Ha egy filmben Farkinak becézik a Farkast, és mutkóknak a mutánsokat, ott sok jóra ne számítsunk, de nem a rossz szinkron a legnagyobb gondja a Logan című X-Men-történetnek. Az egész nem más, mint egy mutáns gyerekekkel (kis mutkókkal) teli Twist Olivér musical, cyberpunk díszletben, mégis: talán az eddigi legjobb Farkas-mese.

PZL- 061.hu

2029-et írunk, aminek nincs különösebb jelentősége, nincs felrakva a közeli jövő, a vezető nélküli kamionok utalnak arra, hogy nem itt és mostban játszódik a történet. Annyi utal még a jövőre, hogy némileg Mad Maxre színezték a filmet, és annyi rozsdás vasat hordtak össze, mint amennyit hátrahagytak Kurszknál a németek, a kulisszák nagy része olyan, minta egy barna mezős beruházás területét nézne meg drónnal egy befektetői csoport.

A Johnny Cash zenéjére vágott balladisztikus mutáns-sirató egy cyberpunk western, Farki küldetése, hogy a csillámpónikért rajongó 11 éves gyilkológép Laurát (Dafne Keen) átvigye a kanadai határon az Édenbe, a mutánsok menedékházába. Ha létezik Kanada, akkor persze nem jött el az apokalipszis, hiszen vannak nemzetállamok és határok is. Hugh Jackman tavaly jelentette be, hogy utolsó alkalommal engedi ki ujjai közül a pengéket. Először a 2000-es X-Men – A kívülállókban játszotta el Logant, majd még hétszer, de most, a sorozatot megkoronázó utolsó filmben hozza legizgalmasabban a figurát, igaz, alig lehet ráismerni: szakállasan úgy néz ki, mint a részeg Mel Gibson a kóser hentes boltja előtt. 

Az alkoholista és depressziós Logan a mexikói határ mellett lakik egy roncstelepre emlékeztető tanyán X-Professzorral (Patrick Stewart) és Calibánnal, az albínó mutánssal (Stephen Merchant), sofőrként dolgozik, partyzó tiniket fuvaroz a Chrysler 300-ből átalakított limóján, és egyre csak gyengül az öngyógyító képessége. A világ azt hiszi, hogy megszabadult a mutánsoktól, miközben itt ez a három vegetáló szuperlény, a saját maguk alkotta rozsdás elfekvőben. Kétségtelen, hogy ez a leginkább művészi és egyben leginkább realisztikus Farkas-film, egy olyan tiltott comics-evangélium, ami alaposan eltér az X-Men-franchise szentírásaitól.

James Mangold nem a karmokra koncentrált, hanem arra, ami Logan mellkasában dobog. Meg akarta mutatni a karmok mögött az embert, és ehhez egy road movie-t, egyfajta családi kirándulást választott, sok-sok koponyalékeléssel és csonkolással. A Férfit az elején nem érdekli a bűbájos, rózsaszín gyerek-napszemüveges farkaslány, az ösztönlényként viselkedő Laura, akinek kezéből és lábából ugyanolyan adamantium karmok csúsznak ki, mint a Farkaséból, és még a DNS-ük is egyforma… De aztán egyszer csak Loganből előtörnek az apai ösztönök, és már csak az érdekli, hogy biztonságos helyre vigye a kislányt. Mert a film permanens menekülés, a Laurát üldöző pszichopata Pierce (Boyd Holbrook) gyilkológépei elől.

Logannek a gyerek mellé egy apa is jut, akiről gondoskodnia kell, hiszen a professzor leépüléssel járó súlyos betegségben szenved, ami azzal fenyeget, hogy pusztító látomásai leamortizálják a világot. A film az otthon melegének hiányáról szól, és arról, család nélkül nem lehet élni, akkor sem, ha történetesen mutáns vagy, és sosem lenne szükséged konzervnyitóra és flexre. 

Logan
amerikai film
rendezte: James Mangold
szereplők: Hugh Jackman, Boyd Holbrook, Doris Morgado, Patrick Stewart
Bemutató: március 2.

Képek: Intercom