Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

A 2020-as év meggyötörte a művészvilágot, a járványhelyzet komoly próbára tette a színészek, előadók lelki teherbíró-képességét, és persze a kreativitásukat is. A színpad biztonságából az online térbe kényszerültek – akadt, aki új energiákat mozgósítva, beletanult az “élőzésbe”, streamelésbe, mások nehezebben alkalmazkodtak a kultúrafogyasztás megváltozott módozataihoz. Most összeszedtünk 5+1 interjút, amelyekben ismert színészeink mesélnek arról, hogy küzdöttek/küzdenek meg a bezártsággal.

MM – 061.hu

1. SZŐKE ABIGÉL

A fiatal színésznővel ugyan még a járvány megjelenése előtt, februárban beszélgettünk, ezt az interjút mindenképp be kell vennünk a top5-be. Ő a főszereplője Tóth Barnabás Akik maradtak című filmjének, amelyet Magyarország a 2020-as Oscar-díjra nevezett a legjobb nemzetközi játékfilm kategóriában, amely felkerült a legjobb 10 filmet tartalmazó rövidített listára. Szőke Abigélt a Variety magazin beválasztotta a tíz figyelemre méltó tehetséges európai filmest bemutató idei listájára. Interjúnk a Berlinale fogadása előtt készült, ahol a filmvilág fejesei előtt mutatkozhatott be a színésznő.

“Nem vagyok benne biztos, hogy azoktól az emberektől függ, hogy lesz-e munkám, akikkel kint találkozom majd. Ugyanakkor a film kapcsán nagyon megindultak a dolgok körülöttem. A már említett 10 Europeans to Watch 2020-as lista mellett megkaptam a Filmkritikusok díját a legjobb női főszereplő kategóriában, úgyhogy zajlanak az események… Kapkodom a fejem, próbálom felfogni, megélni a dolgokat, amelyek iszonyú tempóban történnek. Szerintem jó lesz, ha majd Berlin után kicsit meg tudok nyugodni”

– fogalmazott a 21 éves színésznő. A teljes interjú ITT olvasható.

Fotó: Horváth Péter Gyula

2. TENKI RÉKA

A Jászai Mari-díjas színésznővel a járvány első hulláma idején beszélgettünk többek között az akkor induló, Mellékhatás című sorozatról, amely az egyik legfontosabb társadalmi méretű kérdés, a meddőség témáját járja körül.

“Mindenképp beszélni kell ezekről a nehéz helyzetekről. Szerintem a legfontosabb, hogy úgy szocializálódjanak a gyerekek, hogy a fogyatékossággal, szegénységgel, idősekkel, a család fontosságával természetesen tudjanak bánni. Természetes legyen, hogy segítek a tolószékesnek feljutni a buszra, bevásárolok a szomszéd idős házaspárnak (nemcsak koronavírus idején), és maradjanak barátaim, családtagjaim, akik velem együtt segítenek a gyászban, vagy a meddőségem elfogadásában”

– hangsúlyozta interjúnkban Tenki Réka, amely teljes egészében ITT olvasható el.

Fotó: Horváth Péter Gyula

3. BALSAI MÓNI

A 061.hu interjú-sorozatában színészeket kérdeztünk arról, hogyan viselik a bezártságot, van-e B-tervük a színháztól elzárt hónapokra. Balsai Móni színésszel többek között az online mesesorozatáról beszélgettünk, és arról is, hogyan kell elképzelni egy olvasópróbát a nappaliban.

“Erre nem lehet felkészülni, de természetesen számítottunk rá, hogy ez nálunk is be fog következni, ahogyan arra is, hogy ha visszaáll minden a rendes kerékvágásba, akkor a színházak lesznek az utolsók, amelyek kinyitnak. Ugyanakkor hiszem azt, hogy akinek fontos a színház – és hál’istennek sokan vannak ilyenek -, azok, amint lehetőség nyílik rá, el fognak jönni az előadásokra. Sajnos ebben a helyzetben nem lehet tervezni (…) A színházak gazdálkodásával, finanszírozásával kapcsolatos tisztázatlan kérdések miatt már a karantén előtt érezhető volt egyfajta feszültség a színházi életben, a vírus megjelenésével pedig teljes bizonytalanság állt be az intézményeknél. Nem mondom, hogy könnyű, de bíznunk kell abban, hogy hamarosan helyreáll minden”

– fogalmazott a színésznő. A teljes interjú ITT olvasható.

