Miután a Mary Popkids idén fellépett szinte az összes nagy hazai fesztiválon, a Kölyök klub európai turnéra megy. Játszanak többek között Németországban, Franciaországban, Olaszországban is. „Meghódítjuk a világot” – mondta szerényen Bártfalvi Sándor Sanyóca, de aki kevesebbet akar, az ne is pörgesse meg a pop csillogó diszkó gömbjét. Lehet, hogy ez a gömb egy égitest, amire csak azok jutnak el, akik bírják a partyzással járó súlytalanságot.

PZL – nullahategy

10868209_10152991775656204_7327239327495806476_nMásfél éve láttalak az unokatestvéred esküvőjén, ahol kutya vitte ki az anyakönyvvezetőnek a gyűrűt, a barátok és a rokonok speciális tánccal készültetek… Nálatok mindenki crazy a családban?
Olyanok vagyunk, mint egy nagy olasz család, nincs családi ünnep tánc és mulatozás nélkül. Tehát az őrület és némi exhibicionizmus is adott volt. Amikor feltűntem a Viván, a családom már nem lepődött meg… A kutyás ötletet a menyasszony találta ki, a kutya pedig a tesómé.

Az Alap nevű kávézódban ülünk, színes ceruzákat látok az asztalokon. Ez egy családbarát kávézó?
Az lenne, ha a babák is jönnének. De valójában az asztalra helyezett nagy papírok és ceruzák arra jók, hogy ha valaki le akar valamit rajzolni, esetleg jegyzetelni szeretne, akkor megteheti… Sokan itt tanulnak és tárgyalnak. De van egy ún. kiszabaduló szobánk is, és egy vintage szemüveg boltánk is a sarokban. Én alapvetően kávézónak gondolom a helyet, de sok minden belefér.

Kb. egy éve tart már a magyar pop afféle új aranykora, néhány dallal és egy-két lemezzel rendelkező zenekarok is több ezer embert visznek be a legnagyobb koncerthelyszínekre. Mi lehet ennek az oka? És miért most?
Most az a helyzet, hogy ha magyarul énekelsz, rappelsz, ha egyértelmű a zenei világod, ha jórészt hiphop alapra, és ismerős hangmintákra épül a produkciód, ha közérthető vagy, és készült néhány slágered, garantáltan befutsz. Ezeket a produkciókat könnyű eladni a Viván és a Petőfin is, és ha milliós lesz a youtube nézettséged, már a Budapest Parkba is meghívnak. Gyorsan változik a szcéna, már például a Quimby sincs olyan szinten, mint a Punnany Massif… Nem a puszin múlnak a dolgok, hanem azon, hogy milyen eredményeket hozol. Ha milliók nézik a klipedet, és százezrek követnek a Facebook-on, kinyílik minden ajtó, és havonta 25 koncerted lesz.

1383201_10151985978901204_1403743838_nHa tudod, hogy mi a siker képlete, akkor egy sikerorientált zenekar tagjaként miért nem magyarul énekelsz, miért nem raktok össze világos zenei konstrukciót?
Most játszottunk Moszkvában, tíz országot érintő európai turnéra megyünk, és fellépünk majd Amerikában is. Hetente megkapjuk, hogy Magyarországról nem lett senki világsztár, de mi van, ha nem jön össze? Akkor itthon játszunk, és kevesebb ember előtt, mintha magyarul jófejeskednék. A Halott Pénz, a Wellhello, a Punnani Massif soha nem fog fellépni Moszkvában, vagy az Egyesült Államokban, és nem élik meg a nemzetközi színtér élményét, mert a magyar vakerra épül a produkciójuk.

A Viván tűntél fel, aminek lehetnek előnyei, de hátrányai is…
Abból volt előnyöm a Vivánál, hogy gyorsan tudtam bemutatni egy klipet, mert tudtam, hogy kit kell keresnem… Aztán megkaptam, hogy azért játszanak minket, mert ott dolgozom. Később már nem tartottak annyira trendinek, és inkább Lolát, Dér Heni,t és társaikat játszották… Örültem, hogy nem kerültünk be ebbe a társaságba…, de most a Good bye című nyári számunkat meglepő módon játsszák. Soha nem akartam a tévézéssel komolyabban foglalkozni, ez nekem jó poén volt, egy kaland. Szerettem a Vivát, vezethettem Viva Cometet, remek kapcsolatokat alakítottam ki, jó élmény volt az egész, de azért szakítottam velük, mert már mindent kimaxoltam ebben a projektből. 12.0000 interjút (!) készítettem, ami iszonyatosan sok, megismertem rengeteg előadót, szóval: ha megkeresne az RTL, azt mondanám nekik, hogy oké, de egymilliárd forint havonta, amit viszont nem adnának meg… Inkább azon gondolkodom, hogy csinálok egy kisebb filmgyártó céget. Az egyik klipünket én rendeztem, ráéreztem a rendezés ízére.

