Ez idő tájt Velence a kortárs képzőművészet legfontosabb nemzetközi központja. A nemrég megnyílt biennáléra közel félmillió látogatót várnak, a városban pedig szó szerint egymást érik a kiállítások: a híres pekingi Times Art Museumtól a moszkvai Puskin Múzeumig megannyi neves intézmény képviselteti magát egy-egy erre az alkalomra kibérelt helyszínen. Ezúttal a kiállítók között van a magyar Ferenczy Múzeumi Centrum is, amely tavaly ősszel Art Capital elnevezéssel indított Szentendrén egy évről-évre ismétlődő kiállítás- és programsorozatot.

061.hu

A projekt egyik legnépszerűbb része volt a Dunán installált River-pool című mű, Vincze Ottó Munkácsy-díjas képzőművész alkotása. Ennek új változatát vitték most el a szentendreiek Velencébe, ahol már a hivatalos megnyitó előtt is biztosan kijelenthető: a Giudecca széles lagunájában elhelyezett, látványos magyar alkotás hatalmas siker. A partról szinte folyamatosan fényképezik, filmezik a művet, amely felállítását követően azonnal népszerű szelfi-helyszín lett. Hivatalosan a projekt május 30-án este nyílik – július 4-ig lesz látható. Vincze Ottó (1964) Munkácsy-díjas képzőművész, a Vajda Lajos Stúdió elnöke. Jelentős egyéni tárlata volt – többek között – a budapesti Stúdió Galériában, a Paksi Képtárban, a pécsi Művészetek Házában és a szentendrei Ferenczy Múzeumban, de többször állított ki Németországban, Svájcban, Szlovákiában, Finnországban és Olaszországban is. Korai munkái a szentendrei konstruktivizmus hagyományához kapcsolódnak, de szívesen kísérletezik új formai megoldásokkal is. A táblaképek mellett gyakran készít installációkat és objekteket.

Vincze Ottó Velencében

A River-pool című látványközpontú, időszaki térinstalláció tizenhét (méretes biliárdgolyókká alakított) hajózási ütközőbójából áll, melyek a víz mozgásának engedve ringatóznak a Giudecca világhírű, széles lagunáján. A biliárdtól eltérően itt nincs szilárd alap – a szüntelenül áramló víz miatt az egyébként rögzített, állandó pozícióval rendelkező golyók helyzete mindig más. Vincze Ottó installációjában a közismert játék golyókészlete két fehér golyóval és az oldalukon viselt jelvényekkel egészül ki. Velencében az oroszlán, Szentendrén a horgonyos, kettős kereszt szimbóluma játszik jelentős szerepet. A két kalmárváros jelképei egyszerre utalnak a vízi úton folytatott kereskedelemre és az abból felvirágzó sokszínű kulturális örökségre; ugyanakkor e komoly üzenetét az installáció könnyed, a változás illúzióját keltő, színes környezetben hordozza.

Gulyás Gábor Velencében

 

Vincze Ottó az installáció elkészülte után elmondta, hogy nem a szentendrei projekt újbóli létrehozása volt a célja, hanem annak folytatásaként a helyszínhez illeszkedő, autonóm térinstalláció megalkotása. „Teljes egészében elégedett vagyok a végeredménnyel. Fantasztikus élmény látni, hogy mennyire szereti az itteni közönség” – tette hozzá a művész. Gulyás Gábor, aki korábban már két kortárs magyar képzőművésznek is rendezett önálló kiállítást Velencében a biennále idején, arról beszélt, hogy ez egy jó lehetőség a nemzetközi megmutatkozásra. „A siker elsősorban a művész érdeme, de a magyar képzőművészet egésze szempontjából is fontos – mindannyian büszkék vagyunk rá” – mondta el a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatója.

Képek: Ferenczy Múzeum