Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

Majdnem húsz év hanyatlás után mások mellett Adele, Sam Smith és Ed Sheeran sikereinek köszönhetően a zeneipar ismét elindult felfelé.

MTI

A világszerte legtöbb példányban eladott lemezek tavalyi tízes toplistáján öt brit előadó szerepel, miközben a zeneipar 15 milliárd dolláros (4101 milliárd forintos) bevételt ért el. Míg 2014-ben még 0,4 százalékos visszaesés mutatkozott az ágazatban, 2015-ben viszont a bevételek összességében 3,2 százalékkal nőttek – olvasható a BBC News honlapján. A toplista élén álló Adele 25 című lemeze 17,4 millió példányban kelt el, míg Ed Sheeran X és Taylor Swift 1989 című albumát egyenként 3,5 millió példányban vásárolták meg a rajongók.
 
A BBC elemzése szerint további fordulat, hogy először gyűrte le a digitális zenei verzió a hanghordózókat a bevétel elsődleges forrásaként. A letöltések és az online streaming a bevétel 45 százalékát hozta, míg a CD és a hanglemez együtt 39 százalékot. A maradék bevétel a jogdíjakból és licencdíjakból származott. Stu Bergen, a Warner Music elnöke szerint a javulás legizgalmasabb vonása, hogy globális. “Tanúi vagyunk annak, hogy a földrajzi határok feloldódtak, és a zenészek munkáikkal hihetetlen sebességgel törnek be mindenhová a világon” – fűzte hozzá.

A digitális zene megjelenése óta az iparágban jelentkező bizonytalanság és zavar eloszlani látszik, úgy tűnik, az online streaming megmentette a hanyatló ágazatot. Manapság a Hanglemezkiadók Nemzetközi Szövetsége (IFPI) szerint világszerte 68 millióan fizetnek elő a zenei szolgáltatásra, míg 2010-ben nyolcmillióan, 2014-ben pedig 41 millióan tették. Az okostelefonok és a szolgáltatások – köztük a Spotify, a Deezer, a Tidal és az Apple Music – elterjedése révén a streaming ma a zeneipar bevételének 19 százalékát képviseli, holott 2014-ben még csak 14 százalékát hozta.

Az Egyesült Államokban 2015-ben 317 milliárd dalt hallgattak meg az előfizetők digitális terjesztéssel, míg az Egyesült Királyságban 25 milliárd számot. A zeneipar elindult fölfelé, ám még mindig jóval kevesebb a bevétele, mint a millennium idején, amikor még 27,8 milliárd dollár volt. A Sony Music elnöke, Edgar Berger szerint a most tapasztalható fejlődési ütemben még tíz év kell ahhoz, hogy elérjék az egykori piaci szintet. “A zeneipar még jóval a lehetőségei alatt teljesít” – tette hozzá.

Az IFPI egyetért abban, hogy nagy az aránytalanság az online fogyasztott zene és a művészek, lemezcégek és producerek bevétele között. Ez a szakadék jelentősen tágult a hirdetések által támogatott zenei szolgáltatók – a YouTube, a SoundCloud vagy a Daily Motion – népszerűségének növekedésével. Berger szerint ezek a szolgáltatások több mint 900 millió felhasználót számlálnak, ugyanakkor csak a bevételek 4 százalékát hozzák. Az IFPI el kívánja érni, hogy a világ politikai döntéshozói lépjenek közbe a helyzet megváltoztatására.

A Google a szövetségnek válaszolva közleményben hívta fel arra a figyelmet, hogy eddig több mint 3 milliárd dollárt fizetett ki a zeneiparnak és ez a szám évről évre jelentősen növekszik. “Az embereknek csak mindössze 20 százaléka akar fizetni a zenéért. A YouTube segít a művészeknek és a lemezkiadóknak a maradék 80 százalék bevonásában, amely korábban nem fizetett. A globális hirdetési piac 200 milliárd dollárt ér. Ebben fantasztikusan sok lehetőség rejlik” – fogalmazott az internetóriás.

 


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •