Az utóbbi napokban az olasz művész, Giuliano Mauri egy 2001-es munkájának, 2010 szeptemberében, halála után egy évvel átadott művének a “Catedrale Vegetale” képeit osztják virálisan a Facebookon. Furcsa jelenség, hogy egy közel 13 éves alkotás és egy 4 éves hír, a kreatív blogoknak köszönhetően, „mainak” mutatkozik. Mivel azonban a fákból font katedrális gyönyörű alkotás, Mauri művészete általában is megérdemel egy posztot. Mi azonban kicsit bővebben utánajárunk az Arte Sella történetének, és az európai “land art” művészetben elfoglalt helyének.

SZILÁGYI ANDRÁS – NULLAHATEGY

Giuliano Mauri Lodi Vecchio-ban született 1938-ban, és 2009 májusában hunyt el. Pályája a hetvenes évek végén a nyolcvanas évek elején indult az akkor felívelő „land art” műfajában. Mauri művészetét úgy szokták jellemezni, mint „költői beavatkozások a természetbe” , melyek végső soron komplex tájépítészeti projektekként értendőek. 1976-ban már részt vett a Velencei Biennálén, 1992-ben a milánói Triennálén tűnt fel, a Biennale Penne díját 1994-ben nyerte el. Híresebb művei közé tartozik „Malmok” kompozíció, melyben egy képzeletbeli szél borzolja meg a kompozíciót alkotó fa-elemeket. Az „Édenkert létrája” kompozíció és a „Sziget a forrása” című alkotásai egyaránt Lodigianoban találhatóak. Projekteket ezen túl Németországban, Görlitzben és a lengyelországi Zgorzelecben is megvalósított. „Reaktor” című műve Carvico város főterének parkjában áll.

55

A Catedrale Vegetale a művész “emlékműve”.

Mauri többször is részt vett az Arte Sella rendezvényein. A Sella-völgy tulajdonképp egy állandó, nemzetközi, szabadtéri, kortárs művészeti kiállítás, mely 1986-os indulása óta folyamatosan épül jórészt nyári alkotótáborok során. A kiállítótér maga a Val di Sella, annak erdői, mezői, tisztásai. A művésztelep Borgo Valsugana település mellett az olaszországi Trento tartományban terül el. A látogató jó ha visz magával bakancsot és hátizsákot is, hisz a kiállítás megtekintése közel egy napos gyalogtúra. Mauri fejében 2001-ben, azaz már több mint 13 éve fogant meg a Catedrale Vegetale koncepciója. A művész korábbi munkáit is ágakból és fatörzsekből építette, hisz művészi hitvallása a múlandóságról szól: a természethez szorosan kapcsolódik maga a mű, mely ezzel a kapcsolattal magát a természetben tapasztalható múlandóságot mintázza. Az eredeti, 2001-es mű is ekként viselkedett, s egy évtized alatt szép lassan vissza is vette az erdő azt, amit a Művész elvett tőle. Ezt a folyamatos párbeszédet, melyet a művész a természettel folytatott tragikusan igazzá tette az a harc, amit utolsó éveiben a művész betegségével folytatott, s amely 71 évesen végül elvitte. Ezért fia, Roberto úgy döntött: a 2001-es Catedrale Vegetale kompozíciót elhunyt édesapja „emlékműveként” újítja meg. Erre a művész halála után egy évvel, 2010-ben került sor.

homepageRobertoConte

Az Arte Sella a land art egyik európai központja

Az Arte Sella összességében tehát egy hatalmas kortárs művészeti kiállítás, de ami talán a legfontosabb, hogy egyben egy önálló folyamat is, amelyben a megvalósult művek nőnek, fejlődnek, alakulnak, pusztulnak a Természet körforgásának részeként. A világ minden tájáról érkező művészeket a szervezők kifejezetten felkérik, hogy a szimpóziumon készített alkotása fejezze ki ezt a különleges, tiszteletteljes kapcsolatot a természettel, és a völgyet ne csupán inspirációs forrásként használja, de lehetőség szerint helyben talált anyagokkal dolgozzon.
A Sella völgyben kiállított munkák általában építészeti, szobrászati jellegűek, jórészt három-dimenziós land art objektek, melyeket a helyben talált kövekből, levelekből, ágakból és fatörzsekből alkotnak. Egyéb, odavitt anyagokat, és festett színeket nagyon ritkán alkalmaznak itt a művészek. A szabad téren hagyott alkotások eztán a természettel együtt alakulnak, s ha kell pusztulnak el, múlandóságukban is alkalmazkodva a Természet örök körforgásához. Ezek közül műalkotások közül talán a leghíresebb a 2001-ben, eredetileg ideiglenes anyagokból készült, és rövid távú projektnek tervezett „Növény katedrális”.

Rainer_Gross

Sajtérlelőből galéria, istállóból médiatér

A „Katedrális” azért is híres, mert a látogatók által leggyakrabban látogatott ArteNatura útvonal végén található. Ez a népszerű út a művésztelep kiállító-tere, a Malga Costa (Costa Pajta) felől vezet gyönyörű mezők és évszázados fák árnyékában. Malga Costa egy régi tanyaépület, amit környékbeli pásztorok használtak a múltban, hogy télen a marhák istállója legyen, míg tavasszal és nyáron meg sajtot és vajat érleljenek benne. A látogató, miután meglátogatta a művésztelep éves képzőművészeti kiállítását, mely a Malga Costában található, az erdőbe jut vissza, és itt fogadja a csodálatos fa székesegyház. 1998 óta az Arte Sella Association az egykori istállóban az Arte Sella Dokumentációs Központot is működteti, ami a land art szerelmesei számára az egyik legnagyobb adatbázis a világon. A művek mellett a völgy koncertek, színházi előadások, kreatív műhelyek és fotókiállítások helyszíneként is szolgál. 2001 óta scenográfiai workshopot is tartanak itt, így az Arte Sella a médiaművészek számára is egyre fontosabb helyszínné kezd válni az utóbbi évtizedben. 2006-ban a Monzai Nemzeti Park szakemberei madárházat is építettek a Völgyben, 2008-ban avatták fel a szabadtéri színháznak otthont adó Amfiteátrumot Val di Bisenzio városa mellett, Cantagalloban pedig Complex Kortárs Művészeti Központ jött létre. Azonban nem csupán a „Növény katedrális” az egyetlen különlegesség a Völgyben, Padernello kastélykájához egy szintén csodálatos, „Növényi hídon” átlekve tudunk eljutni. Galériánkban most válogatást közlünk az Arte Sella gyönyörű alkotásaiból!

Nincs téma kiválasztva, vagy a téma törölve lett.

Forrás: www.artesella.it