Bár a tavalyihoz hasonlóan az idei mozis esztendőben is erős mezőny várható dráma, akció és vígjáték fronton, a felhozatal alapján úgy fest, 2018-ban is a sci-fi és vadhajtásai nyújtják a legígéretesebb kínálatot. Hogy némileg szűkítsük a kört, a Marvel/DC szuperhősmozikat eleve kihagytuk az összeállításból, a listára végül 12 alkotást válogattunk be a várólistás fantasztikusok közül.

MAPET – nullahategy.hu

Mute

online megjelenés: február

David Bowie fia, Duncan Jones 16 éve tervezgette, hogy elkészíti a 2046-ban, Berlinben játszódó neonoir/cyberpunk filmjét, amely a Twitteren kikotyogott adalékok szerint a 2009-es Hold „szellemi folytatásaként” több ponton is kapcsolódik az utóbbi évtizedek egyik legjobb sci-fijéhez. De míg Jones debütáló filmje rongyos 5 millió dollárból készült, a Netflix nagyságrendekkel nagyobb költségvetést biztosított a Warcraft rendezőjének. Hírlik, hogy a Hold főszereplője, a csudálatos Sam Rockwell karaktere is feltűnik a filmben, a főhőst azonban a Tarzan legendájából, illetve a True Blood– és a Hatalmas kis hazugságok-sorozatokból ismert Alexander Skarsgard alakítja. Paul Rudd egy rejtélyes amerikai sebészt játszik. A történetről annyit tudni, hogy a Leo nevű néma csapos feltúrja a várost az  eltűnt barátnője után, miközben az alvilág magába szippantja. Ha a produkció beválik, Jones minden bizonnyal elkészítheti ugyanebben az univerzumban elképzelt harmadik filmjét is.

 

Ready Player One

magyarországi bemutató: március 29.

A filmekben easter eggnek, magyarul húsvéti tojásnak nevezett metagegek utáni hajtóvadászat új játszóteret nyitott a filmőrülteknek, elég csak belegondolni, hogy egyetlen pajkos blockbuster akár rejtett filmes utalások tucatjainak a kipécézésére kínál lehetőséget. Steven Spielberg azonban nem rejteget semmit, inkább monstre tárlatot rendez a popkultúra leghímesebb húsvéti tojásaiból, az Ernest Cline díjnyertes sci-fi bestsellere alapján forgatott filmje maga a kockamennyország. A sztori szerint 2044-ben a Föld nem egy kellemes hely, az Egyesült Államok sem más, mint a trumpi képzeletet is felülmúló, nyomasztó és túlzsúfolt szarfészek. A valóság elől az Oasis nevű online világ nyújt menedéket, ahol avatárján keresztül mindenki szabadon létezhet, megvalósíthatja önmagát. A rendszer feltalálója mesés gazdagsággal kecsegtető kincsvadászatot hirdet a multiplayer játékban, vállalkozó kedvű kamasz hősünk azonban könnyen valódi életével fizethet a kalandért. A trailer alapján lélegzetelállítónak ígérkezik mind a 80-as, 90-es évek filmes-zenés popkultúrájával felhizlalt virtuális, mind pedig a disztópikus rögvalóság.

Expedíció (Annihilation)

online megjelenés: március

Alex Garland rendező kemény fába vágta a fejszéjét, de csak örülhetünk annak, hogy a mesterséges intelligenciáról eddig készült egyik legkiválóbb film, az Ex Machina rendezője filmesítette meg Jeff VanderMeer filozofikus ökohorror regényét. A Déli Végek-trilógia első sikerkönyvén alapuló történet szerint négy nőből álló csapatot küldenek az Egyesült Államok egy karanténnak nyilvánított, elképesztő természeti anomáliákkal sújtott területére, a titokzatos X körzetbe. Az előttük próbálkozó tucatnyi expedíció tagjai enyhén szólva nem jártak sikerrel: végeztek magukkal, egymást mészárolták le vagy átváltoztak és rákban haláloztak el. A küldetés tagjai tehát nem akármilyen misszióra vállalkoznak, ami a józan eszükre és az életükre egyaránt komoly veszélyt jelent. A főbb szerepekben Natalie Porman, Jennifer Jason Leigh, Tessa Thompson, Gina Rodriguez, Tuva Novotny és a rendezővel az Ex Machinán is együtt dolgozó Oscar Isaac látható. Eredetileg február 22-én lett volna a magyarországi mozipremier, ám miután a Netflix belengette a tavaszi online megjelenést, a hazai forgalmazó végül elállt a film bemutatásától.

