A filmben a karácsonyi csecsebecse bolt ázsiai származású vezetője, azaz Télapó Lusti Manónak, illetve Masszív Csalódás Manónak hívja Kate-et, aki valójában Katherina, és az egykori Jugoszláviából érkezett, és mindenkinek a Sárkányok Anyja jut róla eszünkbe, mert ugyebár ő Emilia Clarke, a Trónok harca Daeneryse. És ez a masszív csalódás manó pont a megfelelő kabalája a filmnek.

PÁN – 061.hu

Mert ilyen vacak, sőt kellemetlen színészi játékot már régen láthattunk, és ahogy ilyenkor lenni szokott: ennél sokkal kínosabb dolgok is voltak a filmben. Például az, hogy nincs humora a Múlt Karácsonynak, miközben egyértelműen az “Igazából szerelem ikerpárja” marketingfogásra játszanak rá, de ennek ne dőljön be senki! A Múlt Karácsony egy Twist Olivér musicalbe csomagolt píszi-propaganda alkotás, amit valamelyik egyetem safe place-ben írtak, és a hangsúly nem az áramvonalas storyline-on volt, hanem azon, hogy minden fontos liberális alapérték kapjon egy fejezetet, illetve, hogy kellő számú George Michael számot tudjanak rámixelni a jelenetekre. Nincs mese, a Múlt Karácsony az év egyik legrosszabb filmje, amit akkor se néznénk végig, ha Szenteste, az ajándékok kicsomagolása után kéne a tévé elé ülni az összes tíz éve nem látott rokonunkkal. 

Márpedig a film biztos program lesz az elkövetkező években a kereskedelmi csatornák karácsonyi kínálatában, erre jobb most felkészülni. Szóval, a Múlt Karácsonyban tulajdonképpen szinte senki sem tősgyökeres angol, kivéve azt a fehér fiút, aki a buszon elkiáltja magát két brexitet kommentáló híradó bejátszás között, hogy kifelé az idegenekkel. A Jugoszláviából menekült Kate hajléktalanoknak segít, de segít abban is, hogy a szüleivel elfogadtassa azt a tényt, hogy testvére egy színesbőrű lánnyal él leszbikus kapcsolatban. A filmből kínzóan hiányzott a ligetvédő G Ras, aki fából készült órákat szeretett volna ajándékozni a hajléktalanoknak, hogy tudják mikorra kell beérni az éjjeli menedékhelyekre, de egy magán őrző-védő cég bevágja a rabomobilba. Persze mellesleg ez a film afféle kedves karácsonyi szerelmi történet egy lányról, aki új szívet kap, aki mindenkinek segít, még karácsonyi műsort is szervez a hajleszeknek (így nevezi a filmben a homelesseket), és hát azért az a jelenet tényleg olyan, mint a Twist Olivér musical, csak az utcagyerekeket menő raszták alakítják.

A mozinak nincs egyetlen őszinte pillanata sem, London gyakorlatilag egy fahéj és mézeskalács illatban úszó karácsonyi skanzenváros fényfüzérekkel, titkos kis parkokkal, afféle első randi-helyekkel. Persze, Emma Thompson feltűnése pont olyan jelzés, mint a bizonyos B-filmeken a Nicolas Cage-figyelmeztetés. Ha például 2010 után játszik Cage valami filmben, az 99 százalék, hogy az akkora trash, hogy egy óceánjáró szemétgyűjtő képes csak feldolgozni. Ha valamiben az utóbbi években Emma Thompson játszott, az valami hasonló jelzésértékkel bírt. Modoros, affektáló játékával minden művészfilmet, léha vígjátékot vagy gyerekfilmet hazavágott. És persze, volt már mozi, amely mondjuk ABBA-dalokra épült, aztán ott a Queen-film és Elton John életrajzi sztorija, jövőre lesz egy Ed Sheeran gyerekkorát feldolgozó karácsonyi alkotás…

A Múlt Karácsonyban van egy nagy fordulat, de azt is lakonikusan tudomásul vesszük, se katarzis, se izgalom. Persze, ha Kate barátja szlalomozva udvarol, az olyan, mintha az Ének az esőben látnánk, miközben a film az új Igazából szerelem szeretne lenni, de ehhez harmatgyenge. Minden bölcsességét olvastunk már az ötven pluszos ismerőseink tájlépekre illesztett FB-aforizmáiban. És az is különösen kellemetlen, hogy sztereotípiákkal mutatja be a Londonban élő horvátokat, mintha azok valami kecskepásztorok lennének fura népdalokkal, szörnyű dialektussal, színes kendőkben. Ez kb. annyira felel meg a nemzet karakterének, mint a Borat-filmben Kazahsztán ábrázolása. Szóval ne csodálkozzunk, ha majd a tévében nézzük a Múlt Karácsonyt, zárlatos lesz az ablak köré rakott villódzó fényfüzér. 

Múlt Karácsony
angol-amerikai film
szereplők: Emilia Clarke, Michelle Yeoh, Emma Thompson
rendezte: Paul Feig
bemutató: 2019. november 7.