Aki csak a Testvérlövészek trailerét látta, gondolhatja azt is, hogy egy fickós, cool kortárs westernt nézhet meg majd a moziban, hiszen azt a Tainted Love eredeti, Gloria Jones-féle verziójára vágták… Azonban Jaques Audiard egy művelődéstörténeti westernt forgatott, amelyből megtudhatjuk mikor terjedt el a fogkefe és az angol vécé a Vadnyugaton, és hogy milyen baloldali víziók kaptak lábra az aranymosó táborokban.

PZL –061.hu

A western filmekben mindig izgalmas, amikor feltűnik egy oda nem illő motívum, mondjuk egy automobil vagy éppen egy lepkegyűjtő vagy egy szórakozott professzor. A Testvérlövészekben előkerülnek a fogkefék, a kommunista tanok, a demokrácia kérdése és a kémia. Mintha csak Ráth-Végh István rakta volna össze a forgatókönyvet, de nem… maga Audiard és Thomas Bidegain írták Patrick deWitt The Sisters Brothers című regénye alapján. Egyébként maga a sztori annyira átlátható, mint a westerfilmek egyutcás városkái, ahol a templomtól a bordélyig tartó szakaszon szépen halomra is lövik a rosszfiúkat. A titokzatos kapitány megbízza a Sisters Brotherst, azaz Elie Sisters (John C. Reilly) és Charlie Sisters (Joaquin Phoenix) hogy hozzák el neki a vegyészt, azaz Hermann Warmot (Riz Ahmed), aki némi kémiával kimutatja a folyók vizében lapuló aranyrögöket.

A kapitány először John Morrist (Jake Gyllenhaal) küldte utána, de mivel ő nem képes a kínzásra és a gyilkolászásra, neki csak afféle felderítő szerepe van, szükség van a Sisters Brothersre is, ha éppen piszkos munkát kéne elvégezni. Nos, e négy férfi fejlődéstörténete a film, a rosszakból jók lesznek, a jókból talpraesettek. És kiderül: még a Vadnyugaton sem a vonatrablás a legnagyobb buli, hanem az, hogy együnk mami főztjéből és hogy legyen családunk. Ez egyébként meglehetősen izgalmas felállás, a baj, hogy maga a film nem az. Amilyen pörgősre sikerült vágni a trailert, úgy vész el a film a részletekben, úgy pepecsel a kamera. A dramaturgia is megbotlik, hiszen a western mozik elmaradhatatlan motívuma a nagy párbaj elmarad, mert mire hőseink odaérnek a leszámolásra az ellen kileheli a lelkét. Ez így finoman szólva is megúszós. Lehet azt mondani, hogy pont ettől vagány és radikális, de ne csináljunk már a hibából erényt.

Érezte is Jaques Audiard, hogy akkor ide kell valami, ezért aztán a felravatalozott holttestre Elis testvér még rávág egy jó nagyot, biztos, ami biztos alapon. A mozinak az az erénye, hogy valójában egy szentimentális történetet mesél el, azt, hogy a rosszfiúk csak családra vágynak, és arra, hogy néha meglátogassák anyucit, de ezt végül is hitelesen teszi. Ott van például az a jelenet, amikor a prostituáltat arra kéri Elis, hogy adja át neki a piros kendőjét, úgy, ahogy azt egyszer átadta neki a régi szerelme… Nos, ez a jelenet egy ideig olyan, mintha csak valami tárgyfétisre épülő perverz játék lenne, de aztán kiderül, hogy inkább a drámapedagógiához van köz, mintsem a BDSM-szexhez. A film másik erénye a kiváló csapatösszeállítás, van abban valami gálahangulat, hogy együtt játszik Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhall és John C. Reilly. Aki nem ült fel a trailer hullámvasútjára, annak egy kellemes, artisztikus mozi lesz a jutalma, aki viszont tarantinós westernt vár, annak csalódás lesz a film. Jacques Audiardnak tudnia kellett volna, hogy a filmes aranycsináláshoz nemcsak a vegyület képletét kell ismerni, de egy kicsivel több bátorsággal kell belenyúlni a vegyszeres folyóvízbe.

Testvérlövészek
amerikai western
szereplők:
John C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed
rendezte: Jacques Audiard
bemutató: 2019.március 28.