Tűzgyűrű: Lázadás

magyarországi bemutató: április 5.

Guillermo del Toro egyszerűségében is nagyszerű látványmozijának folytatása a Függetlenség napja újjáélesztésének forgatókönyvét idézi. Csak éppen földönkívüli konkvisztádorok helyett dimenziójáró gigaszörnyek törnek rá az emberi civilizációra, a globális védelmet nem az UFO-technológiával felspécizett hadsereg, hanem emberi agyhullámok által vezérelt óriásrobotok vívják a betolakodók ellen. Miután del Toro már csak producerként bábáskodik a folytatás felett, meglepődnénk, ha a rendezőként eddig csupán sorozatok egy-egy epizódját jegyző Steven S. DeKnight alkotása megcsípné a 2013-as előzmény színvonalát. De nem is várunk kevésbé kínos párbeszédeket John Boyegától, az új Star Wars-trilógia Lando-pótlékától és Clint Eastwood Scott nevű fiától, mint az első rész felejthető hőseitől. Simán beérjük még menőbb jaegerekkel, még hatalmasabb kaijukkal. Ez egy ilyen műfaj. 

God Particle (Cloverfield 3.)

amerikai bemutató: április 20.

A csúcsproducer sztárrendező J.J. Abrams imádja a rejtélyeket, aminek ékes példája a rébuszokkal telepakolt Lost– és a Westworld-sorozat, de említhetnénk az új Star Wars-trilógiát is, amely a 2. rész után is megválaszolatlanul maradt kérdések tucatjait vetette fel a rajongókban. A titkolózás az Abrams-művek kreatív marketing-kampányainak is alapelve, így volt ez a Super 8 és a 2008-as Cloverfield esetében is, amely „talált kamerás” fényképezéssel mutatta be egy baráti társaság menekülését a New Yorkot leamortizáló bazinagy szörnyeteg elől. A játékidő végére klausztrofóbia-thrillerből apokaliptikus sci-fibe átcsapó Cloverfield Lane 10 már rávilágított, hogy egy azonos univerzumban játszódó, műfajilag és tartalmában is laza kötésű űrszörnyinváziós franchise-zal állunk szemben. A God Particle a Cloverfield-filmek legújabb darabja, amely eredetileg tavaly februárban került volna a mozikba, azóta kétszer is eltolták a bemutatóját. Abrams ezúttal sem adagolja túl az infót: a sztoriról annyit tudni, hogy egy űrállomás legénységéről szól, akik egy hatalmas és ijesztő új energiaforrásra bukkannak. Korábbi adalékok szerint egy részecskegyorsítóról van szó, aminek köze lehet ahhoz, hogy a Föld hirtelen eltűnik, majd a főszereplők rábukkannak egy másik űrállomás maradványaira. A rendező a másodikfilmes Julius Onah, a főbb szerepekben mások között Chris O’Dowd, Elizabeth Debicki és Daniel Brühl látható.

 

Solo: Egy Star Wars-történet

hazai bemutató: május 24.

A pletykát érdemes mindig fenntartásokkal kezelni, így azt a belső forrástól származó információt is, miszerint az űrcsibész fiatalkorát feldolgozó film „olyan lesz, mint egy autóbaleset”, a Disney pedig már felkészült a csúfos bukására. Akárhogy is, a forgatás valóban nem alakult zökkenőmentesen, ami nem túl biztató ómen. Nem elég, hogy kirúgták a film eredeti rendezőit (a Lego-kalandért felelős Phil Lordot és Chris Millert) a helyükre rakott Ron Howard pedig rohamtempóban, sok millió dollárnyi extra költségből a film 80 százalékát újraforgatta. De ez még nem minden. A forgatókönyv állítólag nem igazán működik, a főszereplő, Alden Ehrenreich meg pocsékul alakítja az ifjú Solót, ráadásul roppant gyanús, hogy mindezeket az állításokat eddig senki sem igyekezett cáfolni és még egy nyomorult teasert sem adtak ki. Annyit sikerült kipréselni a stáb tagjaiból, hogy egyfajta gengszterfilmre számíthatunk, a történet pedig arra az időszakra koncentrál, amikor Solo elnyerte az Ezeréves Sólymot a szerencsejátékos Lando Calrissiantól, és összerúgta a port a zsírgiliszta Jabbával. A napokban végre kiadták a film hivatalos leírását, ám a nyúlfarknyi szinopszisból nem lettünk sokkal okosabbak. 

