Tavaly nagy sikerrel mutatták be a Broadwayn, péntek óta pedig itthon is látható a John D’Agata könyvéből írt Mi történt Vegasban című darab. A budapesti Centrál Színházban futó előadás fókuszában az igazságkeresés áll: az igazság pusztán a tények egymás mellé helyezése? A valóság leképezése, s annak torzíthatatlansága a mérvadó? Meddig mehet el egy újságíró? Létezik-e művészi igazság? Ezekre a kérdésekre próbál választ adni az Ujj Mészáros Károly rendezte darab, amely a jó sztori és a bravúros szereposztás ellenére sem érkezik meg a mély gondolatiság szintjére.

MM – 061.hu

A The Lifespan of a Fact című darabot Jeremy Kareken, David Murell és Gordon Farell írták John D’Agata 2012-ben megjelent azonos című könyve alapján. Az eredeti művet egy megtörtént eset ihlette, ugyanis a szerző 2002-ben egy tini öngyilkossága kapcsán írt esszéjét egy fiatal újságíró megjelenés előtt ízekre szedte és a tíz oldalas műhöz százhúsz oldal hibajegyzéket készített. Tette ezt az objektív, tényeken alapuló, minőségi újságírás jegyében. De mitől minőségi egy írás? Jim Fingal (Rada Bálint) szerint attól, hogy megkérdőjelezhetetlen a valóságtartalma. Tényszerű, logikus, „feddhetetlen”. John D’Agata (László Zsolt) azonban más irányelvek mentén dolgozik. Író, aki kikéri magának, ha „lecikkezik” írásait. Esszék, ő esszéket ír. Innen nézve nem is meglepő, hogy stílus, arányosság, szimbolika a hívószavai, nem kíván elveszni a részletekben, belemenni olyan piszlicsáré dolgokba, mint például, hogy a cikkében említett figura halálát az okozta-e, hogy kiugrott az ablakon, vagy az, hogy felkötötte magát. Ha a szövegnek jobban áll az előbbi verzió, akkor – megkerülve a tényeket – azt fogja beépíteni.

A történet szerint Jim feladata a világklasszis író legújabb anyagának az átnézése, a fact-cheking, azaz az adatellenőrzés. Hamar kiderül, hogy D’Agata enyhén szólva szabadon kezeli a tényeket, a Harvardon végzett Jim pedig nem győzi javítani a tévedéseit. Ez adja a háromszereplős darab alapkonfliktusát. Emily (Balsai Móni), a szigorú főszerkesztőnő csapong a két elképzelés között, neki az a legfontosabb, hogy a sztori úgy legyen ütős, hogy egyszerre olvasmányos és támadhatatlan.

Anélkül, hogy a lingvisztika vagy a filozófia útvesztőin tekeregve próbálnánk választ adni arra, mi az igazság, érdemes elgondolkodni a darab boncolgatta kérdéseken. Azon, hogy miben áll és mitől függ a valóság értelmezése. Ha a nyelvet a valóság leképezését végző rendszernek tekintjük, az igazságot pedig a leképezés torzítatlanságaként értelmezzük, akkor Jim eljárása állja meg a helyét. Ha azonban abból indulunk ki, hogy a valóság értelmezése a nyelv függvénye, máshová lyukadunk ki, közelítünk John munkamódszeréhez. Ezek a kérdések a fake news-zal terhelt korunkban nagyon aktuálisak: mit tekintünk irányelvnek, hány szűrőn megy át egy írás, ki dönt a végleges formáról. A sajtónak óriási a felelőssége, erre kíván rámutatni a Mi történt Vegasban című darab.

A szereposztásba nem lehet belekötni, Balsai Móni könnyedén hozza merev, magabiztos főszerkesztőnőt, László Zsolt a mindig morcos, ám olykor emberi arcát is megvillantó magabiztos írót, Rada Bálint pedig a precíz és szorgalmas “kockát”, akit egy pillanatra sem lehet megingatni elveiben. Baráthy György fordítása működik, Kárpáti Enikő jelmezei és Michac Gábor díszletei is harmonikusak, és a videótervező Varga Vince vetítései is ötletesek, frappáns leképezései korunk elidegenedett, társas kapcsolatrendszerének.

Az elsősorban a Liza, a rókatündér rendezőjeként ismertté vált Ujj Mészáros Károly tavaly már dolgozott színpadon, akkor Jane Austen klasszikusát, a Büszkeség és balítéletet vitte színre nagy sikerrel. A Mi történt Vegasban-ból is lehet sikersztori, de túl nagy elvárásokkal ne érkezzünk, ha ezt a darabot választjuk. Egy “egyszerhasználatos”, szórakoztató előadásról van szó, ami szándéka szerint a humoros felszín alatt komolyabb gondolatokat is szeretne boncolgatni, ez viszont csak akkor jön össze, ha a néző nagyon megerőlteti magát. A darab megmarad a könnyed szórakoztatás szintjén, és ez nem biztos, hogy baj.

Mi történt Vegasban
Bemutató: 2019. november 8.
Centrál Színház
Írta: Jeremy Kareken – David Murrell – Gordon Farrell
Rendezte: Ujj Mészáros Károly

Fotók: deszkavizio.hu