Belicza Bea addig nézegette a gyerekkorából megmaradt Senior pólóját, míg aztán kipattant a fejéből a nagy ötlet: ha már nem kapható, akkor újra gyártani kell. És nekiállt, hogy élete egyik legnagyobb tervét megvalósítsa. Olyan nagyot álmodott, hogy a Méta melegítőket is újragondolta. Belicza Beával, a Senior és Méta retró brandek tulajdonosával beszélgettünk.

POÓS ZOLTÁN LÁSZLÓ – 061.hu

Emlékszel, honnan jött az isteni szikra, hogy feltámasztod ezt a két márkát? Láttál valami régi újságban, a nagymamánál egy Senior hirdetést? Egyáltalán: egyszerre jött a két márka megvétele, vagy először csak a Senior volt meg?
Diákkoromban volt egy Senior pólóm, melyet különösen lelkesen fogadtak a street kultúra tagjai, amihez magam is tartoztam. Már akkor gondolkodtam azon, hogy vajon miért csak a nagyszüleink gardrób szekrényében és koszos kis turkálókban találni rá az ilyen valódi „kincsekre”? Ekkor még nem volt lehetőségem ezzel mélyebben foglalkozni. Viszont belém ragadt. 2008-ban elveszítettem a munkahelyemet és akkor egyszer csak bevillant. A Senior melegítők újra gyártásának már csak a gondolatától is lázba jöttem. Tudtam, hogy ezzel foglalkoznom kell, így nekiálltam kinyomozni mindent, amit tudni lehet a márka múltjáról és jelenéről. Majd elkezdtem megszervezni a piacra kerülését. A nyomozás közben találtam rá a Métára, a kiinduló márka a Senior volt. Mindkét márkának tetszett az üzenete, hogy egyedi, hogy letisztult, de mégis feltűnő. Tetszett, hogy vagány és laza, de ami igazán megfogott: volt stílusuk. A gyártást, valamint a kommunikációt, már a két márkával együtt terveztem.

Bea_1

A MÉTA volt a prémium termék, míg a Senior inkább általánosabb viselet lehetett?
Abszolút. Ez az eladott termékek mennyiségén is látszik. A Senior Váci Kötöttárugyár 2700 főt foglalkoztatott és évente hétmillió terméket értékesített hazánkban és a határon túl. A Méta sokkal fiatalabb márka, a Skála Coop áruházak saját márkája volt, évente közel kétszázezer terméket adott el. A számokból is látszik, hogy a Senior nép-melegítő volt, míg a Métát a tehetősebbek vásárolták. Nemcsak a vásárlói közönség különböztette meg a két sportruházat gyártót, a kötöttárugyár közel száz évvel előzte meg a Métát, és termékeik kínálatában is voltak jelentős eltérések: a Méta jellemzően sok kiegészítőt tudhatott magáénak, cipők, kozmetikumok, sportfelszerelések formájában, a Senior elsősorban a konfekciós termékekre fókuszált.

DSC_0642

Az eredeti formavilág csak inspirációt jelent, vagy lehetőség szerint az eredetei fazonokat varrjátok újra méretarányosan? Ugyanazokkal az anyagokkal dolgoztok, vagy vannak ma már finomabb, jobb anyagok, amiből ugyanazt az illúziót magasabb minőségben érhetjük el?
Egy az egyben beépítem az eredeti fazonokat a kollekciókba. Ezek original név alatt futnak. Fontosnak tartom, hogy visszatérjenek a régi formák, mert még ma is helytállók. Az új fazonok gyártásával elsősorban a tervezőknek illetve a tervezésben magukat szívesen kipróbáló fiataloknak adok lehetőséget. Így egyenlő arányban vannak jelen a szériákban az old scool és new scool stílusok.

meta_strip

Ugyanazokkal az anyagokkal dolgoztok, vagy vannak ma már finomabb, jobb anyagok, amiből ugyanazt az illúziót magasabb minőségben érhetjük el?
Nincsenek és nem is igazán voltak az akkori szabadidőruha anyagnál jobb minőségűek. Meg merném kockáztatni, hogy ma sokkal jellemzőbb a rosszabb minőség, hiszen a gazdaságot pörgetni kell és az elnyűhetetlen mackófelsők ennek aligha kedveznek. Magyarországon egyedül mi gyártatjuk azzal az anyagösszetétellel és kötési eljárással a kelmét, melyet a nyolcvanas években ismerhettünk meg, és jellemzően kívül fényes poliészter, belül pamut. Mindenki más határainkon túlról szerzi be az alapanyagot.

