Curtiz címmel tévéfilm készül a Casablanca Oscar díjas rendezőjéről, Kertész Mihályról. A történet már a vágóasztalon, de a készítők a forgatás utolsó napjára meghívták a sajtó munkatársait, akik így egy pár órára átélhették a világhírű magyar rendező fekete-fehér világát. „This is a beginning of a beautiful friendship” – a Casablanca című film jól ismert zárómondata mostantól egészen mást jelent a film készítői, különösen Sümeghy Claudia producer és Topolanszky Tamás Yvan rendező számára, akik az elmúlt néhány évet a kibírhatatlan zseni „társaságában” töltötték.

LEIRER TÍMEA – 061.hu

A zseniális, de híresen szociopata Kertész élete most a Médiatanács Magyar Média Mecenatúra programjának köszönhetően kerülhet vászonra. Talán hihetetlen, de Hollywood fénykorának egyik legtermékenyebb alkotójáról, Steven Spielberg példaképéről eddig még senki sem készített filmet. Szakértők szerint Kertész Mihály technikai újításai a mai napig megállják a helyüket, a filmgyártás alapjait jelentik. Kertész, avagy Michael Curtiz világhírű magyar zseni, aki együtt dolgozott a legendákkal, Oscar díjat szerzett és Hollywood egyik legtermékenyebb rendezője volt a maga idejében.

S hogy miért nem filmesítette meg eddig senki Kertész Mihály életét vagy épp a Casablanca születését? Talán azért, mert ebben az időszakban rengeteg film készült Hollywoodban és senki nem vette a fáradtságot, hogy beleássa magát az alkotók világába. Kertész rosszul és aztán keveset is beszélt angolul, így sosem lett igazán érdekes figura az amerikai filmesek számára. Mindenki úgy emlékszik rá, mint egy elviselhetetlen zsarnokra, aki sosem kért csak parancsolt és aki számára a színészek csupán „biodíszletek” és nem hús-vér emberek voltak. Nem volt népszerű figura, de zsenialitásának köszönhetően a legnagyobbak álltak sorba, hogy együtt dolgozhassanak vele.

Lengyel Ferenc és Topolánszky Tamás Yvan rendező a forgatáson (Fotó: Stinglicz Gábor)

A most forgatott tévéfilm Hollywood fénykorának ikonikus rendezőjéről, valamint lányáról, Kittyről szól. A  Casablanca forgatásának néhány hónapjába nyerhetünk betekintést, ahol az Oscar-díjas rendező személyiségét a forgatás zegzugos útvesztőjében ismerhetjük meg. A rendezői koncepció szerint a film helyszíne egész végig zárt térben játszódik, hiszen Michael Curtiznek csak ebben a zárt térben, a forgatások a filmek világában volt hatalma, útvesztőiből csak ő tudta a kiutat. A sors fintora, hogy személyes világában sosem talált ki az útvesztőkből. Ezt mutatja a filmben lányával, Kittyvel való kapcsolatának alakulása is.

A sajtó képviselői a pomázi forgatási helyszínen a Casablancából jól ismert Rick mulatójába léphettek be, ahol az forgatókönyvíró „Epstein fivérek”, Kertész lánya „Kitty”, a híres-hírhedt „Szőke Szakáll” és maga Curtiz várt minket. Elképesztő helyszín egy Casablanca-rajongó számára. A film fekete-fehér változatban kerül a nézők elé, hiszen a Casablanca világához nem passzolnának a színes filmkockák. Nagyon érdekes élőben látni, hogy Rick Mulatójának élő képe hogyan jelenik fekete-fehér filmként a monitorokon Dévényi Zoltán, a Curtiz vezető operatőrének  képein. A Casablanca képi világa a modern technikának köszönhetően afféle kitisztult nosztalgiával jelenik meg a képernyőn. A fekete-fehér kockákon a legkisebb fénysugár, az árnyékok, sőt még a felszálló cigarettafüst is új értelmet nyer.

A Curtiz című film forgatásán (Fotó : Stiglincz Gábor)

