Negyed századdal a megjelenése után magyarul is olvasható a skót származású Philip Kerr Berlin Noir – Halálos március című krimije. A borítóra komponálták a Brandenburgi kaput, egy magányos zsarura emlékeztető figurát, egy horogkeresztet és a miheztartás véget a „hard boiled” feliratot is.

 PZL – Nullahategy

Kerr1Máris itt egy tanulság: a noir-hatású krimikhez talán jobban illenek a náci Németország atlantiszi színei (vörös, fekete, fehér), mint a Chandler Los Angeles-i éjszakáinak monokróm színvilága. Ha valami sötét, legyen a legsötétebb, ha valami véres, az ne csak egy Las Vegas melletti motel fülledt szobáját borítsa el, hanem borítsa be az egész nemzetiszocialista díszletvilágot. Philip Kerr 1989-bn megjelent Berlin Noir- Halálos március című krimiében tűnik fel először Bernie Günther nyomozó, aki pont olyan jó löki a dumát, mint Philip Marlowe, Chandler zsaruja. Günther, a rendőrből lett kopó „úgy tartja a cigarettát, mint egy fecskendőt”, és azt mondja: „csak a halál közelében érzem úgy, hogy élek”.

Kerr olyan precízen  teremti meg a náci kor atmoszféráját, mintha csak egy titkos alkímiai eljárás birtokában lenne, amely képes tökéletes korfestés megalkotására, és olyan precízen rajzolta körbe a bűn világát, ahogy a helyszínelők az ívlámpáktól fénylő macskakövön a hullákat. Kerr egyébként eredetileg trilógiát tervezett, Berlin Noir-alcímekkel, de a vér – és alkoholszagú krimik olyan sikeresek lettek, hogy már a tizedik kötetben tűnik fel a cinikus Günther nyomozó.

A regény a berlini olimpia idején játszódik, amikor néhány napra újra fellélegezhetett a város, újra játszhattak a betiltott dzsessz zenekarok… Ebben az ellentmondásos időszakban Günther különleges megbízást kap. „Semmi kedvem nem volt a lelkiismeretemmel viaskodni, amikor ilyen sok pénzről van szó” – mondogatta magának. Megbízzák egy nyomozással, amit nemcsak egy lopott nyakék hurkol össze, hanem egy brutális gyilkosság is. Forró nyomok, hideg dumák, egy famme fatale színésznő két vállra fektetése, van itt minden, de főleg bűnözők vannak, akik a náci adminisztráció mögé bújva keresik rommá magukat. 

Kerr 2A náci Németország egyik leggazdagabb üzletemberének lánya, és annak férje meghal egy tűzesetben, és eltűnik a nyakék is. Az ügy annyira titokzatos, mint maga az ékszer, aminek a fényében nem a luxust láthatjuk, hanem megcsonkított hullákat, és Berlin korrupt világát. „Egy gyufás dobozon is több a valódi hír, mint a Beobachterben”- mondja keserűen a náci hivatalokkal állandóan konfrontálódó Günther.

A Halálos márciusban izgalmasak az urbanisztikai matatások és a márkakatalógusok laza felmondása is (kobaltkék BMW motorok, Philco rádiók), a regény minden vonatkozásában megfelel a hard boiled krimik arculati kézikönyvének. Nem kell hozzá élénk képzelet, hogy megállapítsuk: Kondor Vilmos Budapest Noirjának Philip Kerr jelentette az ihlető forrást, igaz, Kerrnek pedig Chandler és Dashiell Hammett.

A bűnös Berlin bédekkerünkben szinte már a földhivatalban érezzük magunkat, lelki szemeink előtt látjuk a helyrajzi számokat, de a tervrajzokat nem tussal tették fel, hanem féknyomokkal, és a helyszínelés krétavonalaival.

Philip Kerr

Berlin Noir – Halálos március

Jaffa

270 oldal 2352 Ft