Különleges filmes műfajparódia forog Petőfi Sándor A helység kalapácsa című komikus eposzából Dombrovszky Linda rendezésében. A “helység” ezúttal egy soha nem létezett, időtlen, western-easterni település, ahol a vadnyugati idegenként megérkező Mesélő chopperén ülve kezd bele a jól ismert történetbe. A tordasi westernfaluban készülő tévéfilm forgatásán ízelítőt kaptunk abból, milyen is egy tarantinói hangulatba ágyazott Petőfi-szöveg. Dombrovszky Linda rendezőt többek között arról kérdeztük, milyen filmnyelvi újítások tehetik maivá Petőfi 1844-es szövegét, és hogy miért tartja fontosnak, hogy a film a jelen problémáit is feszegesse. Generációja egyik legkiemelkedőbb és legnépszerűbb színészét, a Csepü Palkót alakító Ember Márkot pedig arról kérdeztük, mikor találkozott először ezzel a szöveggel, és hogy szerinte miért érdemes csibészséggel hozzányúlni, modernizálni a klasszikusokat. A helység kalapácsát a tervek szerint 2023. január 1-jén tűzi műsorra a köztévé.

MM – 061.hu

Petőfi halhatatlan eposzparódiájában a nagyvilágtól elzárt kis helység esendő, hétköznapi lakóit is ugyanazok az érzelmek és indulatok fűtik, akár a világirodalom nagy alakjait: szerelem, féltékenység, árulás, gyűlölet, bosszú. Itt az átlagos kocsmai verekedés is valóságos világháborúvá válhat lakóinak szemében – csak éppen ami számukra hatalmas tragédia, az kívülről nézve, méreténél fogva, megmosolyogtató.

A film hűen követi az eredeti történetet és szövegkönyvet, miközben Petőfi nyelvi humorát és eposzparódiáját filmes stílusparódiával ötvözi, mely nemcsak az irodalmi mű humorát erősíti, de frissé, a mai néző számára is fogyaszthatóvá teszi azt.

Kálomista Gábor, a Megafilm producere a szerdai sajtótájékoztatón elmondta, hogy a magyar történelemben és a magyar irodalomban rengeteg olyan remekmű van, amely vászonra kívánkozik, így volt ez A helység kalapácsa esetében is. De szerették volna kicsit máshogyan, mai perspektívából megközelíteni ezt a művet, ebben kiváló alkotótársai voltak a segítségére, akikkel már több közös munkájuk is volt.
 
 
Demeter Szilárd, a Petőfi Kulturális Ügynökség (PKÜ) igazgatóságának elnöke, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) főigazgatója azt hangsúlyozta, hogy korszerű, kortárs szellemben érdemes a Petőfi-szövegeket feldolgozni, a cél, hogy a merev, szoborszerű Petőfit élővé tudják tenni. Ezért üdvözölnek minden olyan projektet, ami ezzel az attitűddel közelít irodalmi remekműveinkhez. Kitért arra is, hogy a film szinopszisa akár egy Tarantino-filmé, szerinte ez a hangulat hozzásegít a vagányabb Petőfi-kép kialakításához.
 

 

Dombrovszky Linda: Nem nyúltunk a szöveghez

A film rendezője, Dombrovszky Linda azt hangsúlyozta a 061-nek adott interjúban, hogy nem kifejezetten modernizálni szerették volna ezt a művet, inkább csak vizuálisan izgalmassá és fogyaszthatóvá tenni. Azt is elmondta, hogy szerinte látványban izgalmasabb, hogy nem a mai korhoz nyúltak. Szándéka a filmnek, hogy a jelen problémáit is feszegesse, úgy mint a klímaváltozás, mint azt a rendező elmondta, emiatt is érezték azt, hogy az általuk megjelenített, sivatagszerű világ jó ötlet lehet. A film végén válik jelentésessé Petőfi egyik fő üzenete, hogy milyen kis hangyák vagyunk ebben az óriási univerzumban, apró problémákkal, miközben globális katasztrófa közeleg, húzta alá Dombrovszky Linda.

A műfaj – eposzparódia – már önmagában kínál egyfajta szabadságot, ám arra ügyeltek, hogy ez csak a filmnyelv és a zene, semmint a szöveg szintén valósuljon meg.  “Több síkon mozog már maga az elbeszélő költemény is. Van benne egy elég hosszú szakasz, a mesélő szövege. Őt behoztuk, mint karaktert, mint szereplőt a történetbe.

