Idén ősszel a Design Terminál és a Mercedes-Benz Hungária Kft. összefogásának köszönhetően két napra Budapest is felkerült a divatesemények világtérképére, ugyanis a először mutatkozott be a Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe, ahol közel 50 tervező vonultatta fel a legújabb kollekcióját. Az rendezvény magában foglalta az immár ötéves Gombold újra! “designer tehetségkutató” idei döntőjét. A nemzetközi zsűri 124 pályamunka közül választotta ki a 20 döntőst. A legjobb magyar tervezőnek járó Design Terminál Díjat Balogh Luca Enikő kapta a „Landlocked” nevű férfiruha kollekciójáért. A Nullahategy.hu a nyertessel beszélgetett, aki szeretné felhívni a figyelmet a szörfözés inspirálta kreációival az óceánok szennyezettségére, de fő üzenete, hogy nem kell feltétlenül a tenger parton élni ahhoz, hogy megéljük a szenvedélyünket.

SZABÓ FRUZSINA ANNA- 061.hu

Hogyan startolt a pályafutásod designerként?
A középiskola után egy évet elvégeztem a Novus Művészeti Iskolák Divat- és stílustervező asszisztens szakán, ahonnan továbbmentem a Moholy-NagyMűvészeti Egyetem Textiltervezés BA szakára, itt másodévtől Ruha szakirányon folytattam a tanulmányaimat, 2014-ben végeztem. A diploma folyamat közben jött a lehetőség, hogy egy külföldi sportmárkánál szerezzek tapasztalatot és miután tavasszal visszatértem Magyarországra elhatároztam, hogy benevezek a belvárosi Design Terminál által támogatott Gombold Újra 2015 versenyre, ezzel esélyt adva magamnak egy saját márka létrehozására.

Mi inspirálta a kollekciót?
A Cseh és Szlovák Szörfbajnokság. Én is hullám szörfözök, illetve inkább csak próbálkozom vele. A tény viszont, hogy szenvedélyesen szeretem ezt a sportot, ami arra inspirált, hogy valamilyen más módon részese legyek a közép-európai szörfös életnek.

11953229_1664272550483538_5105997249776946290_n

Magyarországnak egy “tengere” van, téged mégis a szörfözés inspirált? Hogy lehet ez?
Már tinédzserkoromban találkoztam a windszörffel, amit a Balatonon is lehet űzni. Az sem mellékes, hogy gyerekkorom óta legjobb barátom Cholnoky Sára, aki ma Magyarország legjobb női szörföse, jelenleg is az olimpiára való kijutásért küzd. A hullámszörföt a Palatinus hullámmedencéjében kezdtem kb. 5 éve és már az első edzés után kialakult bennem a hullámok utáni vágy. Egy évvel később egy szervezett tábor keretein belül sikerült az óceán partra is kijutnom és onnan nem volt megállás. Beleszerettem a sportba, az életérzésbe és ez a szerelem azóta is tart.

Van egyéb üzenete is a kollekciódnak?
A kollekció egyik legfontosabb eleme a’sustainable design’, ami magyarra fordítva tudatos tervezést jelent. A magyar szörfközösségen keresztül sikerült használhatatlan wetsuitokat összegyűjteni, amik szörfözésre már nem alkalmasak, mégis bizonyos részüket tökéletesen fel lehet használni egy utcai ruhadarabhoz. A neoprén anyag előállítása nem éppen környezetbarát, viszont sok esetben elengedhetetlen a használata. Próbáltam ebben az utcai kollekcióban erre az anyaghasználatra alternatívát kínálni, azzal, hogy újra felhasználom a régi technikai ruházatot. Jelen pillanatban a két technikai anyagot – neoprént és softshellt – használtam, ezeket kombináltam egyszerű pamut jersey, pamut vászon és vastagabb pamut sweat, azaz melegítő anyagokkal.

