Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 460
  •  
    460
    Shares

Immár második alkalommal, február 28-án ismét elstartol a főváros egyik legkiemelkedőbb fotós seregszemléje, a Budapest Fotófesztivál. A számos kiállítással operáló fesztivál célja, hogy Budapest pezsgő fotográfiai központtá, tájékozódási ponttá váljon, valamint az, hogy a kortárs és a klasszikus magyar, valamint a nemzetközi fotográfia értékeit, újdonságait bemutassa. A 061.hu most kiválasztott öt olyan kiállítást, amelyek bizonyára felkerülnek a fotózás szerelmeseinek a bakancslistájára. 

061.hu

1.Sztárfotós a filmtörténelem legnagyobb pillanatival

2017-ben a Magnum fotóügynökség egyik legismertebb fényképésze, Alex Webb volt a fesztivál sztárkiállítója. Idén Sandro Miller amerikai fotográfus alkotásait nézheti meg a nagyérdemű a Műcsarnokban. A február 28-án nyíló Malkovich Malkovich Malkovich: Tisztelet a kamera mestereinek című kiállítás – amely egyébként a Budapest FotóFesztivál nyitóeseménye – Sandro Miller és John Malkovich világhírű színész projektje.

John Malkovich és Sandro Miller Forrás: cyclopsblog.com

Ezekkel a fantasztikus fényképekkel színész és fotográfus korántsem hagyományos módon hajt fejet a fotó- és filmtörténet nagyjai előtt. A Malkovich Malkovich Malkovich című kiállítás olyan ikonikus művészek előtt tiszteleg, többek között, mint a mozgóképi feszültségkeltés mestere, Alfred Hitchcock, a pop art híressége, Andy Warhol vagy a portréfénykép műfajának egyik élő klasszikusa, Annie Leibovitz. Sandro Miller – „Sandro”, ahogyan ismerik – bő három évtizede meghatározó alakja az amerikai fotográfiának. Sztárok fényképésze, akinek divat- és reklámmunkái számos híres nagy cég kampányát fémjelezték, művészi projektjeit pedig kilenc albumában adta közre eddig. Közte és Malkovich között hosszú évek óta munka- és baráti kapcsolat szövődött, nemcsak fényképeket, de több kísérleti kisfilmet is készítettek már együtt.

Annie Leibovitz: Meryl Streep valamint Sandro Miller: John Malkovich

2. Sötét-szimbolizmus, portugál líra 

A Paulo Nozolino és José Manuel Rodrigues munkáiból összeállított válogatás Láthatatlan városok címmel a modern portugál fotográfia lírai narratíváját mutatja be. A Portuguese Center of Photography gyűjteményéből kiállított 39 fekete-fehér és színes fotográfiát, a portugál szépirodalom kiemelkedő alakjának, Al Berto lírai szövegei kísérik. A kiállítás a fesztiválközpontnak kinevezett Budapest Photo Galériában látogatható. 

Paulo Nozolino a kortárs portugál fotográfia központi alakja, sötét-szimbolizmusa a nagyvárosok magányos világával, a modern társadalom elszigetelő, destruktív jelenével szembesíti a nézőt. Éles kontrasztok, vakító fények és fekete színek személyes útinaplójának képi jegyzetei. José Manuel Rodrigues munkáinak fókuszában szintén a szimbólum világa áll, az idő és időtlenség aspektusa, a változó természeti tájkép és a szépség fogalmának kérdései, a látható és láthatatlan összefüggései. 

A Camões Intézet célja a portugál nyelv, kultúra, történelem és irodalom népszerűsítése a kulturális terület helyi képviselőinek együttműködésével. 2018-ban a Camões Intézet budapesti jelenlétének 20. évfordulóját ünnepli.

Paulo Nozolino: Punto Fijo

Megnyitó: 2018. március 2. 18:00 óra, a kiállítás március 31-ig látogatható.

A fesztiválközpontba a kiállítás mellett számos előadás lesz, mint például a Pictorial Collective, a magyar fotóriporterek csoportjának vagy épp a Fortepan bemutatkozása. A részletes programért kattints IDE!

