Pár nap, és elstartol hazánk legnagyobb divat seregszemléje, a Budapest Central European Fashion Week. Az október 25-27-ig tartó BCEFW- nek a főváros egyik legimpozánsabb helyszíne, a Várkert Bazár ad otthont. Megkerestük az újonnan alakult Magyar Divat& Design Ügynökség igazgatónőit: Bata-Jakab Zsófia, vezérigazgatót és Forintos-Szűcs Anita, divatipari igazgatót, akik a magyar divat helyzetén, a divathét fontosságán túl, elmesélték, vajon a haza turizmus fellendítésének hogyan lehet eszköze a divat és a design, de szó esett arról a  is, hogy túlárazottak-e a hazai márkák portékái… 

C.N.- 061.hu

A Magyar Divat & Design Ügynökség, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) leányvállalataként alakult meg 2018-ban, három kiemelt részleggel: divatipar, designipar és Fashion & Design Hub. Milyen szépségei és nehézségei vannak az új ügynökség irányításának, melyek a legfőbb kihívások, feladatok? 
Bata-Jakab Zsófia
: Nagy kihívás az iparágban rejlő lehetőségek megvalósítása, a fejlesztendő területek támogatása. A csapatunkban dolgozó szakemberek számára ez nem csak egy munka, mindannyian szívügyünknek tartjuk a magyar divatot és designt, és minden nap azon dolgozunk, hogy egyre többen felfedezzék a benne rejlő szépséget és lehetőséget. Bár vannak olyan területei az iparágnak, amik még fejlesztésre szorulnak, hiszünk abban, hogy szakma más szereplőivel közösen összefogva, megvalósíthatók a stratégiában kitűzött céljaink. Korábbi munkáim során Zoób Kati mellett eltöltött közel öt év alatt megtapasztalhattam, hogy milyen nehézségekkel küzd egy magyar márka, ha a nemzetközi piacra való kikerülésről van szó. Később az egyik leghíresebb fast fashion márka vezető munkatársaként a divat teljesen más szegmensébe, a tömegfogyasztás világába láttam bele. Ezeket a tapasztalatokat igyekszem beilleszteni az ügynökség mindennapi feladataiba, hogy egy olyan strukturált támogatást nyújthassunk a tervezőknek, ami hozzájárul ahhoz, hogy hazai és nemzetközi szinten is sikeresek lehessenek.

Önök szerint mi a magyar divat erőssége, amely nemzetközi szintre emelheti a hazai szcénát?
Forintos-Szűcs Anita: A hazai divattervezők kollekcióiban egyszerre ötvöződik a hagyományos és a kortárs művészet, a minimalizmus és a kreativitás. Összességében elmondható, hogy nagyon jó minőségű termékeket gyártunk, amelyek megállják a helyüket a nemzetközi piacokon. A mindenki számára megvásárolható, könnyen befogadhatók kollekciók mellett vannak olyan high fashion márkáink is, melyek magasabb árfekvésűek, és nagyon magas minőséget képviselnek. Ennek a sokszínűségnek köszönhetően mindenki könnyen megtalálhatja a hozzá leginkább közelálló tervezőt. Már vannak olyan márkáink, akik ismertek és elismertek nemzetközi piacokon, a célunk az, hogy a jövőben egyre több divattervező és designer érjen el hasonló sikereket.

A MTÜ leányvállalata, az ügynökség, hogyan járulhat hozzá a divat a turizmus fellendüléséhez?
BJZS: Azt már most is tapasztaljuk, hogy utazóközönség szívesen ismerkedik meg a célország kultúrája, épített környezete vagy gasztronómiája mellett, az életstílushoz, így például a divathoz, designhoz, kortárs művészetekhez köthető elemeivel. A vásárlás egyre hangsúlyosabb összetevőjévé válik a turizmus értékláncának, hatással van a turisták célállomásainak kiválasztására. Alapvetően azt látjuk, hogy a Magyarországra látogató turisták nagy része keresi a magyar divat és design termékeket, azonban még csak kis mértékben ismerik őket és sokszor nem tudják, hogy hol találhatják meg azokat. Többek között azért dolgozunk, hogy hazai és nemzetközi szinten is egyre többen megismerjék a magyar divatot és a jövőben a turisták tudatosan keressék a hazai tervezők darabjait.

