Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

Manapság szinte megszoktuk, hogy a dizájn, a reklám, a körítés adja el a terméket, ami talán nem is annyira jó, mint amennyire trendi. A dolog azonban meg is fordulhat, azaz a termék is közvetíthet olyan plusz tartalmat, pozitív filozófiát, amelyet a használata közben észrevétlenül valósítunk meg. Íme, egy példa a környezettudatosság alkalmazására a cégfilozófiában. Célpontban a Lush…

SUSÁNSZKY MÁTYÁS – Nullahategy

Természetesen nem kívánunk felesleges ingyenreklámot biztosítani senkinek. A célunk inkább a környezetvédelem iránt elkötelezettségét nyomonkövetése egyes termékeken keresztül. Korábbi cikkünkben már foglalkoztunk azzal a személetváltással, amelyet például a magyar származású Tom Szaky és cége, a TerraCycle is képvisel az üzleti világban. Míg más cégek alapvetően a szőnyeg alá söprendő, kellemetlen és kerülendő problémát látnak a feleslegesen termelődő hulladékban, Tom Szaky fölfedezte a hulladékban, mint anyagban rejlő lehetőségeket, azaz felismerte a szemétben az értékeset, a hasznosíthatót. Azt, hogy a szemét lehet nemszemét. Míg a hulladékgeneráló cégek hozzáállását a félelem vezérli a témával kapcsolatban, a zöldszemlélet bátor és kreatív. Ezt a merészséget képviseli az angol székhelyű Lush cégcsoport is, amely fölismerte, hogy a gyógyszerek mellett a szépségápolási termékek adják a legtöbb felesleges szemetet. A krémek, stiftek, tusfürdők agyon vannak csomagolva, és használatuk során nem is tudjuk a flakonokból és tubusokból az összes matériát kinyerni. Pocsékolunk tehát. A Lush egy olyan cég, amelyik bátran szembenézett a szépségipar eme fogyatékosságával.

lush_kampány

A Lush angliai céget Mark Constantine és felesége alapította 1994-ben. Mára 47 országában képviselteti magát, köztük Magyarországon is, ahol 5 üzletet üzemeltet. A márka sajátossága, hogy termékei kézzel készülnek jellemzően organikus, friss összetevőkből, gyümölcsök, zöldségek és illóolajok felhasználásával. A cég alapításától fogva fontosnak tartja a környezet védelmét, a harmadik világ kihasználásának ellensúlyozását, és határozottan fellép az állatkísérletek ellen, ahogyan ezt több kampányában is hangsúlyozta. Az állatkísérletek elleni harc következő állomásaként 2012-ben hozta létre a 250.000 Font összdíjazású Lush-díjat, amely olyan tudományos kutatásokat, alternatív eljárásokat jutalmaz, amelyek kiküszöbölhetik a kegyetlen és méltatlan kísérletezést a szépségiparban, ill. aktív lobbitevékenységet folytatnak az állatkínzások ellen.

Az állatkísérletekkel szembeni aktivizmus mellett a cég alapvető, környezettudatos szemléletét a termékeken keresztül valósítja meg. Ezek az egyszerű, gyakorlati módszerek mind példaértékűek lehetnek a jövő szépségipara szemléletének alakításában. Magától értetődő például, hogy a szépségipari termékek használata során fontos szempont, mennyire hígítják föl azokat, hiszen mennél gyorsabban fogy, annál gyakrabban kell vásárolni belőlük, és annál több szemét keletkezik. A Lush szilárd termékei – a samponok, dezodorok, krémek – mind sokkal hosszabb ideig használhatóak, mint egy hasonló piaci termék. Ráadásul a hígításra szánt anyagok, különösen a víz indokolatlan felhasználása további környezeti károkat okoz. Ez természetesen szembemegy a gyorsan elhasználható, eldobhatós-kaptitalista szemlélettel, de láthatóan működik. Ugyanígy fontos az eltarthatóság problémaköre is, hiszen a lejárt szavatosságú termékeket automatikusan eldobjuk. A Lush olyan természetes alapú tartósítószereket alkalmaz, amelyek a hosszú használhatóság mellett biztosítják a szavatosságot is.

A szilárd alapú samponok és krémek mellett érdekes újítás a Lush fogkrém-kapszulája is, amely a használat során felhabzik a szájunkban. Amellett, hogy a fogat moshatunk vele, kapásból megspórolunk egy felesleges fogkrémes kartondobozkát, és egy fogkrémes tubust is, amelyből amúgy igencsak nehéz kisajtolni a maradékot. A fogunk tehát tiszta lesz, mégsem termeltünk felesleges hulladékot közben…

 lushmég

A csomagolóanyagok tekintetében is a minimálisra szorítkozik a cég. Nem találkozunk felesleges fóliaborítással, indokolatlan méretű flakonokkal, és indokolatlan méretű papírdobozokkal, amelyekbe az indokolatlan méretű flakonokat teszik. Ha mégis valami extrára vágyunk, választhatjuk a Japánban már régóta divatos kendőbe csomagolást. Így nem keletkezik feleslege csomagolóanyag, és a kendőt bármire föl lehet használni később, akár konyharuhaként is. A Lush három különböző sálfajtát kínál: az egyik egy speciális módszerrel, petpalackokból újrahasznosított greenspon elnevezésű szőttes anyag, amelyet aztán a trendi módon színeznek. Ebből az anyagból különben táskákat és szatyrokat is készít a gyártócég. Választhatunk vintage-anyagból készült csomagolósálakat is, amelyeket használt ruhákból, maradékanyagokból készülnek. A harmadik típusú sál választásakor a harmadik világ országainak szegényeit támogatjuk, ahol azokat készítik.

lu7
« 1 A 7 »

A lényeg tehát az, hogy nem kell feltétlenül a mindennapi trend márkáiba kapaszkodunk ahhoz, hogy ápoltak és menők lehessünk. És itt nem csak a személyes higiéniánk a tét. Eljöhet még az az idő, amikor a csajozási/pasizási faktor egy lényeges részét teszi ki a tény, hogy hogyan is ápoljuk a testünket. Amikor egy zákányos, de feltétlen sokat ígérő partyn szembesülünk a visszautasítással, hogy te nem véded a kisnyuszikat dezodorálás közben, nyilvánvalóan felismerjük majd, hogy a világ megváltozott, és mostantól ilyenekre is adni kell. Különben bukta. Ha más nem is, legalább ez rákényszerít majd a világmegváltó szépítkezésre…


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •