Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •  

A Tökéletes gyilkos című magyar mozit misztikus thrillernek pozicionálták, csak mert egy dunántúli várban vettek fel néhány jelenét, és fullba tolták a füstgépet, mint egy 1984-es Bonnie Tyler videó klipben, és talán azért is misztikus, mert szerepel benne egy apácazárda, ami nem kapcsolódik szervesen a történethez, viszont olyan varázsos helyszín.

 PZL – 061.hu

Pacskovszky Zsolt megpróbált egy eladható akcióthrillert készíteni, és számos részeredményt mutattak fel az alkotók, ugyanakkor a film egyetlen jelenete sem hibátlan. Hiába atmoszférikus a monokróm táj, hiába a szűkben forgatott, nehezen beazonosítható városi részletek, már a „rendőrök egymás közötti” jelenetei sem működnek, annyi az élet bennük, mintha egy fáradt reggeli olvasópróbát látnánk, vagy a Linda-sorozat életképeit, amikor Otthon kávét főznek le a TSZ-irodára emlékeztető őrszobán. Ugyanakkor számos jelenetnél éreztük, hogy a Tökéletes gyilkosban ott lenne a potenciál, a néző tízpercenként újabb és újabb esélyt akar adni a megvalósító stábnak, mert mondjuk jó lenne a főcím, ami főleg a True Detectives-szériát próbálja újrahasznosítani, ugyanakkor van benne néhány olyan retró motívum, amik után inkább a Sellő a pecsétgyűrűn jut eszünkbe, mintsem a kortárs krimik.

A beállítások és a vágások is figyelemre méltóak, tényleg vannak részeredményei ennek a remekül fényképezett filmnek, mégsem tudunk megszabadulni a magyar krimik átkától, attól, hogy az Istennek sem hisszük el azt, ami a vásznon látunk, így legjobb esetben is a Kántor nyomoz jut eszünkbe. Akkor mi az ajánlat? Egy gyilkosság, aminek gyanúsítottja Kamenár felügyelő halott lányának drog-barátnője, Petra (Hőrich Nóra Lili). Ez így nem rossz felállás. Az ipari kamerás felvételeken jól látszik, hogy Petra  jön, majd távozik abból a villából, ahol meggyilkoltak egy gazdag török üzletembert.

Az alkoholista és drogos Kamenár Petrát gyanúsítja lánya haláláért, így aztán amikor a lány becsönget hősünkhöz, az először bosszút akar állni… De mi van, ha a lány ártatlan? Mi van, ha valaki úgy mozgatja a szálakat, hogy másokkal végezteti el a piszkos munkát, megalkotva ezzel a valóban tökéletesnek tűnő gyilkosságot? A film végül is meghív minket egy utazásra, félig-meddig felépít egy alternatív világot, amiből van átjárás a mai Budapestre, ugyanakkor rosszak a dialógusok, semmi nem hihető a filmben, nincs színészvezetés, ezért hiába kvalitásos színész László Zsolt, nem rakták össze a lecsúszott zsaru karaktert, valahogy lötyög ebben a szerepben, hasonlóan a többi remek színészhez, akik szintén csak zavartan jártak-keltek a forgatási helyszíneken.

Szabó Kimmel játssza a meleg zsarut, neki sincs megrajzolva a figurája, nincs egyetlen olyan motívum, amiből a néző elhinné: itt egy elfojtott vágyaival küzdő meleg rendőrt látunk. Oké ajánlatokat tesz Kamenárnak, de valahogy nem átélhetőek a jelenetei. Az sem világos, miért kellett a gót-noir motívumot erőltetni, amikor a filmben nincsenek misztikus momentumok, az apácazárda csak egy helyszín, ahová elmenekül a kapcsolati válsága után a Kamenár felesége, nem kap többletjelentést akkor sem, amikor itt bújtatják Petrát. Azt viszont nehéz lenne elvitatni a csapattól, hogy megpróbáltak egy olajozottan működő bűnügyi történetet felrakni.

A Tökéletes gyilkos annak ellenére izgalmas, annak ellenére lehet végig nézni, hogy leginkább olyan, mint egy nagyobb költségvetésű tévéfilm. Felmerülhet a nézőben, hogy mi a tétje egy kriminek, azon kívül, hogy szerencsés esetben megidéz egy valóságon túli valóságot? Mi az, ami többé teszi a 125. Columbo-epizódnál? Nyilván az, hogy mond valamit a kortárs világunkról, elárul valamit az emberi természetről, a félelmeinkről, vágyainkról, de itt a neonok fénye, a füstgép inkább Kóbor János Gammapolisát idézte meg, mintsem az emberi lélek táját, a bűnös Budapestet.

Fotók: Szlovák Judit /Forum Hungary

Tökéletes gyilkoság
magyar misztikus thriller
rendezte: Pacskovszky Zsolt
szereplők: László Zsolt, Hőrich Nóra Lili, Szabó Győző, Szabó Kimmel Tamás
bemutató: 2017. április 27.


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  •  
  •