Karácsonykor sokan még azok közül is eljutnak az éjféli misére, akik évközben nem járnak templomba. Fabrice Fouillet fotográfus képein az épületek csupasz szakralitása van jelen. A művész későmodern templomokból állított össze méltóságteljes sorozatot. A “beton-gótika” egy speciális, második világháború utáni építészeti irányzat volt. Eredetileg a második világháborúban elpusztult szakrális épületek pótlására, valamint a háború után épülő új városok szakrális igényeinek ellátására született, az akkor virágzó organikus modern stílus részeként, a késő-modern technológiák és a gótikus építészet égbe törő merészségének párosítása révén.

SZILÁGYI ANDRÁS – NULLAHATEGY

Építészet számára sokáig szó szerint az egyház volt minden találékonyság legnagyobb előmozdítója. A klasszikus művészet nagy stílusainak születésekor mindig elsőként szakrális épületeken jelentek meg az első jelek. Ez a mecenatúra folytatódott ugyan a modern korban, de a 20. és 21. század számára már nem a szakrális építészet rejti magában a megújulást. Ennek ellenére a szakrális és modern látszólag anakronisztikus házassága lenyűgöző eredményekre vezetett.  A látszólagos ellentmondások a hagyományos kő és tégla, valamint a beton között féktelen formákat szül, miközben a tér a szemlélődő ünneplés helyszínéül szolgál. Fabrice Fouillet francia származású fotográfus beutazta a világot, hogy “Corpus Cristi” sorozatában lefényképezze a világ legszebb modern katedrálisait. Foullet sorozata a  háború utáni beton-gótika templomain keresztül meg azt a líraiságot, amikor a beton, a fa, a tégla és az ólomüveg nyújtotta eltérő minőségek találkoznak egy szakrális funkció “oltárán.”

ttemplom1

St Rémy – Baccarat – Nicolas Kazis – 1957

Fabrice Foullet 1974-ben született. Először szociológiát és néprajzot tanult, majd a párizsi Gobelin iskolában tanult fényképészetet, ahol csendéletekre szakosodott . Jelenleg Párizsban él és rendszeresen dolgozik számos magazin számára, mint amilyen a Vogue, a Wallpaper, a Numero, a L’Express, a Le Monde, és a The New York Times. Az ő “out-of-studio” alkotói megközelítése ingadozik a művészi és dokumentumfotózás között. Elsődleges célja az, hogy feltárja az emberek és környezetük szoros kapcsolatát. Munkájában az alapos építészeti megközelítés is abból ered, hogy minden kép egy meghatározott nézőpont alkalmazásával és egy összefogott, átgondolt koncept alapján készül. Ezt az eredményt alapvetően letisztult esztétikai megközelítése is segíti.

ttemplom4
Notre Dame de Royan – Guillaume Gillet – 1958

2013-ban a  “Corpus Christi” sorozat elnyerte a Sony Awards-on az “Építészet” kategória az első díját. “A Corpus Christi kiemeli az építészet esztétikai minőségeit, és a szakrális helyek himnikus minimalizmusát amely valódi kreatív inspirációt képvisel a modern egyházi építészetben.”– fogalmaz a laudáció.

A “beton gótikaként” is emlegetett irányzat gyökereit az 1920-as évek Art Deco építészetében fedezhetjük fel, de igazából a második világháború után vált elterjedté, olyan építészek tették le névjegyüket benne, mint Guillaume Gillet, Gottfried Böhm és Auguste Perret. Hazánkban is épültek ilyen templomok, például egyik híres példája a Farkasréti temető melletti templom. A legtöbb ilyen templom az 1950-60-as években épült, bár a hetvenes-nyolcvanas években, sőt manapság is találkozunk még elszórtan velük.

ttemplom3 

St Martin – Donges – Jean Dorian – 1957

Szétszórva Európa és a világ egyéb részein, ezek a struktúrák új koncepciót jelentenek a Szent, az isteni áhitat kifejezésére a modernitás eszközeivel. Épp ezért számos épület megszületése óta parázs vitára adott és ad okott építészek és egyházi személyek között. Fabrice Fouillet úgy döntött, hogy rögzíti azt a momentumot, ahogy az évszázados építészeti hagyomány megjelenik a választott anyagok; vasbeton, műanyag, kristály révén úgy, hogy az áttetszés vagy az erős fény beeresztése révén hívja fel a néző figyelmét az oltár alján lévő képre, tiszteletben tartva a tökéletes szimmetria kívánalmait, miközben az épület nagysága szembesít kicsinységünkkel a Szentség hatalmasságával szemben.

067be1f04da232098d52314e4d4e5afd
St Jean Boscot – Paris – Dimitrou Rotter – 1937

db2095099b57903f6adebfe6f47dd3b8
St Antonius – Basel – Karl Moser – 1927

ttemplom5

Christie Auferstehung – Köln – Gottfried Böhm – 1957

ttemplom6

Santo Volto – Torino – Mario Botta – 2006

ttemplom7
Ste Mary of the Assumption – San Francisco – Pietro Belluschi – 1971

ttemplom8

Notre dame du Chêne – Viroflay – Frères Sainsaulieu – 1966

ttemplom9

St Joseph – Le Havre – Auguste Perret – 1956

Forrás: Behance.net, Architizer.com, fabricefouillet.com