Igen, tudjuk, az amcsiknak bezzeg Ozzy Osbourne jutott, nekünk meg Győzike, most pedig a Pumped Gabó. Ne is reménykedjünk: az RTL Spike csatorna Pumpedék című dokureality-je újabb ökölcsapás a jóízlésnek, ugyanakkor a megfelelő szűrőkön át szemlélve egészen mást is kínál. A kezdő duplarész végre egy életszerű és hihető, valahol egy dokumentarista szociohorror és a celebtrash határmezsgyéjén próbálkozó valóságshow ígéretével lepett meg minket.

MAPET – 061.hu

Azóta, hogy a celebsuttyós reality-ket a kertévés liga másodosztályába száműzték, a leplezetlen valóság bemutatásának mítosza is lassan elporladni látszik. Igaz, a pláza-konditerem-tetkószalon Bermuda-háromszögből összecastingolt gátlástalan agyhalottak javarészt önmagukat adják, de mindhiába, ha a lelkük gyémántjairól visszacsillanó fény megtörik a manipulált élethelyzetekben. Persze azon már rég túl vagyunk, hogy egyáltalán illik-e valóságshow-nak csúfolni egy olyan műfajcsaládot, amelyben a megfigyeltek tudatában vannak a kamera jelenlétének, vagy éppen maguk filmezik okostelefonjukkal a velük történteket.

Mielőtt az RTL Spike ránk szabadította a dicstelenségben kivérzett Győzike utódjának tetsző, szintén dokureality-nek titulált prosztóshow-ját, a fene se gondolta volna, hogy a Pumpedékkel a legvalóságosabb valóságshow-t sikerült összekalapálni, amit valaha képernyőn láthattunk. Ez többnyire annak a javára írható, hogy a borítékolható nézői reakciók – a döbbenet, a fájdalom, a szánalom meg a szekunder szégyenérzet – primer forrása itt nem az, hogy szórakoztatás! felkiáltással kirakatba csapnak egy komplett bőgőmajom famíliát, hanem az, hogy egy baráti kör bemutatásával vélhetően reális képet kapunk a mai fiatalok egyik vakvágányra tévedt kasztjáról. Ilyen persze mindegyik generációban kimutatható, esetünkben azokról a mai huszonévesekről van szó, akik a celebgyárak csillámszóróitól elvakultan, tévés castingokra járva, rendes munkát és mindenfajta felelősségvállalást elutasítva próbálnak megkapaszkodni a valóságban.

Címszereplő párocskánk egyik fele a nevét feltehetően a gyúrós szlengből kölcsönzött Pumped Gabó, a  fura fesztiváltánca révén felkapott, majd mérsékelten elhíresült 21 éves celebhere, a másik pedig barátnője, a nála tíz évvel idősebb Ági. Közös tündöklésükről annyit tudunk, hogy mire az RTL Spike beterelte kettejüket és cimboráikat az elsősorban persze Gabónak dedikált produkcióba, ők már kéz a kézben, műsorról műsorra végigcsónakázták a kanálisrendszert meg a bulvár tengerét. (Bár mindebből nem sokat észleltünk, az üresfejű posztkamasz tóparti veretése és egyszeri feltűnése az Észbontók című műsorban a retinánkba égett: utóbbi alkalommal az eunuch szó definíciójaként Gabcsi a “kanadai erdőistent” nevezte meg, akihez imádkozni kell, ha lángra kap a növényzet.)

A valóságshow-s tapasztalat alapján azt várnánk, hogy a saját életterükbe helyezett fiatalok számára ez a sorozat amolyan safe space, ahonnan fényrejáró barátaik és a kooperáló családtagok körében fityiszt mutathatnak a köpködőknek, és hirdethetik a barnítólében meg fitneszverejtékben pácolt, szilikonnal feljavított transzzsírmentes karrierizmus győzelmét a hagyományos emberi termeszlét felett. Ebben nyilvánvalóan erősíthetik egymást a folyamatos posztolgatásra érkező lájkok, meg a tévécastingokból összejött sikerek: a Schobert Norbi klón Soma meg is nyerte a legutóbbi Való Világ évadot a vele járó csilliókkal, Gabó csajának barinője meg az Éden Hotelben villantgatott, amíg haza nem zavarták. Arra is számítanánk, hogy a celebtrash kedvelői jól szórakoznak, az ilyesfajta műsorokat meg persze hírből sem ismerő mazochista voyeurök pedig sikítva tépik az arcukat, amikor

  • a műsor első percében Pumped Gabót lepippantja a barátnője
  • akit Gabesz az erőszak legapróbb jele nélkül, ám rendszeresen, magától értetődően aláz porig a megjegyzéseivel
  • akitől betegen is elvárná, hogy kielégítse
  • aki aztán közli párja állati gesztusait sérelmező anyukájával, hogy a kisfia szeretkezés közben is elengedett egy galambot
  • Gabó kieszi a kukába hajított, hajszálba gabalyodott csirkecombot
  • elkunyerálja az anyja utolsó ötezresét kajára, majd a pénzt fehérjeporra költi
  • haverjai üdvözlésképpen viccesen egy szaros vécékefét nyomnak a kezébe

Csakhogy a gyárilag kódolt taplóság, a féktelen parasztkodás, bulikázás, tesózás meg mobilnyomkodás mögött ott ordít a létbizonytalanság, a hamis boldogságkép egy eleve halálra ítélt párkapcsolat rajzolatával. Nem nagy ügy, de az biztos, hogy a Szelfi című reality-t leszámítva hasonlót még nem láthattunk a hazai valóságshow-kínálatban. Pumped Gabónak – bár többnyire olyan, mint aki a sikertelen agynövesztési kísérlet után inkább optikai tuningra költi a ginsengkapszulákra kapott zsebpénzét – egyetlen szélütött mosolyába is több őszinteség szorult, mint Gáspár Győzike összelatabárkodott életművébe. Talán csak David Attenborough hiányzik picit, ahogy a szexkrampusz mobilkamerájába suttogva elmagyarázza nekünk, hogyan is kell értelmeznünk a bizarr gesztusokat. 

Fotók: RTL Spike, 24.hu, hvg.hu