Kifulladásig, Bolond Pierrot, A profi – csak három a francia mozi szupersztárjának felejthetetlen filmjei közül, amelyek mély nyomot hagytak az egyetemes filmművészetben. Jean-Paul Belmondót a francia filmes újhullám indította el a világhír felé, provokatív, csábító antihős alakításaival nagyon eltért a hollywoodi sztereotípiáktól, drámákban, kalandfilmekben és vígjátékokban is megmutatta tehetségét, rendkívül sokoldalú játéka tette általánosan népszerű filmsztárrá. Kereken száz filmben játszott, ezek közül szedtünk össze most tíz remekművet.

061.hu

Kifulladásig (1960)

Jean-Luc Godard és a francia újhullám első emblematikus alkotása, az európai filmművészet egyik legkiemelkedőbb darabja, amely szakított a hagyományos filmkészítési metódussal, helyette modern, új képi nyelvet és kifejezésmódot alkotott meg. Godard líraivá, művészivé tette filmjeit, ehhez gyakran használt fel irodalmi idézeteket, más filmekből kiragadott részleteket vagy műtárgyakat.

A történet szerint Michel (Jean-Paul Belmondo) kisstílű autótolvaj, aki az amerikai gengsztereket próbálja utánozni. Egyik lopása után kénytelen megölni egy országúti járőrt. A fiú megpróbál egy időre Párizsban elrejtőzni, illetve pénzt szerezni, hogy Olaszországba szökhessen. Itt él a fiatal amerikai lány, Patricia (Jean Seberg), akibe Michel szerelmes. Patriciának is tetszik a fiú, de a karrierjét fontosabbnak tartja kapcsolatuknál. Amikor már úgy érzi, hogy túlságosan is kötődik Michelhez, akkor feladja a rendőrségen. A túl későn menekülni kezdő férfit a rendőrök egy utcasarkon lelövik.

Cartouche (1962)

Klasszikus, kosztümös film, amely a 18. századi Párizsban játszódik. Cartuoche egy tolvajbanda fejeként próbál igazságot szolgáltatni a szegényeknek. Barátai és egy kivételesen szép cigánylánnyal az oldalán kisebb-nagyobb sikereket aratnak. Belmondo testhezálló szerepet kapott, rendkívüli humorát és akrobatikus tehetségét villogtathatja a filmben.

Az áruló (1962)

Az 1962-es francia krimit Jean-Pierre Melville írta és rendezte Pierre Lesou azonos című regényéből. A film nagy sikert aratott a korabeli kritikusoknál.

Maurice, akit egy ékszerrablás miatt elítéltek, most szabadult ki a börtönből és máris újabb rablásra készül. Silen, a barátja – aki mellesleg a rendőrséggel is jó kapcsolatban van -, tudni akar minden lépéséről. A rablás meghiúsul, meghal két ember és Maurice is megsebesül és ismét a rendőrség látókörébe kerül. Ki akarja deríteni, hogy vajon ki köpött a zsaruknak? Therese, a barátnője, Silen, vagy valaki más…

Riói kaland (1964)

A Riói kalandot 1964-ben mutatták be Philippe de Broca rendezésében, a főbb szerepeket Belmondo mellett Françoise Dorléac, Jean Servais és Adolfo Celi játsszák. A magyarországi mozikban 1965-ben láthatták a nézők. Könnyed, szórakoztató kalandfilm.

A történet szerint Adrien, az egyhetes eltávozáson lévő katona Párizsba megy, hogy meglátogassa menyasszonyát. Agnes apját három évvel korábban meggyilkolták egy rejtélyes agyagszobrocska miatt, amely egy letűnt civilizáció egyik utolsó ereklyéje volt. A lányt egy muzeológussal együtt fegyveresek elrabolják és Brazíliába hurcolják. Adrien repülővel, hidroplánnal, hajóval, biciklivel, gyalogosan üldözőbe veszi a rablókat, hogy kiszabadítsa szívszerelmét. Sok-sok izgalmas és mulatságos kaland után fény derül a rejtélyes agyagszobrok titkára.

Bolond Pierrot (1965)

Belmondo egyik legnagyobb alakítása, Godard legjelentősebb alkotása. Az 1965-ös film Lionel White Obsession című regényén alapul. Ferdinand (Jean-Paul Belmondo) és Marianne (Anna Karina) szerelmi kalandjának és szökésének története olyan központi gondolatokkal, mint eltávolodás a társadalmi normáktól, szembefordulás a képmutató világgal, vagy a szabadság újraértelmezése. A film amely nemcsak témájában, de megvalósításában is forradalmi.