Kik azok a kevésbé ismert hazai designerek, akire önök szerint érdemes lesz figyelni?
FSZA: Az ügynökség és a rendezvény kiemelt célja a fiatal divattervezők támogatása. A Young Talents show keretében lehetőséget biztosítunk feltörekvő tervezők számára, hogy bemutassák kollekciójukat az eseményen a nagyközönségnek és a szakmának is. Az első sorban ott ül majd, Sara Maino, a Vogue Talents vezetője is, aki kifejezetten azért jár ezekre a rendezvényekre, hogy felkutassa a legtehetségesebb fiatal tervezőket a világban. Nem szeretnék kiemelni egy pályakezdőt sem, úgy gondolom, hogy mindenki, aki a Young Talentsen bemutat a jövő potenciális elismert márkája lehet.  

Milyen hazai és nemzetközi eseményekkel igyekeznek a magyar divat és design hírnevét öregbíteni?
FSZA: A divat területén, az áprilisi Budapest Central European Fashion Week 3 napja alatt több mint 5000 látogató vett részt 26 divatbemutatónkon. Összesen 49 tervező mutatta be őszi-téli kollekcióját, a MOL Pup-up storeban pedig 25 hazai és nemzetközi designer termékeit vásárolhatták meg az érdeklődők. Az októberi fashion weekre sok-sok újdonsággal érkezünk, nagy erőkkel folyik a munka. Hazai és nemzetközi tervezőkkel, influencerekkel és újságírókkal és a legújabb kollekciókkal várjuk az érdeklődőket. Idén szeptemberben, négy magyar márka juthatott ki egy New Yorki showroomba és egy Tradeshown is részt vehettek, amely hatalmas lehetőség volt számukra.

BJZS: Emellett méltán büszkék vagyunk arra, hogy aláírtunk egy három éves stratégiai megállapodást az olasz divatkamarával, a Camera Nazionale della Moda Italianaval,  amelynek köszönhetően rengeteg izgalmas lehetőség és feladat vár a magyar divattervezőkre. Hatalmas siker ez, hiszen a 60 éves szakmai múlttal rendelkező intézet, elképesztő tudással és tapasztalattal segíti majd a munkánkat. A megállapodás első lépéseként elindul a közös mentorprogramunk is, melynek részleteiről hamarosan beszámolunk.

A design divízió első nemzetközi eseményén, a London Design Biennálén 6 kontinens 40 országának kiállítói között képviselte Magyarországot az ügynökség. A Kiss in Budapest installációt a 3 hét alatt több mint 3.200 látogató próbálta ki, így több mint 1.600 virtuális képeslapot vihettek haza Budapestről szerte a világba. A hatalmas sikerre való tekintettel tervezzük, hogy a jövőben több rendezvényen is használjuk majd a pavilont. Emellett három magyar desingner képviselte hazánkat Olaszországban, a Homi B2B szakvásáron 36 ország, 1.100 kiállítója között. A magyar stand a szakemberek és a buyerek tetszését is elnyerte. A Salon Budapest rendezvény keretében 13 már jól ismert és 13 pályakezdő magyar tervezőnek és gyártónak nyújtottunk szakmai támogatást a megjelenéshez. A résztvevők a design széles palettáját lefedték a bútortól a kerámiatervezésen át a beton egyedi felhasználásáig.  A Budapest Standard debütáló konferenciáján, a Bauhaus ma is megkerülhetetlen és élénken élő hagyományát mutattuk be kortárs designerek sikeres példáin keresztül. Az előadásokat olyan elismert szakemberek tartották, mint a METU újonnan kinevezett rektora – Dr. Bachmann Bálint, vagy Nagy Csaba a Kinnarps designere. 

A Budapest Central European Fashion Weeknek szervezésénél mi volt a vezérelv, miért fontos ez hazánk számára?
FSZA: Fő célkitűzésünk, hogy a főváros még aktívabban bekapcsolódjon a divatipar nemzetközi vérkeringésébe, erősítve ezáltal a nemzetközi kapcsolatokat. A magyar tervezők kollekciói kreativitásban és minőségben is lehetővé teszik, hogy a jövőben Budapest a régió divatközpontjává válhasson. A már említett erős szakmai jelenlét mellett híres Insta-sztárok is érkeznek az eseményre, találkozhatunk például az influencer-blogger szférában úttörőnek számító Bryanboy-al és Sita Abellanal, akik mára a legnagyobb luxusmárkákkal, A-listás hírességekkel dolgoznak együtt és a legelőkelőbb divatbemutatókon, vörös szőnyeges eseményeken fordulnak meg. Bryanboyra például csak az Instagramon több, mint 660 ezren kíváncsiak, a 25 éves Abellan dolgozott már együtt Rihannával és a Jeffrey Campbellel is.

