Falussy Lilla, az Új Színház dramaturgja, a Keresztény Színházi Fesztivál egyik koordinátora. Hétvégén mutatták be az RS9 Színházban Érzéki matematika című darabját. Ennek apropóján beszélgettünk. 

CSETE BORBÁLA – 061.hu

Mióta dolgozol itt?
Egy éve. A Keresztény Színházi Fesztiválra hívtunk olasz előadásokat, így kerültem kapcsolatba az Új Színházzal. Az egyik meghívott előadást én találtam, a másikat Igazgató úr. Tolmácskodtam, kapcsolattartó szerepem volt az olasz társulatokkal. Közös hangot találtunk Dörner Györggyel, aki szintén nagyon szereti az olasz színházi hagyományt. A magyar színházban német irányultság van, egymásra találtunk az érzelmesebb olasz színház szeretetében. A német színház hideg, precíz, formalista, az olasz látványos, szenvedélyes, a kortárs csakúgy, mint a hagyományos színjátszás. A tavalyi meghívott, a palermoi Teatro Iaia volt, kortárs operája négy munkanélküliről szól; nagyon erős szövegkönyvvel, kortárs zenével. Érdekes és kiemelten fontos a látvány – májusban egy újabb előadást hoznak az idei, harmadik Keresztény Színházi Fesztiválra. Ugyanitt látható lesz a cataniai Fratelli Napoli társulat is, egy kortárs bábjátékkal, egyedi, ember nagyságú bábokkal.

Falussy Lilla 4-HPGy

Hogy tudsz írni ennyi munka mellett?
Jelenleg annyira lefoglal a napi aktivitás, hogy épp nem írok, de készülök egy újabb darab megírására.

Mesélj a következő bemutatókról!
Február 26-án mutattuk be a Fazekas István által írott ütős kortárs darabot, Béres Józsefről. Kecskeméten már játsszák a kamaraszínpadon, a miénk a budapesti bemutató. Színházunk elkötelezett a magyar hősök színpadra vitelében. Tavaly Szent Margitról szóló kortárs magyar drámát mutattunk be, Kocsis Istvántól. Bérest, a kommunista korszak nagy újítóját megpróbálták perbe fogni, házkutatásokat folytattak nála, igyekeztek ellehetetleníteni. Komikusan, szatirikusan ábrázoltuk a kommunisták, rendőrök szerepét, a műfaj kifordított szocialista revü, Kerényi Imre állította színpadra. Román Sándor a koreográfus –  szinte a teljes társulat a szerepel a tánckarban, nagyon látványos lesz. Irónia, humor, látvány a kulcsszavak.

Tavasszal milyen új előadásokat láthatunk még?
Idén egy Stuart Mária-darabot mutatunk be Kocsis Istvántól, valamint két Hubay egyfelvonásost – tudatosan egyengetjük Hubay reneszánszát. Októberben befogadtuk Ivancsics Ilonáék előadását, az Elnémulást. Ezzel kitágítottuk az Új Színház nézői körét, hiszen a Hubay-bemutatóra olyanok is eljöttek hozzánk, akik eddig sohasem. Elkezdtünk nyitni, és tudatosan alakítjuk ezt a nyitást. Szilágyi Andor írt Szabó Dezső kisregényből adaptációt Csiszár Imrének, ezt a jövő évadban tervezzük bemutatni. Olyan embereket igyekszünk a színház vonzáskörébe hozni, akik eddig nem jelentek meg nálunk, mindezt szakmai alapon működtethetjük. Stuart Mária a Keresztény Fesztivál nyitóelőadása, májusban kerül a színpadra, nem közvetlenül vallási témájú darab, átvitt értelemben igen, mivel hitről és szakralitásról szól.

Falussy Lilla 7-HPGy

A gyermekeknek mit ajánlasz?
Három gyerekelőadás megy most párhuzamosan, ezek közül egy van, amiben közreműködtem, Páskándi Géza, A királylány bajusza, igazi sikerelőadásunk: a királylány bajszot ragaszt, férfinek adja ki magát, melyben az egész udvarnak követnie kell. Nagyon humoros, Ökrös Csaba zenéje kísérte előadás, meg is táncoltatja a közönséget, Háda János rendezte.

Íróként saját bemutatód is várt ezen a hétvégén, kérlek, mesélj erről!
Az Érzéki matematika című darabomat Csáki Rita rendezi az RS9 társulatával. A Színház folyóirat mellékleteként megjelent a szöveg, párkapcsolati darab, egy macsó férfi elköteleződés-képtelenségéről. A plakát árulkodik az előadásról, mivel egy esküvői meghívó, négy menyasszonnyal… A férfi sakkozik a nőkkel, sakkpartira hívja a volt feleségét, barátnőjét és szeretőjét, valamint a szerelmét. A továbbiakkal kapcsolatban nem lőném le a poént… A darab Kazinczy utcai szórakozóhelyeken játszódik, földrajzilag is abszolút helyén van az RS9 Színházban. Személyes inspirációk nyomán egy férfitípust igyekeztem megragadni, aki nem szereti kimutatni az érzéseit, a dominancia fenntartása miatt van szüksége ennyi nőre. Minden lány menyasszony, királynő szeretne lenni, csak ez nálunk nehezen kivitelezhető, ugye másutt a többnejűséggel megoldották a kérdést… A nők közül mindenki másképp reagál a színpadon: az egyik nő élvezi, a másik eltűri, a harmadik megszenvedi a szerelmi sokszöget.