A Sator Space Sátor Dénes és Tamás által alapított budapesti design stúdió. A testvérpár játékosan értelmezi újjá a pesti szuveníreket és egyéb hétköznapi tárgyakat, hogy jobb kedvünk legyen, és hogy nyitottabbak legyünk a világra, Budapestre. Sátor Tamás alapító ügyvezetővel beszélgettünk. 

PZL- 061.hu

Hiába fogalmazódott meg sokakban, hogy újra kéne gondolni a magyar szuvenírt, azért még messze vagyunk a párizsi múzeum shopok világától. Mi lehet az oka annak, hogy a nyugati közönség még mindig inkább a hűtőmágnest visz, és nem minőségi ajándéktárgyat?
Kapható több szuper design termék a magyar szuvenír piacon is, de többségében valóban a szokványos tucattárgyak, mint pl. a kulcstartó, bögre uralkodnak. Az idelátogató külföldi azért vesz kulcstartót, mert mindenhol ezzel találkozik és ezt a legkönnyebb beszereznie, nem feltétlenül azért, mert neki ez tetszik a legjobban. Viszont a magyar szuvenír kultúra újragondolása, reformja nem egyetlen új termékcsaláddal fog végbemenni. Hosszabb folyamat eredménye lesz, míg megtörténik a paradigmaváltás. Minél több lesz a design szemléletű, alternatív tárgy a szuvenír piacon, annál közelebb leszünk a célhoz. Reményeink szerint a HUNCUTS ehhez segít egy lépéssel közelebb kerülni.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Minden ajándéktárgyatok saját vízió eredménye, vagy nemzetközi játékok, illetve múzeumshopos inspirációk, továbbfejlesztések is vannak a projektek között?
A Huncuts tárgyak saját kreatív víziók, konkrét továbbfejlesztés nincsen közöttük, alapvetően a városi mindennapok és a magyar kulturális elemek jelentették a legnagyobb hatást. A koviubis autóillatósítót bizonyos szempontból a a nagymamánk inspirálta, mert véletlenül összetört az egyik tőle kapott kovászos uborkás üveg a kocsiban.

Koviubi autóillatosító

Vigyázni kell bizonyos érzékenységekre? Jól veszi nép a gegeket, vagy előfordult-e hogy egy-egy tárgy kiverte valakinél a biztosítékot?
Egyelőre nem kaptunk ezzel kapcsolatban negatív visszajelzést, reméljük ez így is marad. Az emberek alapvetően jól veszik ezeket a gegeket, örülnek és szeretik, hogy ismert magyar dolgokhoz nyúlunk, és értik is a poént.

Nyilván maga a disztribúció a kreatív gyakorlatokon túl az egyik legnehezebb feladat. Sikerül itthon célba juttatni ezeket a termékeket? Nem kéne saját standokkal, hálózattal megjelenni a köztereken?
A Sator Space design stúdió most indult, így nagyon újak vagyunk a piacon, de bízunk benne, hogy minél több emberhez eljut a termékeink híre. A tervek szerint október végén jelenik meg a webshopunk, ahol online is elérhető lesz a HUNCUTS, illetve több szuvenír bolttal is kapcsolatban állunk.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Mennyire vagytok rugalmasak? Ha a népművészeti tányér frizbit egy cég reklámajándékként akarja karácsonyra adni, de akkor rá kell tenni a céges logót is… Akkor belementek a dealbe, vagy erősen mérlegeltek?
Rugalmasak vagyunk, természetesen bizonyos keretek között. Ha az adott tárgy hitelessége nem csorbul, akkor részünkről nincs ennek akadálya.

Szabadság híd fürdőkádas tablettartó

Volt már olyan, hogy akár könyvkiadó, vagy színház, vagy filmes produkció fordult volna hozzátok, hogy tervezzetek együtt céges ajándéktárgyat?
Nem volt még erre példa, de ahogy említettem, teljesen új piaci szereplők vagyunk, viszont nagyon izgalmas kreatív kihívás lenne egy ilyen jellegű együttműködés.

Tudtok-e pályázni állami pénzekre, designt támogató alapoknál? Mit gondoltok, valóban támogatja a nagypolitika a kreatív ipart?
Működik több kezdő vállalkozást támogató inkubátorház és mentorprogram is, de nem csatlakoztunk egyelőre semmilyen programba, illetve pályázatba.

Pohárra tekerhető kürtöskalács dísz

Sokan azért nem vesznek a konyhába vagy a fürdőszobába kreatív kis design tárgyakat, mert úgy ítélik meg, hogy irreálisak az árképzések. Érthető, hogy egyedi tárgyakról van szó, de sokszor a design tárgyakat mesterségesen felülárazzák. Mit gondoltok erről?
Ez egy többtényezős jelenség. Egyrészt hiszünk abban, hogy a jó design nem tucat tárgy, hanem valódi értéket képvisel, többet mint egy üzenet nélküli mindennapi szuvenír. Másrészt nagyon költséges Magyarországon design termékeket gyártatni, mivel a helyi ipar nincsen berendezkedve arra, hogy egyedi gyártási igényeket kiszolgáljon, különösen kis szériában. A teljes képhez hozzátartozik az az időben elhúzódó anyagi kockázat is, hogy a szuvenír és design boltok többségénél ún. bizományi rendszerrel működik az értékesítés, tehát a tervező csak már az eladott termék után kerül kifizetésre. De mindenképpen az a célunk, hogy a HUNCUTS termékeket a lehető legtöbb érdeklődő számára elérhetővé tegyük.

Vannak olyan oktatási intézmények, amelyek ráugrottak például a Metroskára vagy más kirakótokra?
Egyelőre nem, viszont sok szülő jelezte, hogy a gyereküknek szívesen ajándékoznának Metroskát. Szóval, jó úton járunk. 

Vezető kép: Horváth Péter Gyula