 

Jurassic World: Bukott birodalom

magyarországi bemutató: június 7.

A film decemberi előzetese szerint újabb kihalás fenyegeti a dínókat, miután kitörni készül a Nublar-sziget vulkánja, ezért visszatér a 2015-ös moziban megismert Owen Grady (Chris Pratt) és Claire Dearing (Bryce Dallas Howard), hogy megmentsék az állatokat a pusztulástól. Ismét feltűnik Jeff Goldblum karaktere is, hogy újfent rávilágítson a fontos kérdésre, azaz ha már a Jóisten is múlt időnek tekinti az őslényeket, miért is akarjuk átadni nekik a tápláléklánc csúcsán bebiztosított helyünket. Miután a film minden idők egyik legjobb bevételével nyitott 2015-ben, a folytatás nem volt kétséges, az új film azonban új rendezőt kapott Juan Antonio Bayona személyében. Colin Trevorrow a Star Wars következő része miatt nem vállalta a melót, ám ráfaragott szegény, mivel a Disney végül kipöckölte a rendezői székből: már csak a forgatókönyv fűződik a nevéhez, a jövőre esedékes 9. epizódot ismét J.J. Abrams vezényli le. 


Replicas

amerikai bemutató: június 15.

Keanu Reeves lefulladó karrierjének óriási lendületet adtak a megabrutális John Wick-filmek, Hollywood jó eséllyel legszerényebb és legnormálisabb filmsztárja mégsem ragadt le az akció biztonsági műfajánál. Megmondta, ő a sci-fit szereti. A Replicas forgatókönyve 2014 óta hánykolódott Hollywoodban, de pénzügyi okok miatt csak tavaly tudták leforgatni Reeves főszereplésével és produceri felügyelete alatt. A színész egy szintetikus biológiával foglalkozó tudóst alakít, aki éppen nagy áttörés előtt áll: mechanikus testbe készül átültetni az emberi tudatot, amikor feleségét és gyerekeit elveszíti egy autóbalesetben. Kollégája  segítségével titokban sikerül robotklónokban újjáéleszteni a szeretteit, a fémvázas feleség azonban rájön az igazságra, ráadásul egy kegyetlen szervezet is tudomást szerez a replikákról, a „családnak” pedig menekülnie kell. Eddig jól hangzik, de sajnos sem a pöpec trailer, sem a rendező Jeffrey Nachmaoff, a Holnapután írójának és Az utazó producerének neve nem garantálja, hogy sikerült összedobni egy egyszerre látványos, izgalmas és érzékeny, esetleg ontológiai mélységekben is megmártózó Frankenstein-thrillert.


Alita: A harc angyala

hazai bemutató: július 19.

Ha nem telt volna be a naptárja évekre az Avatar tetralógiává dagasztásával, James Cameron rendezte volna Jukito Kisiró kultikus mangasorozatának adaptációját, ami egyértelműen az év legjobban várt, legígéretesebb sci-fijét jelentené az idei termésből. Lelkesedésünk mégsem apadhat el túlzottan, hiszen Cameron producere és írója a mozinak, amelynek rendezői székét végül az az ember foglalta el, akinek az Alkonyattól pirkadatigot vagy a Sin Cityt köszönhetjük. Robert Rodriguezt többnyire alacsonyabb költségvetéshez szoktatták a filmmogulok, ám most közel 200 millió dollárral gazdálkodhat, mi pedig csak reménykedni tudunk abban, hogy végül minden egyes cent meghálálja majd, hogy ebbe a produkcióba ölték. Rosa Salazar kelti életre némi CGI-támogatással a roncsaiból újjáhegesztett amnéziás kiborglányt, aki a posztapokaliptikus jövőben, a Tiphares lebegő metropolisza alatt elterülő roncsvárosban keresi a múltját. A főbb szerepekben olyan nevek tűnnek fel, mint Christoph Waltz, Jennifer Connelly és Michelle Rodriguez, a bónusz pedig a Csillagközi invázió után a harmadvonalba száműzött Casper Van Dien.


The Predator

amerikai bemutató: augusztus 3.

