A Lemezpiacot szervező és a Musicland boltot vezető Oroszi Ivánról köztudott hogy az ország egyik legnagyobb – közel ezer tételből álló – koncertplakát gyűjteményével rendelkezik, de azt kevesen tudják róla, hogy hatalmas a koncertjegy archívuma is. A plakátok világa talán ismertebb vidék, számos kiállítás nyílt emblematikus koncertplakátokból, viszont a jegyek területe még feltáratlan földrésze a honi popnak. Mi most a belépők világába váltottunk jegyet. Oroszi Ivánnal beszélgettünk. 

PZL – 061.hu

Hogy kezdődött?
Rengeteg koncerten voltam, már egészen fiatal koromtól. A gimnáziumból egy nagyon kedves barátom minden mozijegyet elrakott, amit megnézett. Innen jött az ötlet, de engem elsősorban a zene érdekelt. Először csak bedobáltam a jegyeket egy dobozba, aztán akkor lépett a dolog egy következő szintet, amikor megnyílt a Musicland lemezbolt 1998-ban a József körúton. Gondolkodtunk, hogy milyen dekorációkat tegyünk ki, és egykori kollégámmal, Galló Péterrel kitaláltuk, hogy behozzuk a koncertjegyeinket, bekeretezzük azokat, majd felrakjuk a falra. Aztán a vásárlók is hoztak néhányat, és egy idő után már magam is vettem régi koncertjegyeket. Azt persze hangsúlyozzuk ki, hogy csak a magyarországi koncertek érdekelnek, az itt fellépő hazai és külföldi előadók belépőjegyei.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Tehát vannak olyan jegyeid, melyekhez nem köt privát élmény, azaz: nem voltál ott az adott eseményen…
Egyre több ilyen jegyem van. Már átcsapott az egész egy tudatos gyűjtésbe, és bár nem ez tölti ki a mindennapjaim, azért beesnek nagy fogások.

Most is ugyanakkora értéke van egy koncertjegynek, mint a netes hirdetési oldalak feltűnése előtt? Mert ha kell egy 1986-os pesti Queen-koncertjegy, csak felmegyek a vaterára, és veszek egyet
Az értékét a szerint határozom meg, hogy én mennyit adnék érte, nincsenek katalógusok, rögzített árak. Számomra értékesebb egy olyan koncertjegy, amelyből keveset adtak el. A Queen-jegyből kering elméletileg 70.000 darab… Ugyanakkor, ha megnézzük a hirdetési felületeket, jól látszik, hogy a legtöbb ember nem tudja beárazni, néha irreálisan sokat kérnek egy-egy jegyért. 

Fotó: Horváth Péter Gyula

Számodra mi a jegyek szent grálja?
Azért a Nirvana pesti koncertjegye elférne a gyűjteményemben, amin sajnos nem voltam ott… De megemlíthetem még a Guns ’N’ Roses kamukoncertjének a jegyét is, amit nem tartottak meg, csak meghirdették a budaörsi repülőtérre. Néhány ismerősömnek megvolt a jegy, de a rendőrség lefoglalta azokat, mint bizonyítékokat. 2007-ben meghirdettek Budapestre egy Genesis-koncertet, ami aztán elmaradt, de csak úgy kaptam vissza a pénzem, ha leadtam a jegyet. Nos, ennek a koncertnek a belépője is különlegesen értékes darab, hiszen mindenki visszaadta, ha viszont akarta látni a pénzét…

Nem az emeli tehát egy-egy jegy értékét, hogy egy-egy poptörténeti eseményhez kötődik? Mondjuk a Budapest Sportcsarnok nyitó bulija, a Saga-koncert belépője talán értékesebb, mint egy klubkoncert, ahol csak 80-an voltak….
Nem gondolom, hogy a történelmi faktor emeli a jegy értékét, hiszen a Saga-koncerten 12000 néző volt, tehát rengeteg készült belőle. Egy jegy esetében az egyediség a fontos, ugyanúgy, mint a bélyegek vonatkozásában.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Van Facebook közösség, ahol a többi gyűjtővel tartod a kapcsolatot?
Nem tudok ilyen közösségről, de olyanról sem tudok, aki albumba rendezve gyűjti a jegyeket. Felajánlások befutnak, hogy tessék, itt van egy táskányi jegy és plakátok is, tehát mások is gyűjtenek, de talán nem szisztematikusan.

