A Hurok végül magát Madarász Isti filmjét fojtotta meg. És nem azért mert rossz a színészvezetés, és nem életszerűek a dialógusok, hanem mert minden bombasztikus és semmi nem hihető ebben az új magyar mesében. Még maga az “időkavarás” a leginkább hihető a fiatal rendező első nagyjátékfilmjében.

PZL – 061.hu

Kezdjük azzal, hogy a mozi  annyira szentimentális, mint egy olasz családi sorozat. A szerelmespárnak a történet végén kisbabájuk kettétépett ultrahangos felvételét kell összeillesztenie, hogy biztosak legyenek egymásban. Itt lehetett volna egy igazán izgalmas csavar: ha nem illik össze a kép, azaz végül nem Ádám (Száraz Dénes) jobbik énje győzte le a rosszabbik énjét, hanem minden fordítva történt, de nem, ezt a vagányságot nem vállalta be a film, mert a Hurok valójában egy érzelmes filmes kísérlet, amiben úgy áll egymás mellett Anna (Martinovics Dorina) és Ádám, mint két idegen. 

Hurok_film

Nincs közöttük rezonancia, azt is nehéz elhinni, hogy az egyébként nagyon tehetséges művésznő szerelmes lenne Ádámba. Dezső (Anger Zsolt), a rosszfiú is inkább egy Macskajaj típusú balkáni umca-umca krimiben lehetne erős fazon, de egy Guy Ritchie-féle gengszerfilm castingján még statisztának sem vennék fel. A film legnagyobb erénye az érett, vizuális látásmódja, Nagy András operatőr tényleg szépen fényképezte meg a mozit, talán is túl is komponálta a képeket, az egész olyan lett, mintha a Nike egy futócipő reklámja, amit ezúttal “nagyon szocióban” képzeltek volna el.

Egyszerűbb lenne a sztori, ha Ádám nem a halottak agyából leszívott valamiből készített dopping (!) csempészésével foglalkozna, hanem mondjuk sima droggal, de a rendező ragaszkodott valamiért ehhez ez a bombasztikus hülyeséghez. Ádám és Anna le akarnak lépni a cuccal, és ezt megneszeli a kórház biztonsági őre, Dezső, aki a halottak agyának leszívását felügyeli. És amikor Dezső rátöri a fiatalokra a lakást, elkezdődik az időhurok összegubancolódása.

10704161_350175_966ff3f49ba9aa3e90664821fcaa95b4_wm

A film kb. fél nap történetét meséli el, mindig újra és újra, miközben a Ádám (a Jóban Rosszban Tamás atyája) minden egyes alkalommal esélyt kap, hogy kijavítsa elrontott életét. Sokáig viaskodik benne a jó és a rossz énje, hogy aztán összecsapjanak egymással, azaz Ádám szó szerint megküzd saját magával, ami olyan, mint egy rossz vallásos tárgyú francia színdarab. A Hurokban is sokat futnak, úgy látszik a magyar filmnek a Szerelem első vérig óta védjegye lett a futás, ahogy magyar videó klip sem képzelhető el kopott bőrkanapé nélkül.

Szinte mindenki motiválatlan, még Hegedűs D.Géza is, első látásra is nyilvánvalóak a bakik is, például miért kell kinyitni a kocsi ajtaját, amikor Ádám betolja, hiszen nemrég törte be az ablakát, elég lett volna a csukott ajtón benyúlnia. Ha Madarász Isti is esélyt kapna a sorstól, ahogy esélyt kapott a főszereplője, Ádám, akkor helyrehozhatná a filmjét. Mondjuk, kezdhetné azzal, hogy nekiáll újra a forgatókönyv fejlesztésének.

Hurok
magyar film
rendező és forgatókönyvíró: Madarász Isti
operatőr: Nagy András
vágó: Kovács Zoltán 
szereplők: Száraz Dénes, Martinovics Dorina, Anger Zsolt, Hegedűs D. Géza