A tévésorozatokkal nem is az a legnagyobb baj, hogy függőséget okoznak, hiszen a brutális mennyiség és színvonal bűvöletében ma már aligha kell azon pironkodunk, hogy jobb híján rákattantunk egy fékezett habzású török vagy latin-amerikai szappanoperára. A sorozatkedvelő bosszúságának forrása maga a roppant kínálat, illetve a szembesülés azzal, hogy két élet is kevés volna végigkövetni a megtekintésre érdemes, párhuzamosan futó minőségi szériákat. Tavaly rekordmennyiségű, összesen 455 sorozattal szórtak meg minket a csatornák, az idén pedig már mintegy félezer újonccal és új évaddal számolhatunk minden létező műfajból. Mivel a legígéretesebbek listája is igencsak hosszúra nyúlik, némi vajúdás után közülük öt remekműgyanús szériát ajánlunk az olvasó becses figyelmébe.    

MAPET – 061.hu

Tabu

start: január 8, az HBO GO-n (FX, BBC)

Valljuk be, már régóta esedékes volt, hogy végre egy Vin Dieselnél is karizmatikusabb és tehetségesebb színész adagolja a tesztoszteront a nyeszlett hollywoodi zsúrfiúk bájvilágában. Néhány éve szerencsére jött Tom Hardy, akinél megbízhatóbb fenegyerek rég tette tiszteletét a filmiparban. Napjaink egyik legkeresettebb filmszínésze a trendhez igazodva most képernyőn is hozza a betonvágó tekintetű marconát. Hardy nemcsak főszereplője, hanem ötletgazdája és – apjával, Chips-szel, valamint a Locke írójával, Stephen Knighttal – egyben forgatókönyvírója is a nyolcrészes minisorozatnak. A Tabu pilotja alapján nincs okunk panaszra: Hardy ugyan ezúttal is lopja a showt, a köré rajzolt világ is elég érdekesnek tűnik ahhoz, hogy 8 részen át a rabjaivá váljunk. A történet szerint a halottnak hitt James Keziah Delaney évtizedes odüsszeiája után hazatér a sötét, búskomor, szennytől és bűntől bűzölgő XIX. század eleji Londonba, hogy átvegye időközben elhunyt apja örökségét – ám ennek nem mindenki örül felhőtlenül. Ellenségei között tudhatja a brit Kelet-indiai Társaság elnökét is (a Brazil főszereplője, Jonathan Pryce a másik showtolvaj), akinek későbbi sorsáról mit sem tudunk, de már elképzeltük, ahogy agyontetovált misztikus hősünk bepöccent vadember üzemmódban fegyelmezi szerénységre a nyugati rablócivilizációk képviseletét. 

American Gods

start: április (Starz)

Az HBO bicskája egyszer már beletört, ám a Starz kábelcsatorna és a sorozatguru Bryan Fuller beszállása után végre elkészült a tévésorozat Neil Gaiman 2001-ben megjelent, majd agyondíjazott fantasy kötetéből. A Halottnak a csók, Haláli hullák, valamint a kannibalizmust bölcsészettel és eleganciával művészi gasztrohorrorban egyesítő Hannibal után Fullertől nem kevesebbet várunk, minthogy az év egyik meglepetését szervírozza a sorozatok svédasztalára. Az Amerikai istenek szüzséje persze nem tűnik agyasabbnak bármelyik marveles erőspista-képregényénél. Halandó emberként főhősünk a mitológiai és a modern kor istenei, vagyis a Pénz, a Média, az Internet, a Kütyük meg a Drogok spiritualitástól megfosztott “vallása” között kibontakozó metaforavihar konfliktus kellős közepén találja magát. A történet elején felesége temetésre igyekezvén a börtönből épphogy szabadult Árnyék  összefut egy Szerda nevű titokzatos alakkal, aki testőrének fogadja, majd együtt beutazzák Amerikát, hogy harcba hívják a régi világ elfeledett, elpóriasodott főerőit. Olyanokat, mint Anubisz, Odin, Loki vagy Csernabog. És ha a sorozat hűen követi a regényt, akár a magyarok ősi istene is feltűnhet a képernyőn, bizony. A kérdés csupán az, hogy Fullernek a látványlakomán túl szándékában áll-e némi szellemi táplálékot is felszolgálni, illetve képes-e átmenteni az eleve filmszerű történet fő erényeit. Ha igen, egy a valóság és a fantasztikum mezsgyéjén lavírozó, karakterek, helyszínek és dialógusok tekintetében aprólékosan kidolgozott road movie-t bámulva merülhetünk alá az amerikai álom, a valódi amerikai mítosz és kultúra bugyraiba.

