A VR (virtuális valóság)-technológia révén a korai 20. századi Párizsba repíti vissza a látogatókat a londoni Tate Modern ősszel nyíló Modigliani-tárlata.

MTI

A novemberben nyíló kiállítás kurátora, Nancy Ireson szerint a virtuális valóság nem tereli el a figyelmet a művészetről, hanem éppen segít annak jobb megértésében. “A VR-technológia révén közelebb akarjuk érezni Párizst mint várost, a tárlat arról szól, hogy kapcsolatba kerüljünk egy bizonyos hellyel” – idézte a kurátort a BBC News. A Tate Modern most először fog bevetni ilyen technológiát nagyszabású kiállításához. A 2018 áprilisáig látogatható tárlaton a közönség VR-headsetet viselve fedezheti fel a korai 20. századi Párizst egy külön erre a célra kialakított teremben. A tárlat, amelyet a Nagy-Britanniában rendezett eddigi legátfogóbb Modigliani-kiállításként harangoztak be, tíz olyan aktfestményt is felvonultat, amely felháborodást váltott ki a maga idején.

Modiglianinak egyetlen egyéni kiállítása volt életében: a francia műkereskedő, Berthe Weill párizsi galériájában tartott 1917-es tárlaton ráadásul razziát tartottak a rendőrök szeméremsértés miatt. A galéria kirakatában lógó egyik akt ugyanis szemet szúrt a túloldalon lakó rendőrnek.”Modigliani kortársait nem a pucérság sokkolta a művész aktfestményein – akkor már évszázadok óta festettek meztelen nőket -, ha nem az a tény, hogy ezeknek a nőknek bizony szeméremszőrzetük volt” – mondta Ireson, hozzátéve, hogy ez bizony “igencsak felkavarta a kedélyeket, és a festmények egy részét el kellett távolítani”. A kurátor szerint a női szeméremszőrzetet illető korabeli álláspontot jól mutatja, hogy akkoriban még sugárkezelést is javasoltak a nőknek az intim szőrzet eltávolítására.

Kép: News Of The Art World