Van olyan jegyed, amiből duplikátumod volt, mégsem adod el a plusz példányt. Miért?
Ha grafikailag tetten érhető különbség van két jegy között, tehát más a szektor és más szín, akkor nem adok belőle, hiszen már nem ugyanaz a két jegy.

A stage pass ugyanúgy érdekel? Végül is, azok tényleg limitált példányban készültek
Ebben a témában nem merültem el annyira, de azért van legalább 100 darab stage passom, és megszámlálhatatlan sok karszalagom… A legutóbbi beszerzésem egy Rod Stewart-féle eredeti pass az 1986-os MTK stadionos koncertről. Egyébként, ha készült helyi stage pass, tehát nem központi, az érdekes lehet, de mondom, a passokra nem álltam rá.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Vannak itt ifiparkos „egyen” jegyek is. Tudod, hogy kik voltak a parkban a fellépők az adott este?
Nem. Sok a fel nem dolgozott, mások által hozzám került anyag, és azok között számos az azonosítatlan belépő. Ha lenne rajtuk dátum, már beazonosítható lenne, hiszen az Ifjúsági Park programjai elérhetőek…

Látom, itt az 1981-es Illés-koncert jegyét. Ez azért értékes, függetlenül attól, hogy nyomtak belőle néhány ezret…
Igen, és én is ott voltam! Hét évesen együtt csápoltunk az apámmal. Egyébként főleg a kilencvenes évek előtti jegyek érdekelnek, a történelmi távlata miatt… Egy Nashville Teens vagy egy Spencer Davis Group jegy tényleg igazi kincs, azokat még neten sem láttam, azt sem tudom, hogy néztek ki azok a belépők…

Fotó: Horváth Péterr Gyula

Lehet-e bármilyen következtetést levonni az adott korra magukról a jegyekről? Például a jegyárak és az adott kor életszínvonala között vannak-e összefüggések?
2017-ben egyértelműen drágábbak a jegyek a fizetésekhez képest, mint amilyenek voltak akár tíz vagy húsz éve…Ennek ugyebár közismert az oka: manapság nem a lemezeladásokból élnek a sztárok, hanem a koncertekből. Ha megnézzük egy 1986-os, 80 Ft-os LGT-t, akkor a Queen 180 forintban került, azaz valamivel több, mint a duplája. Ma egy magyar előadó és egy külföldi sztár jegyárai között jóval nagyobbak a különbségek. Abban az időben ezeket az árakat egy átlag magyar család ki tudta fizetni, manapság viszont nem. A kétezres évektől kezdtek fokozatosan elszabadulni a jegyárak. Ráadásul vannak olyan zenekarok, mint például a Deep Purple, amely zenekar nyugaton nem tölt már meg egy arénát, nálunk viszont olyan jegyárat kérnek értük, mint az első vonalbeli aktuális zenekarokért. Tehát a „csak nálunk nagy sztárokon” extra haszna van Budapesten a koncertszervezőknek.

Vannak-e furcsaságok, amik feltűntek neked a jegyek nézegetése közben?
Most hirtelen: az Aerosmith egy év leforgása alatt kétszer is fellépett Magyarországon. Először a BS-ben 1993 novemberében, majd fél új múlva az MTK-pályán, 1994. május 25-én. Fura az is, hogy Magyarországra kétszer is elhozták a világon mindenhol teltházak előtt fellépő Bob Dylant, és mindkét alkalommal hatalmasat zakózott. Az is furcsa, hogy – főleg a kilencvenes években – milyen sok olyan előadó bukott meg Budapesten, akik akkor kinn éppen a csúcson voltak. Ott volt például a KISS 1996-os pesti koncertje… Az MTK-pályára hirdették, onnan áttették a Margitszigeti Atlétikai pályára, majd végül a Pecsában tartották meg. Pedig a KISS dallamos rockzenét játszott, nem valami elvont, vagy éppen trendi zenét. Miközben Európában mindenhol plusz dátumokat kellett betenni, olyan teltházakkal ment az elképesztően látványos show. Az abszolút csúcson lévő U2 erős félházzal lépett fel 1993-ban a Népstadionban, majd néhány hét múlva Jean-Michel Jarre koncertjére simán kitehették a megtelt táblát…

Fotó: Horváth Péter Gyula

Melyik előadó volt az, akinek a neve kapcsán meglepődtél, hogy valaha fellépett MagyarországonNekem például ilyen volt Johnny Cash 1983-as budapesti koncertje…
Ehhez egy sztorit hozzá tudok fűzni… Johnny Cash oly’ annyira fellépett a BS-ben, hogy találkoztam vele Ferihegyen…. A külkereskedő apámat vártuk a reptéren… Kinyílt az ajtó, és kilépett rajta Johnny Cash… És mivel tudtam, hogy szomszédunknak nagy kedvence, ezért én is kértem tőle autogramot.

