Letiltották Nagy Kriszta Tereskova önmagát alsóneműben ábrázoló óriásplakátját, mivel a  hamarosan induló szentendrei Art Capital kortárs művészeti fesztivál kampányához kapcsolódó, a Kortárs festőművész vagyok című elhíresült műalkotás parafrázisának a reklámtestület szerint a botránykeltésen kívül nincs más értelmezhető üzenete.  A képzőművész vette az adást, és rögtönzött sajtótájékoztató keretében cenzúrázta saját alkotását.

MP – 061.hu

Nagy Krisztától – azaz a művésznevének cifraságát illetően lassan waszlaviki magasságokat ostromló Nagy Kriszta Tereskova x-T-től – sosem állt távol a feltűnéskeltés, amibe időnként a politikához való aktuális viszonyának kirakodóvására is belefér – 2006-ban például rendőrsorfal mögött, a Parlament falához guggolva adta ki bánatát egy feltehetően manipulált fotón, öt éve pedig a terítőkre és ágyneműre rittyentett Orbán Viktor-arcképsorozata miatt értetlenkedtek sokan, főleg miután a miniszterelnök neje is bevásárolt az anyagból. Persze hosszan sorolhatnánk a művésznő munkásságának személyiségét is árnyaló-fényelő gyöngyszemeit, de koncentráljunk most inkább a legfrissebbre, amellyel elmondása szerint eredetileg nem kívánt skandallumot kelteni.

Húsz éve, a médiától akkoriban még totálisan elhatárolódó művészeti körökben nagy port kavart, amikor Nagy Kriszta a Lövölde téren közszemlére bocsátotta óriásplakátját. A Kortárs festőművész vagyok felirat mellett a művész az akkori trendnek megfelelő fehérneműmodellként, egyik kezét a bugyiján nyugtatva pózolt, megkérdőjelezve a magasművészet és a tömegkultúra közt feszülő ellentétet, azt (is) üzenve, hogy már nem elég, ha hiteles művész, ezt be is kell vinni a köztudatba. Nagy Kriszta az idén Régi és új álmok címmel, május 25-én kezdődő szentendrei Art Capital kortárs művészeti fesztivál egyik kiállítójaként elkészítette a húsz évvel ezelőtti Kortárs festőművész vagyok mai parafrázisát, Csipke Rózsika halott címmel (az azonos című tárlat a szentendrei MűvészetMalomban lesz látható).

A fesztivál beharangozójaként május 2-án az erzsébetvárosi Szövetség utcában Gulyás Gábor, az Art Capital főkurátora és a Ferenczy Múzeumi Centrum vezetője a művésznő társaságában be is mutatta az új plakátot. Az alkotás azonban az Önszabályozó Reklám Testület szerint – mivel a vizsgált reklámnak azon kívül, hogy egy mesehősre utal és a szexualitást hangsúlyozza (lenge öltözék, nemi szervhez érő kéz), egyéb azonosítható üzenete nincs – sértené a Magyar Reklámetikai Kódexet, ezért letiltották.

„Összehívtak egy etikai ad hoc bizottságot, ami arra jutott, hogy köztéren nem helyezhető el, mert olyan durva szexuális utalásokat tartalmaz, ami komoly veszélyeket rejt magában. Különösen nagy veszélyben vannak a gyerekek, akiket megtéveszt a Csipke Rózsika felirat: eleve két szóban van írva, nem is tudják értelmezni, a látvány pedig kedvezőtlen módon befolyásolja a fejlődésüket. Ezt semmiképpen nem szeretnénk! A plakát a tiltás ellenére kikerült, de nem hagyjuk itt ilyen formában, mert nem akarjuk megsérteni az előírásokat és veszélyeztetni a Szövetség utcán elhaladó gyerekek fejlődését”

– mondta Gulyás Gábor a rögtönzött sajtótájékoztatón. Elárulta, hogy bár azt is fontos szempontnak tartják, hogy egy művészeti projekt meg tudjon jelenni abban a közegben, ahol az megszületett, természetesen tiszteletben tartják a reklámetikai döntést, így az óriásplakát nem kerül majd ki köztéri plakáthelyekre.

Addig is: műalkotást csak egyvalaki módosíthat, maga a művész. Nagy Kriszta Tereskova x-T pedig nekiállt, hogy egy vörös spray-vel korrigálja az inkriminált plakát kifogásolt elemeit. Kijelentette, hogy a reklámetikai értelmezés nyomán kiskorúvá módosítja Csipke Rózsikát, aki így csak Cs. Rózsika 16 éves lesz, majd szignálta a módosított műalkotást. Gulyás Gábor rávilágított, hogy a művészettörténetben számos példa akad a most kifogásolt kompozícióra, példaként felhozva a Vénusz születése című Botticelli-festményt, amelyen ugyanilyen beállással, kéztartással látható a kagylóban álló nőalak (Tereskova 2002-ben egyébként már parafrazeálta a híres műalkotást), miközben nem példátlan az sem, hogy fedetlen keblekről készült fotók jelennek meg köztéren.

„Remélem, egyszer bele tudok futni egy olyan projektbe, amikor megúszok egy botrányt”

A plakáthoz kapcsolódó, Gulyás Gábor rendezésében a MűvészetMalomban készülő Nagy Kriszta-kiállítás egy helyspecifikus tárlat lesz, amely a Grimm-mese narratívájának újraírásával egyszerre használ klasszikus festészeti és installatív megoldásokat, alkalmi szövegeket és zenéket, miközben 52 ezer szál lengyel műrózsa díszíti majd az épület falát és a kiállítási teret. Nagy Kriszta és a kurátor néhány éve már majdnem belevágott a projektbe, de másként alakult. Most eljött az idő  megvalósításra, nem függetlenül a fesztivál tematikájától.

„Az én történetem szerint a megátkozott, százéves álomba merült Csipke Rózsikát csak egy királyfi csókja oldhatja fel. De amikor száz év múlva felébred, nincsen körülötte egyetlen királyfi sem. Megijed, hogy ő nem kell senkinek, és önmagában keresi a hibát. Kinéz az ablakon és látja, hogy száz év alatt mindent befutott a tűzpiros rózsa, és így a tüskék áthatolhatatlan falú börtönébe került. látja azt is, hogy a királyfik mégiscsak ott jártak, de nem tudtak hozzá közel férkőzni: a csontvázaik ott csüngnek a rózsatöviseken. A lány szomorúan próbálta tovább folytatni az életét, reménykedve, de egy idő után – miután nem tudott kiszabadulni a kastélyból – ő is meghal. Aztán, azt gondolom, hiszünk a feltámadásban”

– mesélte a festőművész. Az eseményen a reklámszakember, színész Végh Zsolt bemutatta az Art Capital chatbotját, mint a figyelemfelkeltés egyik kiemelt elemét. A lényege: aki szeretné, azt a szervezők két hónapon keresztül minden héten a Facebook Messengeren egy interaktív “álom-sztorival” lepnek meg. A fesztivál öt fontos résztvevőjét, Nagy Krisztát, Kemény Zsófit, Kerekes Vicát, Nagy Ervint és Sardar Tagirovsky rendezőt is álmokról szóló rövidfilmekkel mutatják be.

Vezető fotó: 061