A mesélő egy élő figura lett. Ez segített abban, hogy megmozduljon ez a tömény szöveg, és filmesebben tudjuk kommunikálni. Néha képen kívül van a mesélő, néha beleavatkozik a történetbe. Nagyon sokat játszunk vele.

Másrészről, néhány helyen a szöveget dialóg formába raktuk Somogyi György forgatókönyvíróval. Ez azt jelenti, hogy ami esetleg egy leírt szöveg volt a mesélő részéről, azt két általunk teremtett figura szájába adtuk. Maga a szöveg egyáltalán nem változott, ki is zökkenne a néző, ha bármit átírtunk volna benne, hiszen a szövegnek van egy ritmikája, törvényszerűsége.”

Dombrovszky Linda

Dombrovszky Linda szerint az, hogy mindezt milyen miliőbe helyezik, szinte mindegy. “Mindegy, hogy ez egy akciófilm, sci-fi, vígjáték, vagy western, bármilyen műfajban meg tud szólalni ez a szöveg, ha a cél és az irány megvan.” Elsősorban attól izgalmas ez a mű, hogy kortalan, időtlen, és sok szabadságot ad a megvalósítás tekintetében. Ez utóbbit a rendező szerint a színházi adaptációk is szépen prezentálják.

Arra a kérdésre, hogy a saját korában kevéssé népszerű, a fentebb stílt elutasító eposzparódia filmes adaptációjában cél volt-e, hogy tükröt tartson nemzeti karakterünknek, a rendező azt mondta, a filmnek egyáltalán nem szándéka a magyarság fricskája, sőt, szerinte Petőfiben sem volt akkora tudatosság erre vonatkozóan.
 
 

Ember Márk: “Így érdemes a mai korra adaptálni klasszikusokat”

“Nincsenek tiszta emlékeim arról, hogy az iskolában találkoztam volna A helység kalapácsával, de ez valószínűleg nem a tanáraimnak, hanem az én hanyagságomnak és kamaszkori kalandozásaimnak köszönhető. Az első valódi találkozásom a művel Színház- és Filmművészeti Egyetemen volt, Markó Robi rendező barátom rendezett belőle felolvasó színházat. Én voltam a mesélő, a szöveg jelentős részét nekem kellett felolvasni. Szentendrén többször is előadtuk, nagyon megszerettem, mondhatom, hogy örökre a szívembe fogadtam, mert szerintem csodálatos anyag”, idézte fel  a szöveghez való kapcsolódásait Ember Márk.

Arról, hogy 2022-ben milyen üzenete lehet ennek a műnek, a Thalia Színház művésze úgy fogalmazott, szerinte ez egy nagyon emberi történet, valódi, hús-vér szereplőkkel, az ő félelmeikkel, vágyaikkal, fondorlataikkal, mindehhez pedig rengeteg humor társul.

“A mai korban szükség van arra, hogy jó történeteket halljunk, mert a pillanatnyi hatások, ingerek, amelyek folyamatosan érnek minket, elveszik a figyelmünket. Olyan kevés időnk van arra, hogy egy történetet az elejétől a végéig be tudjunk fogadni, azt gondolom, hogy A helység kalapácsa alkalmas erre.”

Ember Márk

A rendezői koncepcióval kapcsolatban a fiatal színész azt mondta, nagyon tetszik neki az a bátorság, amivel Dombrovszky Linda hozzányúlt ehhez az anyaghoz.

“Eklektikus világot alkotott a rendező, de szerintem pont ettől vagány. Szerintem így érdemes a mai korra adaptálni klasszikusokat: tisztelve az alapanyagot, közben mégis valamilyen csibészséget, izgalmat, fűszert belecsempészni.”

Ember Márk Csepü Palkót alakítja a filmben, aki, mint mondja, egy nagyon vagány fiúnak tűnik, aztán kiderül róla, hogy nem biztos, hogy annyira bátor, mint amilyennek előadja magát.

A helység kalapácsa további szerepeit Pindroch Csaba, Cserna Antal, Szervét Tibor, Györgyi Anna, Hunyadkürti István és Gubás Gabi alakítják. A film operatőre Hartung Dávid, vágója Pap Levente.

Fotók: Megafilm, MTI