4. STORK NATASA

Stork Natasa a főszereplője a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című filmnek, ez az alkotás képviseli Magyarországot a 93. Oscar-versenyben a nemzetközi film kategóriában. Horvát Lili filmje a velencei fesztiválon debütált nyár végén, azóta rangos seregszemléken díjazták Varsótól Chicagóig, Stork Natasa pedig nemrég elhozhatta a legjobb színésznőnek járó díjat az Antalyai Nemzetközi Filmfesztiválról.

“Nagyon nehéz újat mondani bármilyen művészeti ágban, szinte lehetetlen úgy megközelíteni az örök témákat, ahogy azt még nem tették. Horvát Lili bravúrja, hogy miközben nemes egyszerűséggel elmesél egy klasszikus történetet, új mondatot fogalmaz a szerelemről és meg tudja vele szólítani az embereket”

– fogalmazott a filmmel kapcsolatban Stork Natasa. A teljes interjú ITT olvasható.

Fotó: Horváth Péter Gyula

5. ÖTVÖS ANDRÁS

Ötvös András a Becsúszó szerelem című, a focidrukkerek lelkes, de ellentmondásos világát bemutató vígjátékról beszélgettünk, melyben egy kemény drukker karakterének formálja meg. A színészt arról is kérdeztük (ekkor még lehetett színházba járni), van-e forgatókönyve arra az esetre, ha bezárnak a színházak.

“Azt, hogy egy ilyen felolvasós videó teljesen kiheréli a színházat. A kérdés valójában az, miért fogtak ebbe bele: hogy ne felejtsék el őket, vagy hogy pénzt csináljanak belőle? Én maximum ez utóbbi miatt vágnék bele. De szerintem színházat csak élőben lehet csinálni. Lassan a kétszázadik előadásnál járunk A csemegepultos naplójával, és sosem volt még két ugyanolyan. Valamikor csak az előadás felénél tudom megfogni a nézőket, valamikor meg csemegepultos nők ülnek be az első két sorba, mert ezt kapták ajándékba a munkáltatótól, és az első pillanattól fogva óriási röhögés kíséri a darabot. Mindig az aktuális közönségtől függ, hol, melyik ponton lehet megfogni őket. Ez a színházban kiderül, az Instagramon viszont nem. És persze a Instán lehet csalni, a színházban viszont nem”

– fogalmazott a színész a karanténvideókkal kapcsolatban. A teljes interjú ITT olvasható.

Fotó: Horváth Péter Gyula

+1. RUDOLF PÉTER

A Vígszínház új igazgatójával júliusban beszélgettünk az Eszenyi-ügyről, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) körüli történésekről, és arról is, hogy a jövőben megteheti-e az egyik legnagyobb múltú és presztízsű színház direktoraként, hogy ne foglaljon állást a kultúrpolitika és a színházak kölcsönhatásában képződő anomáliák esetén, amilyen például a színháztörvény elleni tüntetés is volt.

“Nem mondom, hogy nem voltak pillanatok, amikor csak kapkodtam a fejem, hogy mi történik. Zavarban voltam. Az ember nem ilyen körülmények között kíván elnyerni egy ilyen posztot. Ugyanakkor ezt a sok nehézséget mindenki látja, aki most nem empatikus, aki most nem drukker – az mikor lenne az? Érzékelem a segítőszándékot, és a bizalmat szinte minden irányból. Társulat, sajtó, politika. Ez nem feltétlenül nekem szól. Ez ennek a csodálatos múltú épületnek szól. Vígszínház nélkül nem képzelhető el a budapesti színházi élet! Ilyen egyszerű”

– fogalmazott Rudolf Péter. A teljes interjú ITT olvasható.

Fotó: MTI/Illyés Tibor


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •