Már többször több témakörben írtunk környezetünk megóvásának fontosságáról, hogy szeretjük, ha egy park attól park, hogy teli van fával és nem szeméttel meg betonnal, hogy miért jobb biciklivel közlekedni, mint autóval, hogy az elvárosiasodás (értsd beton beton hátán) magában hordozza a természettől és ennélfogva saját magunktól való elidegenedést, ami annyira kell nekünk, mint romantikus költőnek egy tucat kémcső. De sajnos ezek azok a témák, amiket meg lehet unni, de amikről nem lehet eleget beszélni mindaddig, amíg az a bizonyos kritikus tömeg, vagyis az ember jobbik fele meg nem győzi a bal vállán ülő kisördögöt, hogy, jó, jó, fogyasztói társadalom így, meg kényelem úgy, meg hedonizmus, de azért megtalálhatnánk már a féket.

GYŐRI MIKLÓS – PestiMese/Nulla6egy Facebook-csoport

Mindig is volt egy különösen ijesztő bája annak, amikor újrahasznosításról beszélünk. Amikor arra ösztönöznek, hogy gyűjtsük szelektíven a hulladékot, hogy ezáltal is könnyítsünk a Földre nehezedő nyomáson. Ez mind szép és jó, de magyarra lefordítva ez kb. olyan, mint amikor Bill kapitány egy buldózerrel nekiindul a brazil őserdőnek, mi meg mögötte lépkedünk, hogy a szétcsöpögött olajfoltokat feltörölgessük és az elhajigált sörös dobozokat felszedegessük. Más szóval, tökéletes szélmalomharcot vívunk mindaddig, amíg a gyártó újra fel nem használható csomagolásba rakja mondjuk a tejet, fokrémet vagy a borotvahabot, mert amíg ez meg nem történik, addig nem beszélhetünk újrahasznosításról, csak a gyártók utáni takarításról. Amihez pedig a politikusok jelenleg olyan fejet vágnak, mint kis óvodás a szingularitás szó hallatán. Mosolyognak értetlenül, de fejben már rég a játszótéren vannak. Mindenesetre tény, hogy Magyarországon átlagosan 400 kg szemetet termel minden ember éves szinten.

Yaga Yaga 1

Újrahasznosítás újratöltve

Míg nagyanyáink, dédanyáink még abban a szellemben nevelkedtek, hogy ne dobd ki, amíg fel tudod használni, addig ma a fogyasztói társadalom gyermeke az eldobható társadalom, az ellenkezőjére kondicionált minket, vagyis, hogy a legkisebb hiba esetén is dobd ki és vegyél helyette másikat. Azonban e szélmalomharc nem csak a szemetet, de a maga környezettudatos Don Quijote lovagjait is kitermeli. A budapesti székhelyű Medence Csoport neve sokaknak ismerős lehet, hiszen már évek óta jelen vannak a piacon újrahasznosított anyagból készült táskáikkal, bútoraikkal, azonban a Yaga Yaga bolt nevét talán még nem hallották annyian.

Yaga Yaga Design Shop

Az üzletet Nóri és Gergő nyitotta meg az 5. kerületi Petőfi Sándor utcában Április 10-én. A fiatal vállalkozó pár olyan területen akart valami újat alkotni, amivel könnyedén tudnak azonosulni, így esett a választásuk az újrahasznosított design alkotásokat árusító bolt megnyitására. Hagyományosan szembe menve a divat alkotta trenddel, ami a vedd meg, és használd, amíg a szezon tart koncepcióra épül, itt olyan mindennapi használatra alkalmas dolgokat találhatsz, amik egyedi megjelenésüknek köszönhetően, vagyis mert nem másolják az aktuális trendet, nem is mennek ki a divatból. Mosógépdobból készült dohányzóasztal, molinóból vagy vitorlavászonból készült táskák, műanyag kis játékokból, golyókból készült festmény, bicikli kerék külsőből vagy belsőből készült öv, retro szódás szifonból vagy kotyogós kávéfőzőből készült lámpa, zipzárból készült gyűrű, kávés zsákból készült tablet tartó, fülbevaló bakelitből, hokiütőből készült falióra hogy csak egy párat említsek.

