Egyszer meg kéne vizsgálni a westernfilmek számmisztikáját is. Ismerjük a hét mesterlövészt, a hatlövetűt, hatosfogatot, a 73-as winchestert, vannak hármas egységek (pl. a jó, rossz és a csúf),  és most itt a nyolcas szám is, ami ezúttal  „aljas”, és itt van a különleges, 70 mm-es formátum is, amelyben Tarantino leforgatta a westernjét.

PÁN – 061.hu

A közel három órás westernből több, mint két óra egy rőfös boltban játszódik, ami pedig a szabadban, az is félig egy postakocsi belsejében, szóval az Aljas nyolcas afféle western kamaradarab, ami legalább annyira rokon Csehov  Három nővér című drámájával, mint a Volt egyszer egy Vadnyugattal. Tarantino ezúttal is megrendezte a műfaji filmek fesztiválját, amiben nem az örök nyár napsugarai csillannak meg az ezüst nyergeken, hanem véres hó borítja a tájat. A Jack London adaptációk is eszünkbe juthatnak, amiket fekete-fehér tévén néztünk, valamikor a hetvenes évek végén, csak azoknál a filmeknél nem volt ihletett az operatőri munka, ráadásul az Aljas nyolcas tájköltészet a javából, akkor is, ha a legtöbbet rőfös bolt enteriőrjét látjuk is.

 

Éppenséggel még azt is elfogadhatjuk, hogy Tarantino mozija a megosztott amerikai társdalom metaforája, hiszen a boltban Észak feszül neki Délnek, a fehérek a feketéknek, a feketék a mexikóiaknak, szóval, mindenki utál mindenkit. Nincs a filmben egyetlen szerethető figura sem, kivéve talán a bolt tulajdonosait, akiknek rövid epizódszerep jut, mielőtt megölnék őket egy cukorkaesőben.

A polgárháború után játszódó film két fejvadász találkozásával kezdődik, akik a festői Wyoming hóföldte táján találkoznak, mindenki a saját csomagjával. John „The Hangman” Ruth (Kurt Russel) a pszichopata Daisy Domergue-t (Jennifer Jason Leigh) cipeli, aki több horror klasszikust fogalmaz felül (pl. a Carrie-t), Major Marquis Warren (Samuel L. Jackson) pedig néhány másvilágra tessékelt körözött bűnöző hulláját. Csatlakozik a társasághoz Chris Mannix sheriff jelölt (Walton Goggins), aki történetesen a „megrendelő”, ő lesz az, aki a leszállított bűnözőkért fizet.

 

Vihar csap le rájuk, ezért betérnek egy rőfös boltnak hívott fogadószerű faházba, ahol nem a tulajok várják, hanem Joe Gage (Michael Madsen) Six-Horse Judy (Zoe Bell), Sandy Smithers (Bruce Dern), O.B Jackson (James Parks) és Jody (Channing Tatum). Ők lenne az aljas nyolcas rosszabbik fele, és ugyebár senki nem szerethető, még a Major Marquis Warren (Samuel L. Jackson) sem, hiszen lazán Pulf Fictionba modulál, hozza Jules Winnfieldet, már csak azt kellett volna megkérdeznie, hogy Örülünk, Vincent? Ezúttal arról mesél milyen nagy öröm számára megkínozni a kapitány meztelen fiát a hóban, majd mielőtt meghalt orális szexre kényszeríteni. 

 

Frappánsak a dialógusok, ahogy azt Tarantinótól megszokhattuk, de a film sokat piszmog a tárgyakkal, tele van közeli képekkel, és néha már-már Tarkovszkij is eszünkbe juthat, mígnem aztán a mozi átmegy vérben abált horrorba, fekete komédiába, lesz, akit tökön lőnek, másnak levágják a kezét, vagy éppen szétrobban egy-egy fej. És ha műfaji vérfertőzés nem lenne elég, Morricone is sikerrel mixeli össze a spagetti westernek zenéjét a rémfilmek horror-diszkójával.

Aljas nyolcas
színes, magyarul beszélő, amerikai western, 182 perc, 2015
Írta és rendezte: Quentin Tarantino
Főszereplők: Kurt Russel, Jennifer Jason Leigh, Samuel L. Jackson, Tim Roth
Bemutató dátuma: 2016. január 7.
Forgalmazó: Fórum Hungary