Bryanboy és Sita Abellan

A divatbemutatókon kívül milyen kísérőeseményekre lehet számítani?
FSZA: A rendezvény fő pillérei ezúttal is a divatbemutatók lesznek, azonban sok újdonsággal és side eventekkel is jelentkezünk majd. Október 25-én 13 órától indul egy kerekasztal beszélgetésünk az Ybl Budai Kreatív Házban, ahol hazai és nemzetközi szakemberek segítségével járjuk körül a divat és a technológia kapcsolatát. Olyan elismert személyek csatlakoztak az eseményhez, mint Dr Carmen Hijosa, az Ananas Anam alapítója (ananász leveléből készítenek textilt) vagy az amszterdami TextilLab társalapítója, Ista Boszhard. A már említett Young Talents bemutató mellett, a MOL Magyarországgal közösen elindul a pályázatunk is, melyben arra kérjük a pályázókat, hogy tervezzék meg a MOL Magyarország benzinkutakon dolgozók formaruháját. Ennek részleteiről október 25-től a Budapest Central European Fashion Week hivatalos weboldalán és social media felületein lehet tájékozódni.  Emellett érdemes figyelni a tervezők közösségi oldalait is, mert a város több pontján is összegyűlnek a showroomokban a divatrajongók és az érdeklődők egy közös koccintásra.

Mit gondol, valóban túlárazottak a hazai divatmárkák? 
FSZA: Vannak olyan magyar dizájnerek, akiknek munkái minőségben és kreativitásban sokszor fölülmúlják a fast fashion márkákat. Vannak magyar tervezők, akiknek darabjai hasonló árban vásárolhatók meg, mint az itthon kapható nemzetközi fast fashion márkák kollekciói. Emellett a magyar termékek megvásárlásával nem csak a hazai tervezőket, de a magyar gazdaságot is támogatjuk, magas minőségüknek köszönhetően pedig sokkal tovább viselhetjük ezek a ruhadarabokat. Sok tervező ruháját híres celebek, nemzetközi influencerek is felveszik, ezáltal mi is részesei lehetünk ennek a különleges érzésnek. Azt gondolom, hogy az egyik fő célunk az, hogy a fast fashion márkák mellett, egyre több gardróbban megtalálhatóak legyenek a magyar tervezők ruhái és kiegészítői.

Az elkövetkező években mi lesz a legnagyobb feladata a fiatal divattervezőknek, designereknek?
BJZS: Ha a nemzetközi példákat megnézzük, bevett gyakorlat, hogy az állam is szerepet vállal az adott ország divattervezőinek és designereinek a támogatásában. Ezen országok sikere mögött szoros szakmai összefogás, jól kiépített rendszer, illetve profizmus áll. A Magyar Divat és Design Ügynökség munkájában a hazai divattervezők és designerek szakmai támogatása és fejlesztése mellett, kiemelt szerepet kap a hazai és nemzetközi, szakmai eseményeken való részvételüknek patronálása. Kiemelt feladatunk, hogy a jövőben az oktatási szereplőkkel közösen együttműködve folyamatosan gondoskodjunk a divat-és designipari képzések színvonalának javításáról, munkaerőpiaci igényekkel történő összehangolásáról. Emellett hosszútávú célunk a hiányszakmáknak számító iparági szakmunkák presztízsének javítása, hiszen például nagy szükség lenne varrónőkre a gyártáshoz.

Hogyan lehet ösztönözni a magyar embereket, hogy hazai alkotók darabjait viseljék?  
BJZS: Az ügynökség egyik fő célkitűzése, hogy minél többen megismerjék a hazai divatban és designban rejlő lehetőségeket. Úgy látjuk, hogy egyre többen érdeklődnek a magyar márkák iránt, van igény arra, hogy ezeket a darabokat viseljék. Azonban sokszor nem tudják, hogy pontosan hol keressék ezeket és sokakban él a tévhit, hogy csak nagyon magas áron lehet divattervezők ruháit, kiegészítőit megvásárolni. Ahogyan eddig is, a jövőben is szeretnénk szemléletformáló kampányokkal, rendezvényekkel és workshopokkal felhívni az emberek figyelmét ezekre a márkákra és bízunk benne, hogy ennek köszönhetően egyre többen választanak hazai terméket.