Véletlen egybeesés vagy a közelgő karácsony miatt érezzük úgy, hogy eljött a mindent elsöprő retró- korszak? Történt ugyanis, hogy a minap az egyik élelmiszerlánc boltjában vásároltunk, amikor is a Turó Rudi, a Szobi szörp, és még a Pepsi-Cola is eredeti arculattal mosolygott ránk a gondolákról.

POÓS ZOLTÁN LÁSZLÓ – 061.hu

Persze, hogy melyik arculat az eredeti, arról sokáig lehetne vitatkozni, hiszen a Pepsinek több vintage logója ismert, és a Túró Rudinak is. A nagy múltú márkák olyanok, mint a több évszázados házak. Ha fel kell újítani azokat, akkor kardélre hányják egymást a műemlékvédelmisek, hogy melyik korszakot idézzék vissza rekonstrukciók. Volt már limitált vintage szériája is a Coca-Colának, de náluk a nosztalgiára járulékos motívum, gondoljunk csak a karácsonyi Coca-Cola mikulásra, de a Pepsinél, ahol jórészt mindig a jövőbe tekintettek, szokatlan a next generation-érzés helyett a régi generációk megszólítása.

szorp

A Turó Rudinál is érthető, hogy visszanyúltak a régi arculathoz, hiszen a lineáris termékbővítés miatt bizonyára a gyártóknak is leesett: ennyi mindent nem bír el egy márka. Azaz nem tud egyszerre húszféle ízesítéssel, különböző méretben, kiszerelésben, csomagolásban a márka imázsát erősíteni. A Szobi talán azért húzta elő az eredeti arculat csodafegyverét, az, mert hathatós választ akart adni a megújult Piroska és a cseppmentes kupakkal előállt Ági szörpöknek. Minden esetre a dolog működik: ki ne akarna belekóstolni egy varázsitalba, ami visszaviszi 1982-be?

rudi

Nyilván senki nem szeretne Hámori Csaba egykori KISZ-titkárral egy lábtengót lenyomni az aligai strandon, és nem vágyik arra, hogy az Indiana Jones és az Elveszett frigyláda fosztogatói helyett megnézze a Fekete fülű fehét Bimet, és az is jó, hogy a színes tévé érzés már nem egyenlő azzal, hogy egy félig elszopogatott Kakas nyalókán keresztül megnézünk egy a TévébörzétA retro csak emlékkép a letűnt világból, olyan, mint a western kulisszavilága, vagy a gengszterfilmek art deco bárdíszletei, valami, aminek jobb a tipográfiája, mint az íze. Kb. ennyi, és mégis működik.

ujak

Az eredeti arculat megszólítja az identitást, nemcsak  termék identitását, hanem a sajátunkat is. A “mai fiatalok” érzik, sejtik, hogy ehhez a felsikccelt világhoz nekik is közük van, mert anyu és apu ezt a retro csomagolású Pepsit itta első randijukon, 1980 nyarán a siófoki Csikós csárdában… A identitás olyan összetevő, amit nem tüntetnek fel a termékek hátulján, mégis az egyik legfontosabb vivő anyag. És hogy ezzel éppen a multik játszanak el, miközben eleve a klasszikus identitás ellenében dolgoznak, azzal most ne foglalkozzunk, gyújtsuk be a rakétákat, mert lehet, hogy a gyerekkorunk kapuja nem a Fővárosi Állatkert elefántos bejárata, vagy a Bábszínház neonfigurája alatti ajtó… Úgy tűnik, az ABC áruházaknál kell keresnünk a titkot, mert elképzelhető, hogy az elveszett gyerekkorunkhoz a a gyomrunkon keresztül vezet az út.

Képek: retronóm / PZL