Azt már lehetett sejteni, hogy a Szász-Köbli alkotópáros által jegyzett Apró mesék – ahogyan korábbi közös munkáik is – jó film lesz, de hogy az „ahhoz képest, hogy magyar, jó”-beidegződésen messze túlmutató, a film noir, a történelmi dráma és a thriller műfaji sajátosságait ügyesen ötvöző, pazar színészi teljesítményekkel párosuló, minden ízében igényes magyar mozit kapunk, arra nem számítottunk. Kritika.

MÉNES MÁRTA – 061.hu

„Végre egy magyar film, amiben nem röhögsz a CGI-effekteken”, mondta Szabó Kimmel Tamás a 061.hu-nak adott interjúban, aztán amikor a film első perceiben a II. világháborúban lebombázott Budapest nyomasztóan valóságos panorámája tárul elénk, tényleg dobunk egy hátast. Szász Attila rendező és Köbli Norbert forgatókönyvíró – korábbi közös munkái, A berni követ, Félvilág, Örök tél után – végre olyan büdzsével dolgozhatott, amely lehetőséget adott a kompromisszumok nélküli vizuális megoldások, a monumentális látványvilág megteremtésére. A bombázások sebhelyeit viselő épületek, a felrobbantott Duna-hidak, az archív felvételek, a korabeli zenék mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a néző valóban közel kerüljön ehhez a zűrzavaros és kaotikus időszakhoz.

Hónapokkal a II. világháború után káosz és bizonytalanság uralkodik Magyarországon. Hankó Balázs szélhámos (Szabó Kimmel Tamás) megpróbál ebből hasznot húzni, apróhirdetéseket böngészve, a fronton eltűnt hozzátartozóik után kutató hirdetőkre vadászik. Jóhiszeműségüket kihasználva, heroikus történeteket hazudva csal ki ételt, ajándékokat, pénzt tőlük, míg nem az egyik rosszul sikerült próbálkozás után menekülni kényszerül Pestről. Egy titokzatos nő (Kerekes Vica) és a fia (Tóth Bercel) nyújt számára menedéket az erdő mélyén. Miközben háborús démonjaival viaskodik, szenvedélyes szerelmi viszonyba keveredik a nővel, akinek a férje (Molnár Levente) bármelyik nap hazatérhet a frontról.

Szabó Kimmel lubickol a szerepben, jól áll neki a kisstílű bűnöző szerepe, és úgy válik szerethetővé, hogy közben nem felejtjük el, „honnan jött”. A nálunk eddig keveset foglalkoztatott Kerekes Vica is jól jeleníti meg a lágy, szeretetre éhes és a bosszúvágytól vezérelt nő kettősségét. De a film legparádésabb alakítása az erdélyi Molnár Leventéé – aki a szerepre eredetileg kiválasztott Nagy Zsolt helyére ugrott be, és milyen jól tette –, Bérces Vince a legösszetettebb karakter a filmben, kíméletlen, agresszív, kegyetlen, ugyanakkor a fókusz át-átkerül lelki vívódására, pláne akkor, amikor sírva fakad, miközben veri a feleségét. (Ez ráadásul nem rendezői utasításra történt, Szász Attila egy interjúban elmondta, hogy a színész olyannyira belelovalta magát az áldozatszerepbe, hogy sírva fakadt, ráadásul ezt először nem is látták, mert a kamera Kerekes Vica arcát vette – a szerk.).

Szász Attila szándéka szerint az Amerikában ez idő tájt született film noir műfaji jegyeit szerette volna hazai környezetben megidézni, ez már a főcímnél szembetűnő. A noir-os panelek, úgy mint a hátborzongató zene, vagy a karakterek közötti tapintható feszültség pedig egyértelműen a hitchcocki univerzumba kívánja helyezi az Apró meséket. Azzal, hogy a film a történelmi dráma, a romantikus film és a thriller stiláris készleteit próbálja összefésülni, nem kis kockázatot vállal, Szász azonban ügyesen kimérve, kellő ízléssel nyúl hozzájuk, ezzel elkerülve a mozi műfaji katyvasszá alakulásának lehetőségét.

Ez a film azért is mérföldkő, mert rámutat: mi, magyarok is tudunk jó thrillert csinálni, még akkor is, ha az Apró mesék többnyire már ismert, kiszámítható fordulatokkal dolgozik. A film másik nagy erénye, hogy történelmi környezete ellenére egy mindig aktuális témát dolgoz fel. Tűpontos tabló helyett a háborút követő bizonytalan, politikailag átmeneti időszak inkább a sztori hátteréül szolgál, ebbe, a már önmagában is nyomasztó kontextusba helyezi az alkotópáros a családon belüli erőszak témáját.

A figyelmet folyamatosan fenntartó, csavaros és okos film született bravúros színészi játékokkal, úgyhogy irány a mozi!

Fotók: Vertigo Média

Apró mesék
magyar romantikus thriller, történelmi film, 112 perc, 2019
szereplők: Szabó Kimmel Tamás, Kerekes Vica, Molnár Levente
rendező: Szász Attila
forgatókönyvíró: Köbli Norbert
bemutató: 2019. március 14.