Twin Peaks – 3. évad

start: május 21. (Showtime)

Az év leginkább várt sorozata minden kétséget kizáróan David Lynch és Mark Frost két évadot megélt agymenésének folytatása. Nem túlzás kijelenteni, hogy az ABC csatornán 1990-ben indult Twin Peaks forradalmasította a televíziózást és új megvilágításba helyezte a sorozatgyártást. Lynch merész, száz szálon futó, humorban és horrorban, fura karakterekben, szövevényes kapcsolatrendszerekben, rébuszokban és emlékezetes egysorosokban gazdag misztikus rémkrimije rejtélyfejtő szakkörré kovácsolta a megoldással egyébként egy percig sem kecsegtető történet rajongói közösségét. A rendező szappanopera-szatírába ágyazta és sötétséggel kezelte a közhelyes amerikai kisvárosi idillt, amiben tökéletes tettestársra lelt a filmzenéért felelős Angelo Badalamenti személyében. Májusban sokan visszatérnek az eredeti szereplőgárdából, élükön a Cooper ügynököt alakító Kyle MacLachlannal, és az újoncok névsora láttán is elmorzsolhatunk pár örömkönnycseppet. Egy-egy epizódban tiszteletét teszi Monica Bellucci, David Duchovny, James Belushi, Richard Chamberlain, Tim Roth, Tom Sizemore, Laura Dern, Jennifer Jason Leigh, Naomi Watts, Ashley Judd, Amanda Seyfried, John Savage, valamint a napokban elhunyt Miguel Ferrer és maga Lynch-mester, de úgy néz ki,  hogy a Nine Inch Nails-főnök Trent Reznor és a Pearl Jam frontembere, Eddie Vedder is beugrik cameózni egyet. A csatorna szigorúan egy évadra tervez, ám Lynch egy nyilatkozatában felvillantotta a folytatás lehetőségét. Akárhogy is alakul, néhány kérdés bizonyosan megválaszolatlan marad. De talán jobb nem tudni, hogy ha “a baglyok nem azok, aminek látszanak”, akkor mégis micsodák?

Fargo – 3. évad

start: talán tavasszal (FX)

Az Oscar-gálákat nagyjából 1990 óta nem érdemes túl komolyan venni. Azóta, hogy  a Nagymenőknek járó díjesőben Hollywood végül Kevin Costner indiánsuttogós filmeposzát, a Farkasokkal táncolót fürösztötte meg a nem létező kollektív bűntudat képzelt feltámadásának jegyében. A nevetséges és irritálóan igazságtalan filmakadémiai döntések hosszú sorából kiemelkedik még az 1996-os esztendő, amikor is Anthony Minghella érvágásig rémunalmas sivatagi nyálfolyama, Az angol beteg nyúlta le a legfontosabb díjakat az évtized egyik filmremeke, a Fargo elől. A Coen testvérek morbid, brutális és nagyon vicces krimidrámájából készült sorozatot szintén odatették az alkotók, pedig példák tucatjai mutatják, hogy igen ritkán sül el jól, ha egy kultfilmet tévésorozatban gondolnak újra – pláne, ha Coenék mestermunkájáról van szó. Noah Hawley érezhető igyekezetében, hogy ne verje le a lécet, inkább valószínűtlenül morbibra hangolta az eredeti film abszurditásaival is életszerű drámáját (a 2. évadban E.T.-ék is beköszönnek), de ezzel szerencsére megtalálta a tiszta frekvenciát. Antológia lévén a széria első két évada eltérő történetet vitt, de hasonló motívumok és karakterek, hangulat és dramaturgia köré épül, mint a mozifilm: a helyszín a sorozatban is Minnesota, a felütés gyilkosság, a szereplők feketeöves bűnözők, dologtalan kisvárosi zsernyákok és hozzátartozóik, a kulcsfigurák pedig félretardált helyi lúzerek. Úgy hírlik, a 3. évad az első eseményei után játszódik majd, és az első kettőből is felbukkannak benne karakterek. A filmsztárokkal felspécizett színészkompánia húzóneve ezúttal Ewan McGregor, aki egy testvérpárt alakítva duplaszerepben domboríthat. Mellett láthatjuk még a kiváló David Thewlis-t (pl. Harry Potter-filmek) és Mary Elizabeth Winsteadet (Cloverfield Lane 10). Tűkön ülünk.

