Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 102
  •  
    102
    Shares

A koronavírus járvány megjelenésével egy időben gazdasági válság ütötte fel a fejét. A turizmus, a vendéglátás, a kereskedem mind a pandémia által okozott recesszió levét issza. A kereskedők, a vendéglátósok egyetlen lehetősége az, ha megerősítik bástyáikat az online térben. Sokan álltak át házhoz szállításra, indítottak sebtiben webshopot. És itt jönnek képbe a közösségi oldalak, amelyek még nagyobb támogatást adhatnak a virtuális térbe szorult vállalkozásoknak a fogyasztók eléréséhez. A közösségi média kártyáit pedig a social margetingesek keverik a legügyesebben, akiknek munkáján kampányok, termékek sikere múlik. Ferenczi Szonja tartalomspecialista szerint az első feladat egy vállalkozás social marketinges platformjának bebikázásakor az, hogy a tulajdonosok és a vezetők egy teljesen új szemlélettel álljanak hozzá a social media világához, a közösségi kommunikációhoz. A szakember szerint nem a sűrű posztolás a siker titka, és hisz abban, hogy a marketing ezen részére igenis költeni kell, nem pedig az organikus elérésre várni. 

C.N- 061.HU

Kérlek magyarázd el nekünk pár szóban, mik egy social marketinges, egy tartalomspecialista legfontosabb feladati? 
Különböző márkák közösségi felületein és online térben való megjelenéséért felelek.  A feladatom, hogy a márka a virtuális térben is hitelesen, önmagát adva kommunikáljon a posztokon, írásokon, megjelenéseken, együttműködéseken keresztül.  Ebbe beletartozik a közösségi média posztok gyártása, a vizuális tartalomgyártás, a kreatív stratégia megalkotása az üzleti terv alapján vagy akár egy blogposzt megírása, videó leforgatása. Lényegében bármi, ami az online térben izgalmas tartalomként megjelenhet, ezzel a márkát erősítve.

Kikkel dolgozol együtt?
Szabadúszóként sokféle márkával dolgozhattam együtt, amiért rendkívül szerencsésnek érzem magam. A Gerbeaud Café, az Onyx étterem és az Émile, azaz a Gerbeaud Gasztronómia Kft. egységei az én csapatomhoz tartoznak, valamint a this is Redy menstruációs bugyi startupot és a Zero Hero hulladékmentes webshopot is az állandó ügyfeleim között tudhatom. Nagyon szeretem ezt a változatosságot! Projekt alapon is vállalok munkákat: a méltán sikeres Nikola Tesla vándorkiállítás közösségi kommunikációjáért is mi feleltünk tavaly, valamint az Artisjus DEX Songwriting Expo eseményének kommunikációja is hozzánk tartozott. Izgalmas terep továbbá a Hosszú Katinka életművéről szóló film közösségi kommunikációjának menedzsmentje, amelyet március közepe óta futtatunk mi. Az évek során nem csak az ügyfélköröm, de a csapatom is nőtt, így fotós, fejlesztő, szövegíró is rendelkezésre áll, nincsen olyan online feladat, amit ne tudnánk megoldani. 

Hogyan tud a kialakult járványhelyzetben segíteni egy- egy vállalkozáson a közösségi jelenlét? 
A járvány indulása óta a márkáknak szembesülnie kellett azzal a kihívással, hogy a közösségi felületeken és az online térben meg kell erősíteniük a kommunikációjukat, hiszen élőben nem érintkezhetnek a célcsoportjukkal, vendégeikkel, követőtáborukkal. A webshopok eladásai is felélénkültek, hiszen a vásárlók a kimozdulást elkerülendő inkább rendelnek online. Nagyon szimpatikusak számomra azok a vállalkozások, akik megtalálják ebben a helyzetben azt az alternatívát, amellyel online térben értékesítve tovább tudják foglalkoztatni az alkalmazottjaikat vagy a többségüket. Láttam már sétákat szervező céget ételt kiszállítani, varrodát maszkokat árulni, de természetesen az a legjobb amikor egy cég egy hét leforgása alatt át tud állni egy teljesen új, online szolgáltatási formára és így is értékesíteni tudja a saját termékét. 

Mivel ez azt is eredményezi, hogy nagyobb lesz az online térben a zaj (amiről azt hittük, hogy nagyobb már nem tud lenni), ezért a márkáknak okosan kell elköltenie a rendelkezésre álló marketing büdzsét. Az online hirdetési rendszerek kifinomultak és precízek, így egy szakértő segítségével érdemes ezt jó stratégia mentén felépíteni. Aki önmaga vállalkozik a közösségi felületeken való kommunikációra, annak mindig azt javasolom hogy állítsa át a gondolkodásmódját. A közösségi kommunikáció egy teljesen új szemléletet igényel, hiszen már nem a saját, vállalkozói fejünkkel kell gondolkodnunk, hanem arról, hogy mit szeretne a vásárlónk, ügyfelünk, vendégünk kapni a mi platformjainktól. Mindig keresni kell azokat a témákat, amelyek érdekesek lehetnek az Ő számukra, ami sokszor megpróbáltatást jelenthet. Nagy adag kreativitásra és rendszeres posztolásra van szükség ahhoz, hogy a célközönségünk az oldalunkon akarjon maradni. 