Antal Nimród viszonylag korrekt filmet rakott le az asztalra a 3. résszel, a franchise igazi reménysége azonban kétségtelenül a bitang jó forgatókönyveivel elhíresült, majd a Durr, durr és csókot, a Vasember 3-at, legutóbb pedig a Rendes fickókat rendezőként jegyző Shane Black, aki annak idején színészként tűnt fel a kultikus első részben. A The Predator körül kezdettől fogva óriási a titkolózás, azt sem tudhatjuk, hogy az egyik főszereplő által egy interjúban kikotyogott cselekményváz valós-e, vagy csak a kíváncsi firkászok megvezetésére benyögött baromság. Thomas Jane elmondása szerint társaival a Közel-Keleten bekattant katonákat alakítanak, akiket veteránkórházba szállítanak kezelésre. A buszra utolsóként felkerült fickó elmeséli, hogy szemtanúja volt egy Predator-űrhajó  landolásának, a katonaság meg vele együtt mindenkit kinyír, aki hallhatta a történetét. A csapat tagjai elég őrültek ahhoz, hogy mindezt elhiggyék, ezért elkötik a buszt és elindulnak levadászni a földönkívüli(eke)t. Schwarzenegger ezúttal is visszautasította a szerepfelkérést, de sebaj: Boyd Holbrook, a Narcos-sorozat Murphy-je és a 2. részben szereplő Gary Busey fia, Jake, valamint  a háromszoros Golden Globe-jelölt Thomas Jane elég jó választásnak tűnik a prédaszerepre.

 

The Meg

amerikai bemutató: augusztus 10.

Korábban Jason Statham és az Bazinagy Őscápa küzdelmét is kapásból besoroltuk volna a Kétfejű cápa, Lápi cápa, Dinócápa, Szupercápa, Cápolip meg a Cápavihar alkotta zsé-kategóriás halas filmek szégyencsoportjába, de az évek óta tartó titkolózás meg a büdzsé megcsillantása után picit reménykedünk abban, hogy a Blöff Törökje és Jon Turteltaub rendező nem süllyedtek még olyan mélyre, ahol ezek a jószágok úszkálnak. Steve Alten 1997-ben megjelent Meg: A Novel of Deep Terror című regényének filmváltozatát gyakorlatilag a könyv megjelenése óta tervezgették, de eddig nem sikerült összerakni. A történetben a búvárt és hajóskapitányt alakító Stathamat arra kérik fel, hogy mentsen ki az óceán mélyéről egy tudóscsoportot, akiket a 3 millió éve kihaltnak hitt óriáscápafaj, a megalodon egy példánya tart sakkban. Mint kiderül, a férfi már találkozott a szóban forgó, 23 méter hosszú szörnyeteggel, így nem tudni, végül mivel sikerül rávenni az akcióra. A forgatásról viszonylag lelkesen nyilatkozó Statham azt mondta, A cápa és a Jurassic Park egyfajta ötvözetére kell számítani, mi elővigyázatosságból ebből  gyököt vonva, inkább az említett klasszikusok bénább folytatásait vennénk alapul. Csalódás kizárva.

 

Ragadozó városok (Mortal Engines)

magyarországi bemutató: december 27.

Ideje már egy vérbeli steampunk filmnek, pláne, hogy mára a képregény, az irodalom, a képzőművészet meg a gémervilág is létező kultuszt teremtett a neoviktoriánus formavilágból táplálkozó műfajnak. A Wild Wild West vagy a League Of Extraordinary Gentleman sajnos túl gyengére sikerültek ahhoz, hogy komolyabb hájpot gerjesszenek, Guillermo del Toro, Tim Burton, Terry Gilliam vagy Jean-Pierre Jeunet pedig csak motívumaiban engedett teret a gőzpunknak (igaz, ha az 1927-es Metropolist tekintjük előzménynek, nagyjából minden rendben). A Ragadozó városok története szerint a távoli posztapokaliptikus jövőben a bolygót hatalmas, gördülő városok járják keresztül-kasul, kíméletlenül elnyelve a kisebb településeket. A főbb szerepekben olyan színészeket láthatunk majd, mint Hugo Weaving és Stephen Lang. Ha Philip Reeve magyarul még kiadatlan regénysorozatának első része a mozivásznon is beválik, nem elképzelhetetlen, hogy A Gyűrűk Ura és A hobbit után az adaptáció felett producerként bábáskodó Peter Jackson újabb fantasy-sagát szabadít ránk – miként erre az előzetesben is akad utalás. A rendezői széket most lepasszolta egyik storyboard-rajzolójának, az elsőfilmes Christian Riversnak, de azért nagyon várjuk, hogy legközelebb ismét maga dirigáljon. Esetleg leforgathatná a Hullajó folytatását.