A Hurok végül magát Madarász Isti filmjét fojtotta meg. És nem azért mert rossz a színészvezetés, és nem életszerűek a dialógusok, hanem mert minden bombasztikus és semmi nem hihető ebben az új magyar mesében. Még maga az “időkavarás” a leginkább hihető a fiatal rendező első nagyjátékfilmjében.
PZL – 061.hu
Kezdjük azzal, hogy a mozi annyira szentimentális, mint egy olasz családi sorozat. A szerelmespárnak a történet végén kisbabájuk kettétépett ultrahangos felvételét kell összeillesztenie, hogy biztosak legyenek egymásban. Itt lehetett volna egy igazán izgalmas csavar: ha nem illik össze a kép, azaz végül nem Ádám (Száraz Dénes) jobbik énje győzte le a rosszabbik énjét, hanem minden fordítva történt, de nem, ezt a vagányságot nem vállalta be a film, mert a Hurok valójában egy érzelmes filmes kísérlet, amiben úgy áll egymás mellett Anna (Martinovics Dorina) és Ádám, mint két idegen.
Nincs közöttük rezonancia, azt is nehéz elhinni, hogy az egyébként nagyon tehetséges művésznő szerelmes lenne Ádámba. Dezső (Anger Zsolt), a rosszfiú is inkább egy Macskajaj típusú balkáni umca-umca krimiben lehetne erős fazon, de egy Guy Ritchie-féle gengszerfilm castingján még statisztának sem vennék fel. A film legnagyobb erénye az érett, vizuális látásmódja, Nagy András operatőr tényleg szépen fényképezte meg a mozit, talán is túl is komponálta a képeket, az egész olyan lett, mintha a Nike egy futócipő reklámja, amit ezúttal “nagyon szocióban” képzeltek volna el.
Egyszerűbb lenne a sztori, ha Ádám nem a halottak agyából leszívott valamiből készített dopping (!) csempészésével foglalkozna, hanem mondjuk sima droggal, de a rendező ragaszkodott valamiért ehhez ez a bombasztikus hülyeséghez. Ádám és Anna le akarnak lépni a cuccal, és ezt megneszeli a kórház biztonsági őre, Dezső, aki a halottak agyának leszívását felügyeli. És amikor Dezső rátöri a fiatalokra a lakást, elkezdődik az időhurok összegubancolódása.
A film kb. fél nap történetét meséli el, mindig újra és újra, miközben a Ádám (a Jóban Rosszban Tamás atyája) minden egyes alkalommal esélyt kap, hogy kijavítsa elrontott életét. Sokáig viaskodik benne a jó és a rossz énje, hogy aztán összecsapjanak egymással, azaz Ádám szó szerint megküzd saját magával, ami olyan, mint egy rossz vallásos tárgyú francia színdarab. A Hurokban is sokat futnak, úgy látszik a magyar filmnek a Szerelem első vérig óta védjegye lett a futás, ahogy magyar videó klip sem képzelhető el kopott bőrkanapé nélkül.
Szinte mindenki motiválatlan, még Hegedűs D.Géza is, első látásra is nyilvánvalóak a bakik is, például miért kell kinyitni a kocsi ajtaját, amikor Ádám betolja, hiszen nemrég törte be az ablakát, elég lett volna a csukott ajtón benyúlnia. Ha Madarász Isti is esélyt kapna a sorstól, ahogy esélyt kapott a főszereplője, Ádám, akkor helyrehozhatná a filmjét. Mondjuk, kezdhetné azzal, hogy nekiáll újra a forgatókönyv fejlesztésének.
Hurok
magyar film
rendező és forgatókönyvíró: Madarász Isti
operatőr: Nagy András
vágó: Kovács Zoltán
szereplők: Száraz Dénes, Martinovics Dorina, Anger Zsolt, Hegedűs D. Géza