10538645_10152600967499304_5389896248520276113_nHa egy zenekar nyolc főből áll, ott nyolcféle ízlést kell közös nevezőre hozni. Talán nem véletlen, hogy olyan sokáig készült a lemezetek… Milyen hatások, ambíciók kerültek háttérbe?
Kama makacsságának köszönhető, hogy érvényesül nem mindenki. Ő hozza a legtöbb témát, kb. a dalok fele hozzá kötődik, a többi zenekari dal. Kama afféle zenei diktátor, nincs demokrácia a zenekarban, ami nem baj, mert valakinek el kell döntenie, hogy miből lehet szám, hogy legyen a now-how… Mindenki beletesz ötleteket, de meg is kell hangszerelni a számokat.

Mikor zenélni kezdetek, felmértétek, hogy a Popkids hangképe nincs benne a magyar zenei tradícióban, és hogy csak egy bizonyos szintig lehet eljutni
Azt játsszuk, amit szeretnénk, és bízunk benne, hogy a közönség is szeretni fogja. A rajongókat egyesével szedtük össze, megküzdünk értük, és kiszámíthatóan és folyamatosan egyre többen vannak.

Mindent magatok csináltok, nincs mögöttetek nagy kiadó. A kényszer milyen kreatív ötleteket szült marketing vagy PR, vagy más vonatkozásokban?
A nagy kiadók, ha mást nem is, de annyit biztos tudnak tenni, hogy egy telefonnal elintézik, hogy rommá játsszák a dalaid a nagyobb rádiók. És ez jogdíjban rendesen hozhat a házhoz. Viszont nem feltétlenül vannak kreatív ötleteik. Mi például egy DDB-s kollégával speciális applikációt fejlesztettük… 9000 ember kattintása kellett hozzá, hogy a teljes albumot meg tudd hallgatni. Kitaláltuk, hogy a Tisza cipő buszával leviszünk pusztán jófejségből gyerekeket a VOLT-ra. De ha már levittük őket, adtunk nekik ingyen pálinkát is és sört is, mert van pálinka és sörös szponzorunk is… És ez csak három telefonomba került. De szerveztünk már párnacsatát, zenéltünk villamoson, és az alagút tetején is. A Nagyszínpad-kampányhoz csináltattam egy 12 nm2-es molinót, full gerillába kilógattuk egy idős néni lakásából, hogy szavazzonak ránk… Ráírtam Palvin Barbira, hogy posztolja ki a képet az Instragramra, és megnyertük az egészet, és a Sziget Nagyszínpadán játszottunk… Nagyon sok energiát fektetünk a projektbe, aminek a zenei része kb. 10%.

11401501_10153449865894304_3081600867075928817_nHa már ilyen jók a reklámos kapcsolataitok, nyilván ti is írtok reklámzenéket…
Az Indigo című dalunk az OTP reklámzenéje most már másfél éve, de mi készítettük a Dumapárbaj című film zenéjét is…

És nem féltek attól, hogy egy szolgáltató Bt. lesztek?
Szerintem egészségesen adjuk elő az ügyet. Sok reklám van az Instagramunkon, de nem „pofánbaszósak”, hiszen tudjuk, mi az idegesítő reklám, és mi a jópofa film. Például Jagermeister kirakott a backstage-ünkbe néhány üveg Popkids feliratú italt, pedig nem is szponzorunk, és mi kiposztoltuk. Mindenki jófej volt ebben, részünkről és részükről sem volt ebben semmi tolakodó, a rajongók se vették úgy…

Ahhoz képest, hogy nincs averzióitok a reklámokkal kapcsolatban, nem vállaltok például plázás fellépéseket…
Mert nem szeretjük a playback bulikat… Egyszer vállaltunk el ilyet, még a pályánk elején, 2009-ben. Egy mikrofonokat gyártó cég támogatta az eseményt, és mi is kaptunk néhány profi fülhallgatót, amire akkor nagy szükségünk volt…

A zenekari attitűdjében benne van a partyhedonizmus. Mit szóltok ahhoz, hogy 13-14 éves gyerekek fél perc alatt benyakalnak egy kétdekás vodkát, és semmi mást nem akarnak egész életükben, csak permanens partizást, és mondjuk titeket hallgatni?
A koncertszervezők azt mondják, hogy mi közönségünk nagyon kedves, jófej fiatalokból áll. Ők a késő huszonéves korosztály, akik már elkezdtek melózni… Tehát nem a titik. Soha nem volt koncertjeinken bunyó, megőrülés, balhé. Koncert után ott maradnak, és partynak velünk, mert mi DJ-zünk a bulik után.

A hiphop bandákhoz képest – akik filléres animációkat gyártanak a klipjeikhez, és szinte hetente dobják ki az újabbakat-, ti komoly stábbal forgattok filmeket. Visszajön ez a youtube látogatottságokban?
A klipjeink készítésekor húsz fős stábot mozgatunk, szóval, tényleg nagy energiákat mozgatunk. Minőséget mindig megéri csinálni. Igaz, hogy a jelent „kapjuk el”, de nemcsak a jelennek dolgozunk.