Szóval, van egy Cash-autogramod?
Nincs, mert odaadtam még aznap a szomszédnak, aki nagyon örült neki. Viszont, van egy hatalmas Excel-táblázatom, amiben folyamatosan gyűjtöm, listázom a külföldi előadók hazai koncertjeit és olykor én is meglepődöm, hogy te jó Isten, XY is fellépett Magyarországon…Volt például Bon Jovi a Hajógyári szigeten 1996-ban, de talán szintén nem annyira közismert, hogy a Slade és a Sweet is fellépett Budapesten.

Vannak dedikált jegyeid is…
Van néhány, de az számomra nem növeli a jegy értékét.

Meglepően sok Pokolgép-jegyed van. 
Azokat főleg kaptam…

Anno emlékszem, hogy leégett a József körúti boltod, és nemcsak a kiállított dobszerkó olvadt meg, hanem elégtek a jegyek is. A gyűjteményed hány százaléka semmisült meg?
Már nem emlékszem igazán, de az 1989-es Cure-koncertjegyem biztosan odalett, de meglepő módon több berámázott jegy átvészelte a tűzet… Ami a dobszerkót pontosabban lábdobot illeti, az amúgy már előtte is égett volt, hiszen ezt gyújtotta fel a Green Day az 1998-as Szigetes fellépésén. Azóta is a boltom dísze.

A nulla forintos szakmai jegyek is ugyanolyan értéket képviselnek, esetleg többet érnek?
Ugyanannyit érnek, sem többet, se kevesebbet.

Van-e értelme 2017-ben aktuális jegyeket gyűjteni, amikor már te printeled ki otthon?
Őszintén szólva csak a 2000-es évek elejéig érdekesek számomra a jegyek, mert amikor már én is ki tudom nyomtatni, akkor már azokban nincs egyediség, a grafika hiányáról nem is beszélve….

A jegyeid a privát gyűjteményed maradnak, vagy esetleg könyvben is kiadnád?
Az egészből szeretnénk egy archívumot csinálni, ami online és offline is kutatható lenne. Erre szeretnénk létrehozni egy alapítványt. Szeretnénk egy helyiséget is, ahol megtekinthető a kb. 800 db-os plakátgyűjteményem és jegyeim is. Ugyanakkor van hang – és képgyűjteményünk is, és már dolgozok egy adatbázison, amely a koncertek idejét és dátumát tartalmazza. Ezeket szeretnénk egybegyúrni, úgy hogy kutatható legyen az egész. És ehhez a nonprofit ügyhöz várnánk a felajánlásokat… Mert ha nem gyűjti össze valaki, akkor úgy járunk, mint a Pecsa több száz plakátot tartalmazó kollekciójával, amely az épület lebontása előtt szőrén-szálán eltűnt, senki sem tudja, hogy mi lett a sorsa. Ami fellelhető, azokat egybe kéne gyűjtenünk. Sokan ülnek az emlékeiken, ott porosodnak a fiókokban, amiket talán jobb helyen lennének egy dokumentumtárban. Tudunk arról például, hogy valaki felvette az 1995-ös Rolling Stones-koncertet kamerával, de nem adja ki a kezéből, mert akkor az csak neki van meg… No, az ilyesmikhez kellene egy szemléletváltás.

Amennyiben Önnek is van elfekvőben a padláson, pincében, fiókban bármilyen régi koncertplakátja, koncertjegye, szórólapja és szívesen átadná az eredeti példányt az archívumnak vagy rendelkezik saját készítésű régi audió/video (VHS, kazetta, stb) felvétellel, amin itthoni koncert vagy csak koncertrészlet van és átadná digitalizálásra, archiválásra, kérjük jelezze a sokol403@mentha.hu címen!