Nemrég került a mozikba a Balaton Method, a Szimler Bálint rendező és állandó alkotótársa, Rév Marcell operatőr nevével fémjelzett, egész estés videóklip-válogatás, ami persze nem az, de kb. így lehet behatárolni a filmet, amely látleletet ad a mai magyar popzenei terepről, egészen egyedi megoldásokkal. Véletlenül se számítsunk zenés esztrádműsorra. Szimler Bálinttal és Egyedi Péterrel (Óriás zenekar) beszélgettünk a Balaton Method című filmről. 

ZALKA SZILVIA – Nullahategy.hu

A film harmadik etapjánál jöttem rá, hogy itt valami vicces és profi dolog készül,  amikor azon kaptam magam, hogy tetszik a Hó Márton és a Jégkorszak produkciója, pedig korábban nem szerettem őket. A három csávó, térdig a Balatonban állva énekli, hogy „purgatórium, hello”, majd erre rákontráznak jobbról-balról előténfergő, ötvenes, búvárruhás férfiak – a Honvéd Férfikar tagjai.

A Balaton már az első képsoroktól “jól működik”, van itt persze, lepattant vízibicikli is, meg nádas, meg kétpofára jégkrémet majszoló gyerekek a strandon. „Az egész a Kodály Methodból jött, tovább akartuk vinni a meglévő tizenegy videónkat, de aztán úgy éreztük, hogy annak nincs értelme, hogy csináljunk még párat, akkor már inkább nagyobb lendülettel csináljunk egy egész estés filmet. A Balaton egyértelmű volt:  egységes hangulata van, mindenki ismeri ebben az országban, mindenki tud hozzá kötődni, és ki akartuk vinni a projektet a fővárosból. A másik fontos szándék az volt, hogy bárhol is forgatunk, megbolygassuk a helyszínt, a közeget.” – mondja Szimler Bálint rendező.

06

Emellett az is fontos, hogy a zenekarok, a számok is meg vannak bolygatva. Mikor elindult a sorozat, azért vált azonnal vonzóvá, mert a zenészeket inspirálja, hogy hogyan helyezed át a saját dalodat egy olyan kontextusba, ami nem megszokott” – ezt már Egyedi Péter mondja, aki szólóban bontja meg, vagy rajzolja tovább a film ívét, hanyatt fekve egy vitorlás hajón, egy szál gitárral. „A kérdés az volt, hogyan kreálod újra a dalodat – amit már nyilván ezerszer eljátszottál különböző színpadokon – úgy, hogy egyszeri és megismételhetetlen, ott-akkor különleges legyen. Mi, zenészek ezt igazán élveztük.”

Látszik is, hogy szeretettel, bandázással összerakott, ötletes filmfüzér ez, feltűnik a Quimby, Sena a W.H. projektjével, a Bin-Jip, a Grand Mexican Warlock, a Subsrcibe, a Punnany Massif és sok más zenekar is. Külön érdekesség a tipikus balatoni kocsmában, a cserépkályha előtt játszó Middlemist Red, vagy a Hotel Ezüstpart kerek, szocreál erkélyeit jól kihasználó Napra epizód.

A Balaton Method korrajz, és egyben szubjektív lenyomat az elmúlt évek magyar popzenéjéről. „Amikor nagy sikerű Kodály Method bulik voltak a Merlinben, akkor lehetett érezni, hogy formálódik valamiféle közösség az egész köré. Így a Balaton Methodnál már mi is figyelembe vettük, hogy egy korrajzként is felfogható, ha valaki ezt 20 év múlva megnézni. Ezzel együtt ódzkodunk attól, hogy korrajznak hívjuk, mert egy csomó zenekar kimaradt, aminek lenne helye a filmben, hiszen ez egy személyes válogatás, sokan nincsenek benne, akik fontos tényezők a mai magyar zenei életben” – mondja Szimler. „.”

Nem mehetünk el amellett, hogy a film állami támogatás nélkül, közösségi finanszírozással és szponzorok segítségével jött létre. Nem bántóak a sufni tuning megoldások, inkább az látszik, hogy a leleményesség még mindig sok mindenre elég.

Amikor Bálinttal beszélni kezdtünk a közösségi gyűjtésről, azonnal felmerült az Adjál pénzt! című Akela szám újragondolása, ebből készült a projektet beharangozó promó videó. Az Óriásnak volt már hasonló tapasztalata, 2013-ban már mi is csináltunk egy ilyen finanszírozási akciót” – mondja Egyedi, aki marketinges vénáját is beleadta a produkcióba. „Ez a módszer tök jól működik, nem arról van szó, hogy megszorultunk, hanem hogy ha te szeretsz valamit, amire áldoznál, akkor ezzel elő tudod segíteni a munkánkat, az alkotást. Közvetlenül hozzánk juttatod el a rászánt összeget, mi meg kitalálunk valami érdekes dolgot cserébe.” – egészítette ki.

A gyűjtés és a figyelemfelhívás jól sikerült, elkészülhetett a film, ami Szimler szerint olyan, mint egy válogatáskazetta. „Elsősorban azt kellett figyelembe venni, hogy ha van olyan zenekar, akinek van egy kurva jó száma, amiből mi ki tudunk hozni valamit, akkor oké, csináljuk, de ha van egy jó zenekar, aki összességében tök jó, de nincs ötletünk, akkor azt hagyjuk” – mondja a rendező, aki el tudott volna képzelni még jó néhány zenekart a filmben.

A Balaton Method finálé is elég komoly lett: ahogy Papp Szabi egy templomi kórussal énekli, hogy „buli van”, és még a szószékre is felmegy, miközben Soerii és Poolek festékfröcskölt mackóalsóban nyomja a diszkót, na, az egészen megható. A filmet a fővárosi mozik vetítik, amíg kereslet van rá, aztán egyetemi napokon és külföldi fesztiválokon turnéznak vele. Menjetek moziba Balaton Methodot nézni, jó lesz!