Borsalino (1970)

Belmondo és Delon együtt. Két gazembert játszanak, akiket a véletlen tett szövetségessé, hogy szembeszálljanak a Marseille városát uraló klánokkal. Bohém és nőtisztelő gengszterek szállnak szembe a humortalan és fogcsikorgató klánfőnökökkel. A két sztár egyébként nem jött ki jól egymással, olyannyira összevesztek a forgatás közben, hogy per lett belőle.

A Mississippi szirénje (1969)

A francia újhullám másik nagy alakja, Francois Truffaut filmje, melyben Belmondo párja a csodálatos Catherine Deneuve.

A gazdag dohánygyáros, Louis Mahé feleségül vesz egy nőt, akit addig csak levelezés útján ismert. A házasság jól indul, bár akadnak kisebb furcsaságok Julie körül: az első találkozásnál például kiderül, hogy nem róla készült a fénykép, amelyet a férfinak küldött, és az általa adott zsineg alapján készíttetett gyűrű az esküvőn nem megy fel az ujjára. Idővel kiderül, hogy a látszat más, mint a valóság, az érzések azonban igaziak, és akár az egész korábbi életének feladására is sarkallhatják az embert.

Zsaru vagy csirkefogó? (1974)

Belmondo első munkája Georges Lautner-el. Az 1979-es bűnügyi vígjátékban inkább a vígjátéki, semmint a bűnügyi elemek dominálnak. Franciaországban óriási sikere volt, csak Párizsban több mint egymillió néző látta. A Belmondo-Lautner páros gyümölcsöző munkakapcsolatának eredménye a későbbi Szabadlábon Velencében (1980), A profi (1981) és a Kellemes húsvéti ünnepeket! (1984) című film is.

A párizsi rendőrség Stan Borovitz (Jean-Paul Belmondo) titkosügynököt küldi egy nizzai rendőrgyilkosság felderítésére. Az ügynök, a várttal ellentétben, az ellenség eszközeivel küzd a korrupció ellen, meghökkentve ezzel a nizzai rendőrőrs elöljáróit. Mióta megérkezett, pofonjaitól hangos egész Nizza, és nem mulaszt el egyetlen alkalmat sem, hogy borsot törjön a maffia vezetőjének, Musardnak az orra alá, akinek nem elég, hogy felrobbantja a kaszinóját, még a barátnőjét is elcsábítja.

A profi (1981)

Georges Lautner és Belmondo legjelentősebb közös munkája, amihez csatlakozott egy harmadik zseni is, a zeneszerző Ennio Morricone. A profi Belmondo talán legismertebb filmje, csak Franciaországban több mint ötmillióan látták.

Josselin Beaumont-ot azzal a titkos megbízással küldik Malagavayba, hogy ölje meg a köztársaság elnökét, a diktátor Yala ezredest. A politikai helyzet azonban megváltozik és a francia kormány érdekei úgy kívánják, hogy inkább feladják Beaumont-ot. Bár az elnök nem végezteti ki, fegyenctáborba viteti, ahol iszonyú megpróbáltatások várnak rá. Két év elteltével azonban sikerül megszöknie. Visszatér Párizsba, hogy küldetését eltántoríthatatlanul befejezze, amikor Yala ezredes három napra érkezik a francia fővárosba. Bár Rosen felügyelő és Eduard százados minden eszközzel próbálja megakadályozni a merényletet, Beaumont állandóan kicsúszik a kezükből. Egy lépéssel mindig előttük jár.

Nyomorultak (1995)

Claude Lelouch, az Egy férfi és egy nő rendezője Victor Hugo regényének szellemében a tizenkilencedik századi remekművet a huszadik század eseményeibe ülteti át. A film 1996-ban elhozta a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe díjat.

Hősünk, az analfabéta Henri Fortin, az egykori bokszbajnok barátságot köt a Ziman családdal, akik a zsidóüldözés elől menekülnek. Fortin elvállalja, hogy teherautóján segít nekik a menekülésben, s közös útjuk során tőlük hall először Victor Hugo regényéről. Nagy hatással van rá a szökött fegyenc nemes jelleme, s a kalandok és csapdák között, melyek a hosszú úton vár rájuk, a valóság és a képzelet lassan összekeveredik. Fortint elfogják, börtönbe kerül, de ő megszökik, és visszatér, hogy igazságot tegyen, bosszút álljon élete megrontóin, ahogyan regénybeli példaképe, Jean Valjean tette.