkával kellett kiherélnünk

Nagyon hosszú az utómunkákra fordított idő, már több, mint egy éve dolgoztok vele a vágóstúdiókban…
Az iparunk nincs felkészülve egy ilyen volumenű film elkészítésére, de nem minőségi, hanem pusztán mennyiségi probléma van. Százötven animátornak kellett volna nekiesni a filmnek, akik megeszik három hónap alatt, de ehelyett húsz csinálta. Ezért aztán pakisztáni és indiai fiatalokkal is dolgoztunk, mert online lehet részfeladatokat kiadni. A magyar szakemberek nagyon jók, világszínvonalon dolgoznak, csak a gépparkunk nem elég nagy.

Hogy tudtátok megképezni a XIX. század végi pesti utcákat? Hogy kell elképzelni itt a CGI-technikát?
Fel kellett vennünk a mai utcát, és onnan elkezdődött egy pepecselős munka, minden, ami a mára vonatkozott, az kicseréltük. Minden fellelhető archív anyagot összeszedtünk, rengeteg fotónk, képeslapunk volt, és a computer animátorok nekiálltak egy hatalmas retusálásnak. A mozgást külön le kellett modellezni, hiszen nem tudtuk beleforgatni a lovas kocsikat, ezért kimenetünk a repülőtéri betonra, ahol felrajzoltuk az utcákat… Tudtuk milyen szögből, milyen kameramozgással terveztük a jelenetet, felvettük üresben a betonon.

A filmet talán a monarchikus díszletezése miatt is könnyebb eladni az egykori utódállamokban…
De a Kincsem közönségfilm, fogyasztható romantikus kalandfilm, mégsem könnyű eladni, hiszen magyar nyelvű, és más országokban nincs olyan szinkron kultúra, mint itthon, a feliratos filmeket nem nagyon szeretik… A Valami Amerikával sem volt könnyű, pedig nekem remek adataim voltak, eljutottam velük a Warnerig, akik figyelik a magyar Box Office-t, és a Valami Amerika lenyomta a Titanicot, mert több hétig volt egy adott szegmensben, mint Cameron filmje. Kaptam a Foxtól egy levelet, hogy gratulálnak, hogy elsüllyesztettem az ő szeretett hajójukat. Ezek után mindent elkövettem, hogy hátha el lehet adni, ha mást nem, legalább a remake jogát, de azt kellett tapasztalnom, hogy a dolog nem működik. Azt mondták, hogy nagyon tetszett nekik, de ilyen van nekik még öt, csak azokban benne a Julia Roberts és a Bruce Willis.

Egy ekkora költségvetésű filmnél nem lehetett volna legalább egy európai sztárt belerakni?
Magyar projektet akartunk, arról nem beszélve, hogy az eladhatóságot csak az amerikai sztárok befolyásolják, az európaiak nem. És egy ún. A pluszos amerikai sztár nagyon megnyomta volna a büdzsét, és akkor a film grandiózusságából kellett volna visszavenni.

Mivel száz éve halt meg Ferenc József, erősek lettek a monarchikus nosztalgiák. Akik ebben a világban élnek, azoknak ad valamit a film?
Szerintem igen, ráadásul Ferenc József az egyik főszereplője is a filmnek. A Kiegyezés utáni időszak Magyarország egyik legsikeresebb korszaka, amellett, hogy ebben az időben volt egyfajta függetlenségi törekvés is, és ez is benne van a filmben. Szóval, a Kincsem ezt a monarchikus hangulatot is simán hozza.

Vezető kép: Horváth Péter Gyula