Ha a Landlockra gondolsz, milyen típusú férfiakon képzeled el?
Korosztályt nem jelöltem meg. Inkább egyfajta habitust vettem alapul, olyanokat akik lazák, könnyeden mégis elegánsan, vagy akár sportosan is fel tudnak öltözni és van bennük egy csipetnyi vagányság. Ez alapvetően egy streetwear, azaz utcai kollekció. Igyekeztem a kollekción belül egy ívet leírni, így a különlegesebb alkalmakra is felvehető, lezseren elegáns darabtól a sportoláshoz is használható neoprene nadrágig sorakoznak fel az egyes darabok.

Számos közhely létezik, amely a stílust illeti. Melyik alapvető szabályt kell szerinted betartani egy öltözet megalkotásánál?
Én az ‘egy öltözék egy poén’ híve vagyok, legyen az egy különleges anyagválasztás, vagy egy érdekes formai megoldás. Nem kell mindent megmutatni egy összeállításon belül.

Gombold ujra (16)

Mit gondolsz a magyar férfiak öltözködési szokásairól? Férfiként a basic, kissé tucat megjelenést hogyan lehet feldobni?
Ez egy nehéz kérdés. Azt gondolom, hogy az idősebb korosztálynál inkább funkcionális öltözködésről beszélhetünk, azaz a ‘hova megyek és oda mit kell felvenni’ elv érvényesül. Az öltözködéssel kapcsolatos berögződések, illetve az idősebb korosztálytól örökölt szabályrendszerek megkötik az korosabb generáció kezét és kreativitását. Azonban ezzel együtt generációról generációra egyre javul, fejlődik a helyzet. Nekem két fiú tesóm van és mind kettőjüknek remek ízlése van. A mi korosztályunkban már megvan az a fajta bátorság, ami ahhoz kell, hogy valaki viselni tudjon egy designer darabot.

Mit jelent neked a Gombold újra díj?
Azt jelenti, hogy a sok munka beérett, és lassan elérem a céljaimat. Ezen kívül a tény, hogy megkaptam a Vodafone Red Carpet Award Legelőremutatóbb Designer Díját, számomra visszaigazolás, hogy a haladási irányom is jó. Azonban nem áltatom magam, ha eddig azt gondoltam, hogy sokat dolgozom, akkor most elképzelhetetlenül sokat fogok. A díjjal járó nyeremény maga nem készpénz, hanem egy mentor csomag. Ebben a Mentor Programban a Design Terminál nyújt szakmai segítséget olyan témakörökben, mint brand építés és managelés, amelyek egy magyar designer márka útra indításánál elengedhetetlen tényezők és remélhetőleg ennek köszönhetően nemsokára bárki megvásárolhatja a BLUE Clothing darabjait.

Mi lesz a következő projekt?
A sport design és én mostanra teljesen összeforrtunk. Már folyik a következő kollekcióhoz az inspiráció gyűjtés, de ilyenkor még sok minden változik. Mindenesetre egy biztos, nagyban befolyásolni fogja az a Wearable Technology Show, amire a belépőket a Vodafone különdíjaként kaptam. Számomra ez felér egy látogatással a Jövőbe.

[dcs_note color=”#696969″ bgcolor=”#DCDCDC” bcolor=”#F2F2F2″ bwidth=”6″ align=”justify” rounded=”2″ bottom=”15″ execute=”false”]sfsA Gombold újra! pályázat célja a fiatal tervezőtehetségek támogatása, saját vállalkozásaik beindítása. A legjobb magyar tervezőnek járó Design Terminál Díj birtokosa részt vehet az intézmény mentorprogramjában, és szakmai segítséget kap márkája nemzetközi bevezetéséhez. A Visegrád Díj tízezer euró értékű vállalkozásösztönző csomag. Az immár ötéves sikertörténetre visszatekintő Gombold újra! pályázat folyamatosan bővül. A visegrádi országok (Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia) tehetségei mellett idén már Horvátország és Szerbia pályakezdői is indulhattak a versenyen. A döntőnek is helyet adó nemzetközi divathét, a Design Terminál és a Mercedes-Benz partnerségével létrejött Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe mára Közép-Európa legjelentősebb iparági seregszemléje. A Design Terminál karitatív partnere a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet. Az esemény jegyeladásából származó teljes bevételt hátrányos helyzetű gyerekek felzárkózásának elősegítésére fordítják a szervezők.[/dcs_note]