Az még rendben lenne, hogy a Transformers: Az utolsó lovag produkció tele van kínai pénzzel, ezért létszám feletti a kínai sárkányokra és harcosokra emlékeztető motívum a filmben, de az, hogy a Da Vinci-kódtól, a Star Warson át egészen az Avatarig mindent közös nevezőre hoz Michael Bay, ez azért sok. Olyan volt az egész, mint egy Toy story epizód, amelyben a cowboyok, a partraszálló amcsi katonák és a Buzz Lightyear-féle kozmosz is jelen van.

PZL – 061.hu

És az már nem számított, amikor meghallottuk a „kígyónak lábsó, madaraknak fogsor”- idézetet a Dr. Bubóból, ami nyilván nem szerepelt az eredeti forgatókönyvben, csak a szinkronstúdióban jófejeskedtek egyet a magyar stáb tagjai a maguk szórakoztatására, ha már egy ilyen hülyeséggel, mint a Transformers – Az utolsó lovag kellett bíbelődniük. A sárkányok pedig úgy néztek ki mint a Fradi stadion előtti sas, de ez már végképp nem számított, hiszen azok a gyerekek, akik a vasárnap délutáni Kacsamesék reklámjaiban ismerkedtek 1991-ben a Transformers bábokkal, nos, nekik ez már kevés volt, és már ők is röhögtek, amikor tizedszer is elhangzott az Én, Optimus fővezér… kezdetű bemutatkozás.

Kétségtelen, hogy a filmben van anyag, elképesztően látványos, és talán mondhatjuk azt is, hogy új szintre emeli az IMAX-lányványszínházat, akkor amikor 7000 méter magasan drónról dróra ugrálva harcoltak hőseink, de ettől függetlenül a Transformers – Az utolsó lovag csapnivalóan rossz film, és a maga két és fél órájával büntető hosszú is. Az Avatar-féle mesterséges bolygót még elfogadja az ember, de azt, hogy a Mark Wallbergből konkrétan Mark Hamillt kreáltak, nos, már kicsit sok volt. Amikor félhosszú szőke hajjal, a Jedi kardnál is erősebb fegyverével áll, és fehér ingét lobogtatja a szél, nos, azt nem tudjuk, hogy tiszteletadás akart lenni a Csillagok háborúja IV: Egy új remény előtt, vagy nettó nyúlás.

Ugyanez áll a Da Vinci-kód-féle rejtvényfejtés előtt, ami persze az Artúr-mondakörbe navigálja a nézőt. Az kétségtelenül sajátos világmagyarázat, hogy a civilizációt, és magát a világtörténelmet is a transformerek írták, így aztán a legtöbb legenda csak fedősztori, nos, ezt érdemes lett volna jobban kibontani, de mivel az élménykoncertek és az újcirkusz korában nincs idő az okoskodásra, ezúttal is a bábeli csűrcsavaron, és az átalakulásokon volt a hangsúly, így aztán a film egy Red Bull Air Race-szel kevert Kurultáj lett. Ja, és persze a kisebb robotok séróból hozták C3-PO-t, és a buhera Vespa-robi pedig VALL.E-t.

A film kap némi steampunkos gellert is, amikor jön az első világháborús futam, és még Isonzót is megemlítik, ami szintén a szinkronosok hekkje lehet, néhány robot pedig egészen olyan, mintha C3-PO-t ihlető első világháborús gázmaszkokat vették volna alapul. Harcolnak elhagyott városokban, víz alatt, a felhők között, egy éppen szétesőben lévő bolygón, a katedrálisokban, London belvárosában, és mindez kap némi kínai szagos radír esztétikát. Ezek a fémizék tényleg mindenné át tudnak alakulni, lovagokból kamionokká, sárkányokból Lambókká, csak egyet átalakulás nem sikerülhet: sosem tudnak átalakulni mondjuk berlini aranymedvévé.

Transformers: Az utolsó lovag
amerikai akciófilm
rendezte: Michael Bay
főszereplők: Mark Wahlberg, Laura Haddock, Anthony Hopkins
Bemutató: 2017. június 22.
Forgalmazó: UIP-Duna Film