IMG_8382

Meglepő, hogy sem a Senior, sem a Méta nem állt elő sportcipővel, pedig a cipő jelentette általában az egyik legerősebb identitást a sport brandéptésekben…
Nagyon szeretnék cipőt is beilleszteni egy-egy kollekcióba, sőt kiegészítőket is, mint a táska vagy alsóruházat. Erre még nem találtam együttműködő partnert. Talán a cikk olvasása után kedvet érez egy gyártó a közös munkára… 

Egyik márkának sincs „csíkja” (vö: Adidas, vagy Puma). Ez nehezítette az arculat tervezését? Szó volt arról, hogy legyen?
Soha, még gondolati szinten sem merült föl, hogy bármelyik másik márkára hajazzanak a termékek. Bár a Seniornak volt csíkos melegítője, ezek újra gyártását tudatosan kerültem, hogy semmiképp ne keveredjen az Adidas imázzsal.

Amikor megvásároltad a márkákat a tulajdonosoktól, mi volt, amivel meggyőzted őket?
A huncut mosolyom és kölyök képem (mosolyog).

meta

A mai napig magyar alapanyagból, hazai munkaerő bevonásával készülnek a termékek? Olcsóbb lenne Kínában legyártatni, vagy ezek kisszériás terméket?
Igen, minden alapanyagunk, kellékünk beleértve a címkéinket is hazai vállalkozóknál készülnek, ahogyan a varrodák, nyomdák és hímzők is hazaiak. Egyértelműen olcsóbb lenne Kínában előállítani, de teljes mértékben hazai előállítást terveztem induláskor. Ahogy az már lenni szokott az erősségünk egyben gyengeségünk is: a jelenleg előállított mennyiség nem elegendő egy működőképes kínai gyártatásra, de ez nem is volt cél.

Sikerült-e betörni az old school nemzetközi piacra? Folyamatos az építkezés? 
Az old school-ba igen a nemzetközibe kevésbé. Sok megkeresés érkezett nemzetközi forgalmazásra, de mindegyik hamvába holt a magas előállítási költségek miatt. Sajnos bevett üzleti szemlélet, hogy már pár darab termék értékesítésén is sokat szeretnének keresni a kereskedők. És ennek nem tudunk megfelelni. Nyitott vagyok a termékek forgalmazóinak bővítésére, de ezt megfelelő üzleti haszonnal csak hosszú távon lehet elérni. Pár éve erősebben van jelen a sport is, így már nem csak streetwear ruhákat, hanem sportruhákat is előállítunk.

Mik a vállalkozás legfontosabb eredményei?
Azt gondolom, hogy jelenleg a legfontosabb eredmény, hogy még mindig piacon vagyunk és, hogy ez mennyire nem kishitűség, gondolj csak bele, hogy egy ekkora ruházati dömpingben, ilyen hatalmas kínálattal szemben, ilyen gyártási költségekkel még működünk egy olyan országban, ahol idézetek formájában gyakoroljuk a magyarságot és nemzeti öntudatot a Facebookon… Szinte minden európai országnak megvan a maga sportuházat márkája, amire egy egész nemzet büszke, és nem kérdés, hogy sportolóik és honpolgáraik mibe bújnak. Ez nálunk sajnos még nem mondható el.

Több régi magyar márka is feltámasztható lenne, River Blue, Elegant Sport, Week-End, vagy akár a ma is erős Trapper farmer… Tervezitek más brandek revitalizációját?
Nem tervezek bővíteni, ez a kettő elég a terveim megvalósításához. Viszont hiszem, hogy együttműködéssel az üzleti élet is eredményesebb, így marketing illetve kereskedelmi összefogásra mindig nyitott vagyok a hazai vállalkozásokat illetően.

Fotók: Senior, Méta