Hatvanöt évvel ezelőtt, 1955. május 12-én született Peter Ogi, vagyis Hegedűs Péter, a magyar alternatív zene egyik legismertebb egyénisége. Az első magyar punkzenekar, a Spions alapítója olyan nemzetközi sztárokkal dolgozott együtt, mint Peter Gabriel, Boy George vagy a Sex Pistols producere, Malcolm McLaren. Peter Ogi hatvanhárom éves korában, tavaly január 2-án hunyt el.

061.hu

Ogi a Bartók Béla Konzervatóriumban kezdte zenei tanulmányait először gitár, később zeneszerző szakon. Szintén ezen a szakon Petrovics Emil és Kurtág György tanítványaként végezte el a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Akadémiát, majd a kor hangját meghallva, 70-es évek közepén Molnár Gergellyel megalapította az első magyar punkzenekart, a Spionst. Ezen évek alatt saját elmondása szerint nagy hatással volt rá Jimmy Hendrix, vagy éppen Frank Zappa munkássága, de legfőképpen Lou Reed Transformere formálta át a legjobban.

1978-ban elhagyta Magyarországot, az első időszakban Párizs és London között ingázott és Malcolm McLarennel, a Sex Pistols producerével dolgozott. Megjelent egy kis- és egy nagylemeze, valamint közreműködött McLaren akkori együtteseinek lemezfelvételeiben: Adam Ant, Bow Wow Wow, Boy George munkatársa volt. Stúdiómunkákat is vállalt, szintetizátorprogramozó volt pl. Peter Gabriel csapatában. 1983-ban New Yorkba költözött, ott két együttest is alapított. Először a Backlash-t, Mark Ribot-val, Michael Blair-rel, Greg Cohen-nel, akik Tom Waits, ill. John Lurie zenekarának tagjai voltak.

A második zenekar a Central Europe volt, mely – Ogira jellemző módon, jóval a divat előtt – a világzenei irányzat jegyeit hordozta: arab hegedűs (Djamel Ben Yelles), afrikai ütősök tették a formációt egyedivé. A kilencvenes évektől Ogi főleg Magyarországon alkotott, filmzenéket komponált (pl. Szédülés, Zsötem), kiadott albumokat is (Songs, Blaze). Ezután néhány év szünet következett: egy betegség és a gyógyulás hosszú időre távol tartották az aktív zenéléstől. 2003 körül kezdődött a visszatérés, azóta különböző zenészekkel időnként fellépett magyar koncerthelyszíneken.

“Péter szeretett kísérletezni, pályafutása során nagy utat járt be, nyitott volt minden műfajra. Klasszikus zenét tanult, később több zenei stílust is kipróbált, például a punkot, a sanzont, a világzenét, majd filmzenéket komponált, kortárs kísérleti zenét szerzett. Remek zenész volt, akitől nagyon sokan sokat tanulhattunk, figyelemreméltó életművet hagyott maga után”

– emlékezett pályatársára Menyhárt Jenő, az Európa Kiadó frontembere.