A nyolcvanas években szinte minden magyar háztartásban volt néhány “üvegművészeti tárgy”, az a bizonyos muranio üveg hal. Minden tisztaszobában ott ékeskedett a vitrinben a maga színes pikkelyeivel, körülötte hasonló üveg csecse- becsékkel. Szerencsére mára az üvegből készült tömeggyártású tárgyak giccses vonala is lekerült a polcokról, de helyüket még nem vette át a kortárs üvegművészet. Pedig a hazai alkotók munkájára érdemes odafigyelni. Erre most bárkinek lehetőse van, ugyanis november 12-ig látható  a Bazilika impozáns kiállítótérben ötven művész körülbelül száz alkotásából nyílt átfogó tárlat. 

CN- 061.hu

A belvárosi Szent István Bazilika harmadik szintjén a liftből kilépve máris átveszik felettünk az uralmat a HuGlass 2017 pompás tárgyainak színei és formái. “ A most kihelyezett művekből egy válogatással már az Art Marketen is találkozhattak az érdeklődők. Az október 18-án nyílt kiállítással az volt az egyértelmű célunk, hogy a látogatók átfogó képet kapjanak a mai magyar üvegművészet külföldön méltán népszerű törekvéseiről. A Bazilikában a Magyar Üvegművészeti Társaság tagjai mutatkoznak be két olyan alkotással, amelyeket az elmúlt két évben készítettek”- kezdte az idegenvezetést Kóródi Zsuzsanna, képzőművész, a kiállítás szervezője.

Ez immár harmadik HuGlass kiállítás, az első ilyen bemutatkozást 2012-ben a B55 Galéria fogadta be, majd 2014-ben a korábbi helyszínt megtartva a szentendrei bázisú Erdész Galéria vállalta a lebonyolítást. A kiállítás fényét emeli a varázslatos helyszín is. “Olyan helyet szerettünk volna, amely elég nagy, független minden galériától és központi helyen van. Múzeumokba ilyen időintervallumra nehéz bekerülni, hiszen nagyjából két évre előre be vannak táblázva. Így kerültünk a Bazilikába.”

A kiállításon a képzőművészeti munkánk a leghangsúlyosabbak az oparttól kezdve a geometrikus absztrakton át a klasszikusabb lírai, figuratívabb ábrázolásig. Most az ékszer design is helyet kap, de “idén először tablók segítségével felvázoljuk az építészethez köthető munkákat is, hiszen számos üvegművész vállal restaurátori feladatokat, például templomoknál, de gyakori, hogy építészek keresik meg őket, hogy egy- egy ötlettel dobják fel az általuk tervezett épület adott részét.”

Zsuzsanna, aki Erőtér című kinetikus üvegkép sorozatából állított ki a HuGlass 2017-en, úgy véli, hogy hazánkban nehéz helyzetben vannak az üvegművészek. “Ez többek között annak köszönhető, hogy nincsenek üvegművészeti kereskedelmi galériák a fővárosban, csupán egy van az országban, a pannonhalmi Hefter Üveggaléria. De a múzeumi gyűjteményezés is akadozó. Veszprémben van egy átfogóbb kortárs gyűjtemény a Laczkó Dezső Múzeumban, de ha jól tudom, a fővárosi Iparművészeti Múzeum is csak nagyjából öt- hat éve gyarapította utoljára az ilyen jellegű kollekcióját. Azok a művészek, akik kizárólag ebből élnek, jórészt inkább külföldre adnak el. “

Idén első alkalommal szakmai – és közönségdíjat is kiosztanak. A szakmai díjat Sipos Balázs nyerte Róka című alkotásával, a másik díjat a finisszázason adják át, ezzel is ösztönözve az üvegművészet képviselőit és a társaság tagjait kimagasló alkotások létrehozására. 

Fotók: 061.hu