3. Téglák és emberek

A HUMAN, Kudász Gábor Arion legújabb sorozata, amelyet 2015-ben Robert Capa Fotográfiai Nagydíjjal tüntettek ki. Az emberi lépték vizsgálatára vállalkozik egy közismert és banális tárgyon keresztül. A Wienerberger téglaipari nagyvállalattal együttműködésben magyar, román és bolgár téglagyárakban és a közöttük megtett úton fényképezett két nyáron át. A téglát az ember léptékének, ember és technika szimbiózisának szimbólumává emeli. A kiállításon a fotósorozat eddig be nem mutatott darabjai is láthatók lesznek. A kiállítás a 11. kerületi Faur Zsófi Galériában látható március 12-ig. 

4. Csöndesen

A Budapest FotóFesztivál hagyományteremtő szándékkal minden évben közös gondolkozásra és alkotásra hívja a művészeket egy-egy klasszikus fotográfiai műfajban, kortárs magyar fotográfusok segítségével bemutatva, hogyan is viszonyul a hazai közeg az adott műfajhoz. A Csöndesen című nyílt pályázati felhívásra több száz pályamű érkezett, amelyekből a kurátorok (Somosi Rita és Szarka Klára) választották ki a tárlat anyagát. A kiállítók között a kortárs magyar fotó megannyi irányzata és korosztálya képviselteti magát megmutatva a magyar fotóművészet színes gazdagságát és a több évszázados képzőművészeti múltra visszatekintő csendélet műfaj izgalmas aktualitását.

A műfaj fejlődéstörténete során hosszú út vezetett a táblaképek hátoldalától a polgárság státuszszimbólumává és autonóm területté válásig. A természet iránt megnyilvánuló újfajta érzékenység meghatározó momentum volt: az alkotók hol aprólékosan részletező, hol a látványt leegyszerűsítő kompozíciók formájában közelítettek a témához. A csendélet a valóság élethű és részletes visszaadása mellett jelképek, szimbolikus utalások formájában tette lehetővé a rejtett tartalmak közlését. A halott természet ( natura morta) vagy a csendes / mozdulatlan élet ( still life) kifejezések a csendélet tág értelmezésének különböző megközelítéseit tükrözik. A Kiscelli Múzeumban berendezett kiállításon a klasszikus csendélet ismert ikonográfiai típusaiból kiindulva vizsgáljuk a kontextus és változó jelentéstartalmak összefüggéseit, a narratíva kibontási lehetőségeit, valamint az objektív és szubjektív megközelítések vizuális leképezéseit. A kiállítás megtekinthető április 6. és június 24. között.

Herczeg Eszter és Bohus Réka munkái

5. Portrék és bevándorlók a Fugában

A belvárosi FUGA –ban a Budapest Fotófesztivál égisze alatt két tárlat is fut majd.  A Mondd el. Portrék a kortárs fotográfiában március 18-ig lesz látható. A Marge Monko sorozatából kölcsönzött cím a fotográfia mint pszichoanalitikus módszer szerepét hangsúlyozza: a jó portré meglepi, sőt megdöbbenti az ábrázolt személyt, mert valami újat jelenít meg róla. A bemutatott portrék alkotói számára a fotográfia nem csak a fotóalany, hanem önmaguk megismerésének is eszköze. „Az emberi arc korának leghűbb dokumentuma” – írja Birgit Püve az egyik sorozatának kísérőszövegében. A kiállításon látható emberi arcok történelemről, identitásról, emlékezetről, emberi viszonyokról és a globalizációról mesélnek.

Fotó: Vörös Szilárd

 
Molnár Zoltán Zöldhatár című fotói március 7-tól március 26- ig lesznek a Fuga vendégei. A 2015 óta Európába áramló szíriai, afgán és pakisztáni bevándorlók tömegei alaposan fölkavarták a politikai életet és heves vitákat gerjesztettek. A jelenleg Európába érkezők azonban csak a legújabb hullámai annak a második világháború óta tartó menekültáradatnak, amelynek során Európa lett a világ bevándorlói egyharmadának az új otthona. Mára a kontinensen született, de idegen gyökerekkel rendelkezők aránya megközelíti az Egyesült Államokban élő, hasonlóan idegenből származó állampolgárokéit. Molnár Zoltán végigutazta Kelet-Európa határait, hogy képekben mutassa meg a határvidék történeteit – Szerbia és Magyarország, Ausztria és Szlovénia, valamint Magyarország és Horvátország határterületein fotózott, emellett képeket készített egy elhagyott belgrádi vámházban, valamint Budapest utcáin. 
 

151130 SCN 003

Tavalyi beszámolónkat a Budapest Fotófesztiválról itt nézheted meg. 

Vezető kép: Kocsány Kornél/ BFF Facebook


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 460
  •  
    460
    Shares