A bolt nyitásánál fontos szempont volt az is, hogy csak újrahasznosított anyagból készült tárgyak kerüljenek az üzlet polcaira. Ugyan több olyan üzlet van a városban, ahol recycle design dolgokat lehet kapni, de olyan még nem volt előttük, amelyik csak erre specializálódott volna. Ugyanakkor a folyamatosan fejlődő és bővülő üzletben kizárólag hazai tervezők munkáival lehet találkozni. Elmondásuk szerint azonban nem csak a fiatalabb korosztály szokott betérni hozzájuk, hanem az idelátogató 50-es japán, német és amerikai turisták is, akik valami többre vágynak szuvenírként, mint egy matyó hímzéses fröccsöntött műanyagbaba. Mert hát biztos szépen néz ki a vitrinben a szamuráj kard és a szamárfület mutató Nixon között, de talán még sincs akkora jelentősége egy külföldinek, főleg, hogy művészi értéke egy ilyen bábunak erősen konvergál a nulla felé. De hát ezen sem lepődünk meg, hiszen a turistakönyvéből áhítatos szemekkel feltekintő külföldinek mindegy mi az, csak legyen rajta valami ország szimbólum. Legalábbis néhány kereskedő így véli.

Yaga Yaga 2

Végül Gergő elmesélt egy vidám történetet, ami néhány héttel ezelőtt esett meg velük az üzletben. Paul Feig (Koszorúslányok, Női szervek) áprilisban Budapestre érkezett, hogy soron következő filmjét, a Spy-t leforgassa, amiben feltűnik majd Jason Statham és Jude law is és amihez néhány jelenetet a Párizsi udvarban vettek fel. Ekkor esett meg, hogy a film díszlettervezője átbattyogott az üzletbe és elvitt két kotyogós kávéfőzőből átalakított lámpát kelléknek az egyik jelenetbe és ha már ott volt, vett magának pár bicikli gumiból készült övet és karkötőt, molinóból készült táskát, meg még néhány dolgot. Aztán pár nap múlva visszament, hogy még több táskát, díszpárnát és mindenféle egyéb apróságot vegyen, merthogy egy másik jelenetben egy boltos jelenetet forgattak, amihez szüksége volt néhány kreatív cuccra a háttérbe. Az említett díszlettervező hölgyet egyébként Kelly Berrynek hívják, aki a Spy mellet a The Expendables 3 díszletmunkáiért is felel, de korábban is olyan filmekben segédkezett, mint az Olasz meló, Nász-ajánlat, Serenity, Paranormal Activity 3 vagy a Szerepszemle.

Nóri és Gergő természetesen nagyon örült ennek a jeles eseménynek, csak úgy, mint annak a belga vásárló kedves szavainak, aki idézem azt mondta: „végre valami egyedi és ötletes a sok váci utcai kínai ajándékbolt után.” Azt hiszem egy ilyen kezdést bárki megirigyelhet.

Szóval nem csak az lehet nyerő és ötletes, amihez világmárkák adtak hátszelet és dollármilliónyi reklámköltséget, hogy belepasszírozzák az emberek fejébe, hogy márpedig ha trendi akarsz lenni, akkor ezt fogod hordani a nyáron. Az egyediség megvalósítása környezettudatos módon, ami a fenntartó fejlődés kifejezéssel is korrelál nem csupán pénztárcabarát módon valósítható meg, de úgy is, hogy közben nem jön szembe velünk minden második sarkon a rajtunk lévő póló vagy cipő. De az egyediségen és egocentrikusságon túl van egy sokkal fontosabb oldala is annak, hogy miért jó újra felhasználni a bringa belsőt mondjuk övként. A ruha és egyéb használati tárgyakat gyártó cégek a recycle design shopok népszerűségét látva újraértékelhetik már a tervezésnél gyártási fázisaikat, de amíg ez nem is ölt akkora mértéket, hogy minden plázában minden világmárka ruhabolt rendelkezzen saját használt ruha lerakó konténerrel, addig is örülhetünk, hogy a magunk részéről többet tettünk környezetünk tisztaságáért egy egyszerű facebook megosztásnál.