December 1-től látható a mozikban Bernáth Szilárd első nagyjátékfilmje, a Larry. A Vilmányi Benett és Thuróczy Szabolcs főszereplésével készült szociodráma egy dadogását szégyellő, frusztrációkkal teli vidéki srác felnövéstörténetét mutatja be. Larry súlyosan traumatizált gyerekkorának feldolgozását a zene segítségével kísérli meg: dühtől fűtött rapszövegei menedéket nyújtanak, egyfajta terápiás módszerként értelmezhetők. Rég láttunk ennyire mélyre nyúló, autentikus alkotást, amely tűpontos társadalmi tablót rajzolva, finomítatlanul mutatja be a borsodi rögvalóságot. Arcul csap a film úgy, ahogy van: az érzékeny rendezői attitűd és a döbbenetesen hiteles alakítások egyaránt.

MM – 061.hu

Bernáth Szilárd kelet-magyarországi szocio-realista történetének középpontjában Ádám (Vilmányi Benett), a súlyos dadogással küszködő, juhpásztorként tengődő 21 éves fiú áll, aki feszült, mégis meghitt hidegségben él egykor erőszakos, mára a vallásban menedéket lelt és megszelídült édesapjával (Thuróczy Szabolcs). Egy nap katartikus felismerést tesz: ha kirobbanó dühhel rappel, a dadogás megszűnik. 

Nap mint nap elvonul a vasúti híd alá, itt lel békére, itt szövegel, itt gyűjtögeti egy befőttes üvegben az ezreseket, bízva abban, egyszer neki is sikerülhet a kitörés. Ez alapján még azt is gondolhatnánk, hogy a Larry egy 8 mérföld-utánérzés, azonban hamar kiderül, ennél sokkal többről van szó. Bernáth Szilárd évekig készült a filmre, az ország egyik legszegényebb régiójában castingolt Borsodban, romák által lakott telepeken, szakközepekben, hogy hiteles képet mutathasson erről a régióról. S habár egy interjúban úgy fogalmazott, nem célja egy teljes BAZ-tabló megrajzolása a filmben, az amatőr szereplők, valamint a köztük és a színészek közötti harmónia miatt a nézőben nincs kérdés az ábrázolt valóság hitelességére vonatkozóan.

Larry-t aztán egy véletlen hozza össze CsalaDo-val, a helyi rapperrel, aki segít neki felvenni a dalát, és a Youtube-ra is forgatnak egy videót, ez azonban nem megy zökkenőmentesen, mert Larry hiába képes elhagyni a dadogást rappelés közben, mások előtt teljesen lefagy, nem pörög a nyelve. A film egyik feszültségét a srác dadogással való küzdelme, a másikat pedig a bántalmazó apa-fia kapcsolat különböző mintázatai adják, a kettő persze egy tőről fakad. Bernáth Szilárd elképesztően jó arányérzékkel mutatja be a trauma családi eredőit, nem beszéli túl, miből mi következik, arra ott vannak Larry szövegei.

A fájdalommal, a tehetetlenséggel, a kitörés lehetetlenségével kell szembenéznie a borsodi wannabe rappernek, a legnagyobb arcul csapás pedig, hogy a siker kapujában, az országos tehetségkutatón való hatásos előadása után sem lesz más az üzenet, mint eddig: megpróbálhatod, de te csak egy dadogó srác vagy a perifériáról. A film görbe tükröt tart a média kiszipolyozó, manipulatív világának, a percemberképző tehetségkutatóknak, a gyorsan illanó sztárságnak, a futószalagon gyártott hírnévnek. 

A Larryt alakító Vilmányi Benettről a Terápia című sorozat óta tudjuk, hogy sok van benne, a Larryben azonban egyértelműen filmes pályafutása eddigi legerősebb alakítását nyújtja. Thuróczy Szabolcs lazán hozza az absztinens apát, Zoltánt, aki igyekszik helytállni, ám hamar kiderül, nem képes átlátni az ok-okozatot az apa-fiú relációban. Thuróczy remek játékában végig érezhető a feszültség, a néző is tudja, hamarosan robbanni fog a bomba. Mindössze egy jelenet elég ahhoz, hogy meglássuk egy bántalmazó kapcsolat szörnyű összefüggéseit, megérthessük, miért nehéz egy ilyen szituációból kilépni, kikerülni.

Bernáth Szilárd első nagyjátékfilmje sok szempontból tízpontos, de leginkább azért, mert egy személyes karakterdrámán keresztül képes rávilágítani egy egész régió lényegi drámájára.

Larry
magyar filmdráma, 108 perc, 2022
Rendezte: Bernáth Szilárd
Szereplők: Vilmányi Benett, Thuróczy Sazbolcs, Szandtner Anna