A filmben Kertész Mihályt Lengyel Ferenc alakítja, elképesztő a hasonlósága a világhírű rendezővel. Lengyelt korábban láthatták már a mozirajongók többek között a Portugál és az Anyám és más futóbolondok a családból című filmekben is. Kittyt az Egynyári kalandból is ismert Dobos Evelyn játssza, aki egyébként Nemes Jeles László Sunset című mozijában is szerepet kapott. Szőke Szakállként Gyabronka József, a film antagonistája, Johnson szerepében pedig már a The Martianban is Magyarországon forgató Declan Hannigan látható.  Michael Curtiz feleségét a gyönyörű Barabás Nikolett alakítja, az egykoron modellként indul, de ma már fontos hollywoodi filmekben játszó színésznő évek óta Los Angelesben é. Fontos szereplője a filmnek a híres forgatókönyvíró ikerpár, az Epstein fivérek. Az amerikai ikreket Yan és Rafael Feldman alakítja, akiket a Master Of Sex című sorozatban látott meg a rendező. Sűrű hajuk leborotválásába, a jellegzetes „madárfészek frizura” elkészítésébe csak azért mentek bele, mert gyerekkoruk óta rajongói a Casablancának. Kedélyesen és vidáman társalognak az újságírókkal és viccesen panaszkodnak „hordhatatlan” frizurájukra.

Minden szerepben csupa amerikai, vagy amerikai származású színészt vagy statisztát látunk. A készítők hangsúlyozták, nagyon fontos volt számukra, hogy a Kertész és Szőke Szakáll kivételével kiváló, amerikai angolsággal beszéljenek film szereplői, ezzel is hűen visszaadva a negyvenes évek hollywoodi világát. A film angol és magyar nyelven forog, így a film nézői is azonnal érehetik, mennyire kirívó Kertész akcentusa, még nyilvánvalóbb a magának való zseni útkeresése.

Yan és Rafael Feldman “frizurája” sok munkát igényel – fotó: Stiglincz Gábor

Bár a Casablanca díszletei között álluk, ott van Kertész Mihály és minden segítője, a forgatás biztosan nem hasonlít a világhírű klasszikus elkészítésének körülményeire. A fiatal stáb szép nyugodtan teszi a dolgát, s bár a három hete tartó forgatás minden bizonnyal sok energiát emésztett fel, mindenki mosolyog, kivéve a szerepe szerint Curtizként “mogorváskodó” Lengyel Ferencet. Egy kívülálló számára valóságos csoda és ha nem látszana a monitoron a fekete-fehér mozikép, talán elképzelhetetlen is lenne, hogyan lesz a filmben a hatalmas hangárban elhelyzett díszletekből, egy mulató elegáns szalonja. 

A Curtiz forgatókönyvének megírásában Topolánszky Tamás Yvan segítségére volt Bak Zsuzsanna forgatókönyvíró és Ward Parry amerikai társforgatókönyvíró, a Legendary Entertainment munkatársa. Az amerikai segítségre azért volt szükség, hogy az egyébként angol nyelvű könyv mind a történet, mind a nyelvezet szempontjából hiteles és korhű legyen. A film eredeti nyelven kerül a nézők elé, tehát aki amerikai az angolul beszél, mégpedig a kornak megfelelő angolsággal és dialektussal. Kertész és Szőke Szakáll megszólalási akcentussal, illetve egymás közötti dialektusaik magyarul hallhatóak. Ahogy Sümeghy Claudia producer is elmondta, a Curtiz nem egy vasárnap délutáni “nachos” mozi lesz, de tökéletesen és hitelesen mutatja majd be, milyen volt Hollywood a Casablanca idején.

A producer Sümeghy Claudia és a rendező, Topolánszky Tamás Yvan (Fotó: Stiglincz Gábor)

Kertész Mihály ha nem is volt egy szimpatikus figura, megérdemli, hogy jobban megismerjék és a magyarok büszkék legyenek Oscar díjas honfitársukra. A Curtiz producere, Sümeghy Claudia szerint Magyarországon nagyon sokan nincsenek tisztában vele, ki is volt Michael Curtiz, milyen filmalkotások fűződnek a nevéhez. Amikor elmondták, kiről forgatnak filmet, sokan keverték Michael Curtizt Tony Curtissel, de még Majka rapper társának a neve is felmerült. Topolánszky Tamás Yvan rendező és Sümeghy Claudia producer első teljes estés filmjével a hiányosságok pótlására vállalkozik. Azt szeretnék, ha mind többen megismernék a világhírű Oscar díjas zsenit, akinek Hollywood fénykorában a lába előtt hevert az álomgyár. Tamás és Claudia már több sikeres filmet is készítettek az utóbbi években. A Letter to God című kisfilmjükkel megnyerték a New York-i és a Los Angeles-i filmfesztivál fődíját, A Lehetetlen határán című dokumentumfilmjük pedig  a Magyar Paralimpiai Bizottság közreműködésévelés az MTVA támogatásával készült. A Curtiz című tévéfilmet tavasszal már szeretnék néhány nemzetközi fesztiválon is megmutatni az alkotók,  a nagyközönség pedig 2018 második felében tekintheti meg Kertész Mihály és a Casablanca történetét a televízióban.

Vezető kép: Stiglincz Gábor