Ez egy teljesen új helyzet, milyen szakmai inspirációkat használsz fel ehhez? Magyarul honnan tanulod ezt meg? 
Szerencsére már mindegyik felület az érdeklődők rendelkezésére bocsájt megannyi olvasni- és néznivalót a témában, a Facebooknak, Youtube-nak, Instagramnak külön help centere van ahol minden kérdésre választ tudunk kapni. 

A jelenlegi helyzetben szerinted milyen vállalati kommunikációt érdemes folytatni, milyen sűrűn érdemes például posztolni?
Ez egy nem könnyű kérdés, hiszen ahány márka, annyiféle kommunikációs mód és forma. Nem minden vállalkozásnak működik az, amit valahol lát és megpróbálja átültetni a saját felületeire. Mégis nekem egy örök érvényű mondásom, hogy az emberek a mai zajban már inkább kíváncsiak a márka mögött álló személyekre, sokkal szívesebben vásárolnak olyan helyekről vagy támogatnak olyan kezdeményezéseket, ahol érzelmileg tudnak kötődni a témához. Érdemes bepillantást engedni a missziónkba, és megmutatni, hogy mit teszünk annak érdekében, hogy elérjük. Erre számos megoldás létezik, az online marketing és a social media tárháza tényleg kimeríthetetlen. A posztok sűrűsége nem feltétlenül egyenlő a sikerrel. Előfordulhat, hogy valaki minden nap posztol és mégsincs konverzió, más pedig háromnaponta rak fel valamit valahova és a termékét viszik, mint a cukrot. A kommunikációt mindenképp a brand háttere, céljai, missziója, kapacitása határozza meg. 

Neked melyek a kedvenc felületeid és miért?
Minden felületet másért kedvelek, emiatt is szeretek inkább integrált kommunikációban gondolkodni, mint egy-egy felületben. Abban nem hiszek, hogy ugyanazt posztoljuk Facebookra mint Instagramra, hiszen egyrészt mindkét felületnek megvannak a sajátosságai és különböznek, másrészt nem várhatjuk el a célcsoportunktól hogy mindkét felületen érdeklődéssel kövessen, ha közben ugyanazt kapják.  A Facebook és az Instagram az elsődleges felületek amelyekkel foglalkozom, de izgalmas a LinkedIn és most az újonnan a fiatalok körében tomboló trend, a Tiktok. Mindegyiket igyekszem figyelemmel követni, és annak függvényében javasolni az ügyfeleimnek azok használatát, hogy melyeket érzem leginkább közel az ő termékükhöz. 

Vegyünk a jelenlegi viszonyok között egy éttermet. Jelen helyzetben milyen típusú közösségi médiajelenlétre van szüksége, mit lehet és kell ilyenkor üzenni? Például ha van ételszállításra áll át.
Ez nagy részben függ a vezetőség döntéseitől, hogy milyen irányba tud gazdaságilag elindulni a cég. Ezért is nem tudok általános javaslatot tenni erre. Viszont azt gondolom, hogy az őszinte kommunikáció minden kommunikációs üzenet teteje: ebben az időszakban mutassuk meg, hogyan vagyunk, hogyan érint bennünket a helyzet. Nosztalgiázzunk, osszuk meg a kedvenc pillanatainkat, ösztönözzük a követőtáborunkat, hogy tegyenek ők is így. Találjunk ki valami izgalmas aktivitást, ami ebben a fura időben is megvalósítható (sokszor egy jó minőségű fotókat, videót készítő telefon is elég erre) és inspirálódjunk a nagyoktól, ők hogyan csinálják. Imádom például Massimo Bottura Instagramján a karanténkonyha posztokat, ahol otthon élőben főz a követőtáborának, tippeket és trükköket ad az otthon ülőknek. Tetszik továbbá az, amikor egy étterem arra fókuszál a bezárás ideje alatt, hogy bemutassa milyen termelőktől szerzi be az alapanyagokat, ők pedig mesélhetnek hogy ezek milyen körülmények között készülnek, hogyan termelnek, termesztenek. Ez lehet akár egy Skype beszélgetés, amely rögzítésre kerül az étterem tulajdonosa és a termelő között. Ezeket megszervezni, kitalálni, megvalósítani nem két pillanat és kapacitást igényel, de megéri. 

Mit tanácsolnál azoknak a vállalkozóknak, akik a járvány miatt indítottak melegében egy webshopot, hogyan lehet egy ilyet a közösség erejével felfuttatni?
Azt, hogy ne bízzanak az organikus terjedésben. Többször hallom, hogy úgy szeretnének értékesíteni a közösségi és online felületeken, hogy erre külön összeget nem szeretnének fordítani, amit hibának tartok. Ezek a felületek ugyanúgy igénylik az anyagi ráfordítást, mint a jó éttermi alapanyagok, egy szép menükártya vagy a print megjelenések. A Facebook számára is az a buli ebben az egész ingyenes felületben, hogy a hirdetésekből származik a bevétele, így az organikus terjedést már évekkel ezelőtt ellehetetlenítették. 

Ha vége a járványnak, igazán szükség lesz a turizmus, a vendéglátás felpörgetésére, vannak a fejedben már erre tervek? Pl. az Onyx esetében? 
Üzleti titkokat árulnék el, ha ebbe belemennék, de annyit mondhatok, hogy gőzerővel készülünk a járvány utáni időszakra, olyan izgalmas aktivitásokkal és változásokkal, amit most van időnk és kapacitásunk jól kidolgozni. Izgalmas lesz!

Fotók: Bodnár Zsófi, Csizmadia Bendegúz


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 102
  •  
    102
    Shares