Az Örök tél című magyar film nyerte a Legjobb Európai Tévéfilmnek járó díjat Potsdamban a Prix Europa filmes és tévés díjátadón. A díjat a tévéfilm egyik főszereplője, Gera Marina vette át a stáb nevében, és egyben rámutatott: ez volt az első olyan magyar film, ami bemutatta az orosz lágerek embertelen világát.

061.hu

Az Örök tél már a montreali filmfesztiválon is nagy sikert aratott, Szász Attila rendező kapta a filmért a legjobb rendezésnek járó díjat. A filmet februárban láthattuk a köztévén. A film forgatókönyvírója, Köbli Norbert akkor ezt nyilatkozta a 061.hu-nak:

Írás közben tudatosan elkerültem a láger- és börtönfilmeket, szándékosan nem néztem meg, nem néztem újra egyet sem, mert szerettem volna friss szemmel ránézni erre a korszakra, erre a történetre. Olvasmány- és filmélmények másolása helyett magamból, zsigerből dolgoztam. Elképzeltem, milyen lenne, ha engem kiragadnának a civilizációból, a meleg lakásomból, elvinnének katonának vagy rabszolgának, és kiraknának a Don-kanyarnál, hogy akkor tessék, éld túl, ahogy tudod. Vajon túlélném?

Fotó: Horváth Péter Gyula

Ha igen, hogyan? Milyen áron? Ez a történet minden ízében a málenkij robotról szól, az elhurcoltak tipikus történetét meséli el, tehát mással fel nem cserélhető. Hogy hasonlít-e mégis más láger- vagy börtönfilmekre? Igen, de csak annyiban, amennyiben az emberek más-más ideológiák mentén, de rémisztően hasonlóan bírják kínozni egymást, aki pedig szenved, az is hasonló kálváriát jár be, mint a másik szenvedő.

A 061.hu megkérdezte Köbli Norberttől hogyan lehet bemutatni a történelem felfoghatatlan szituációit. Az alkotó szerint az Örök tél az első játékfilm a málenkij robotról. Ennek a súlyát és méltóságát érezve fajsúlyos, méltó filmet készítettünk – pár szürreális jelenetet leszámítva realistán.

Vezető kép: MTVA