The Terror

start: az év 2. fele (AMC)

A Dan Simmons azonos című bestsellere alapján, Ridley Scott produceri felügyelete alatt készülő antológiasorozatot részben Magyarországon forgatták, aminek örülhetünk, mégsem emiatt várjuk oly nagyon. Az 1847-ben játszódó horrortörténetet egy valódi rejtély, a HMS Terror sorhajó és legénységének eltűnése inspirálta: a Terror és az Erebus 1845-ben indult útnak, hogy feltérképezzék az Atlanti-óceánt a Csendes-óceánnal összekötő északnyugati átjárót. A vállalkozás sosem ért célt: 1846-ban mindkét hajó a jég fogságába került a Vilmos király-szigetnél, a legénység tagjai pedig a következő hónapokban sorra hullottak az éhezés, a skorbut és ólommérgezés következtében. Minderre azután derült fény, hogy tavaly csaknem eredeti állapotában rábukkantak a Terrorra (kőhajításnyira a három évvel korábban megtalált Erebus roncsától). Simmons sztorijában a sarkköri expedíció persze másféle drámába torkollik: egy rejtélyes szörnyeteg tizedeli meg a hajó legénységét, amely kétségbeesetten küzd a túlélésért. Nyomasztó sarkvidéki rémhorrort szimatolunk, és persze kapásból John Carpenter mesterműve, A dolog villan az eszünkbe. A sorozat főszerepét,  Francis Croziert, a HMS Terror kapitányát Jared Harris (Reklámőrültek) alakítja, míg a további szerepekben mások mellett Ciarán Hindset (Trónok harca) láthatjuk, aki a híres angol utazót és sarkkutatót, John Franklint kelti életre.

 

És még néhány csemege a visszatérő és újonc sorozatok közül:

Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events (Netflix, január 13):A Harry Potter-sorozatot bestseller-trónjáról letaszító Lemony Snicket-könyvek filmváltozatában (A balszerencse áradása) Jim Carrey alakította Olaf grófot, az agyafúrt gonosztevőt, aki meg akarja kaparintani a Baudelaire árvák családi örökségét. A sorozatban Neil Patrick Harris játssza a fondorlatos főgenyót, a zenét James Newton Howard szerezte. 

Powerless  (NBC, február 2.): Végre megtudhatjuk, hogy ki takarít fel Batman és a többi szuperhős csetepatéi után. A DC-képregények univerzumában játszódó komédiasorozatban a Wayne Security dolgozóinak életébe nyerhetünk bepillantást. 

Legion (FX, február 8.): Az első sorozat, ami az X-Men világában játszódik,  X Professzor fiát állítja a középpontba, aki őrültnek hiszi magát, pedig csupán arról van szó, hogy ő a Marvel-univerzum egyik legnagyobb hatalmú mutánsa. A szériát a Fargót is jegyző Noah Hawley-ra bízták, amire muszáj volt felkapni a fejünket.

Big Little Lies (HBO, február 19.): Az év egyik nagy durranásának ígérkező 7 részes minisorozatról egyelőre annyit tudni, hogy három jómódú családanyáról és sötét titkaikról szól. Ennél érdekesebb a színészfelhozatal: Nicole Kidman, Reese Witherspoon Laura Dern, Alexander Skarsgård és Shailene Woodley. A direktor Jean-Marc Vallée, akinek a Dallas Buyers Club megrendezése tapad a nevéhez.

Better Call Saul – 3. évad (AMC, tavasz): A Breaking Bad két izgalmas karakterének előzménytörténetét feldolgozó spin-off majdhogynem olyan becses matéria, mint maga az alapanyag. Elsősorban Bob Odenkirk és Mike Ehrmantraut parádés játéka miatt várjuk, hogy kiderüljön, hogyan lett a simlis ír ügyvéd Jimmyből a simlis zsidó ügyvéd Saul, a csupaszív exrendőr Mike-ból pedig bérgyilkos. Walter White ugyan feltehetően továbbra sem nem tűnik fel – talán egy cameo erejéig -, a Breakingben kinyiffantott Gustavo Frings a hírek szerint azonban tiszteletét teszi majd az új évadban.

Trónok harca – 7. évad  (HBO, nyár): Már csak 13 rész van hátra a sorozattörténet legnézettebb és legsikeresebb könyvadaptációjából, az idei évadban ebből hetet láthatunk. A jövőre esedékes maradék hat epizóddal véget ér a fantasy-saga, amely külön utakon járva már az előző évadban beelőzte George R.R. Martin regényfolyamát. Daenerys úton van Westeros felé, Cersei elfoglalta a Vastrónt, a feltámadt Havas Jont pedig Észak Királyájává koronázták. Megjött a tél, jöhet a  finálé.

The Deuce (HBO, ősz): James Franco és Maggie Gyllenhaal belecsap a spermába: David Simon, a Drót (The Wire), minden idők egyik legjobb sorozatának atyja ezúttal a pornóipar hetvenes-nyolcvanas évekbeli fellendülésének időszakát meséli el a New Yorkban játszódó új, 8 részes sorozatában.

fotók: amc.com, abc.com