“Jó érzés, amikor egy pillanatra felfénylik, hogy ez nem öncélúság, hogy az emberek értik és szeretik amit csinálok” – mondja Stork Natasa, aki a hétvégén elhozta a legjobb színésznőnek járó díjat az Antalyai Nemzetközi Filmfesztiválról a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című filmben nyújtott alakításáért. A nemzetközi színtéren is kiválóan teljesítő magyar alkotás főszereplőjével többek között arról beszélgettünk, miért volt számára Horvát Lili filmje egy hihetetlen utazás, és hogy szerinte mit jelenthet a vele kapcsolatban gyakran emlegetett minimalista, közvetlen játékstílus.

MÉNES MÁRTA – 061.hu

Ez a díj azért is óriási dolog, mert ez volt az első alkalom, hogy főszerepet játszhattál egy nagyjátékfilmben. Mit jelent neked ez az elismerés?
Kevés egzaktság van a szakmánkban, az ember örök bizonytalanságra van kárhoztatva. Ráadásul elég önfejű vagyok, szeretem a saját, egyéni utamat járni, és ennek a siker szempontjából mindig nagyobb a kockázata. Jó érzés, amikor egy pillanatra felfénylik hogy ez nem öncélúság, hogy az emberek értik és szeretik amit csinálok.

Fotó: Horváth Péter Gyula

A díj átvételekor úgy fogalmaztál, hogy ez egy hihetetlen utazás volt egy szerelmes lélek mélyére, s ebben a rejtélyes világban Horvát Lili rendező volt a kalauzod. Szerinted mitől rejtélyes ez a világ?
Mert a szerelem egy olyan fázisában vagyunk, amikor nincs bizonyosság, vagy bármilyen megerősítés a másik fél részéről. Nehéz racionális választ találni arra, hogy ilyenkor milyen erő mozgat valakit. Vizy Márta esetében ráadásul egy kimagaslóan intelligens emberről beszélünk, aki titokzatos okból kifolyólag hátat fordít a józan észnek.

Mi volt számodra a kiindulópont Márta megformálásakor, és milyen mankót adott hozzá a rendező?
Az volt az első, hogy a lehető legpontosabban megértsem, hogy Lili mit szeretne látni, és hogy ebben elkezdjem otthon érezni magam.

Sokat beszélgettünk a forgatás előtt, próbáltunk, kísérleteztünk gesztusokkal, hanghordozással. Lili ajánlott referenciafilmeket, amik különböző okokból fontosak voltak számára, eljártunk műtétekre, és ruhákat próbálni. Egy karakter megkörnyékezése érdekes folyamat, állatszelídítés.

A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre a képzelet és a valóság, az őrület és a racionalitás határán mozog, hol egyik, hol másik felé billenve. Hogyan kifejezhető, láttatható ez a kettősség?
Talán furcsán hangzik, de számomra van ebben valami nagyon életszerű és hétköznapi. Szerintem ebből érdemes kiindulni. 


Horvát Lili szándéka szerint a film szándékosan hagy teret a nézőnek, ahol maga dönthet arról, hogyan értelmezi az egyes helyzeteket, mit vetít bele a történetbe a saját élményanyaga, tapasztalatai alapján. Nehéz lehet “csak” nézőként nézned ezt a filmet, de ha sikerül(t), neked mit mond ez a film? Mi a fő üzenete?
Márta olyan hősnő, akitől sokat tanultam, és aki kapcsán megértettem bizonyos dolgokat magamról és az érzelmek működési mechanizmusáról. De mivel én játszottam őt, aggályosnak érezném pár mondatban összefoglalni a saját interpretációmat. Azt hiszem, nekem itt hátra kell lépni.

A filmet külföldi lapok/szaklapok is méltatták a The New York Times-tól a Variety-n át a Rolling Stone-ig, ez utóbbi szerzője a Torontóban látott tíz legjobb film közé sorolta, és kiemelte ezerszínű játékodat. Az ezerszínűségben szerintem a sok, a filmet építő beszédes csend is benne van. Minimalista, közvetlen játékstílust szoktak veled kapcsolatban emlegetni. Szerinted miért?
Nehéz erre válaszolni. Nincs ilyen rálátásom a saját munkámra. Azt hiszem, az ízlésnek fontos szerepe van a dologban. Nagyon szeretek verziókat mutatni a rendezőnek, de önkéntelenül is mindegyikben ott van, hogy milyen színjátszás tetszik, vagy milyen színészek hatottak rám.

A film fesztiválkörútja hamarosan az Egyesült Államok legnagyobb múltú filmfesztiválján folytatódik Chicagóban, és Ázsia nagy presztízsű nemzetközi filmes rendezvénye, a puszani fesztivál is műsorra tűzi rangos válogatásában. Mit gondolsz, minek köszönhető az élénk nemzetközi érdeklődés a film iránt?
Nagyon nehéz újat mondani bármilyen művészeti ágban, szinte lehetetlen úgy megközelíteni az örök témákat, ahogy azt még nem tették.

Horvát Lili bravúrja, hogy miközben nemes egyszerűséggel elmesél egy klasszikus történetet, új mondatot fogalmaz a szerelemről és meg tudja vele szólítani az embereket.

Színház vagy film?
Jó kérdés. Élvezem a változatosságot. És azt hiszem, színészi szempontból jól hatnak egymásra oda-vissza. Egyik tanul a másiktól.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Ha jól tudom, most is forgatsz, mit árulhatsz el erről?
Szilágyi Fanni Veszélyes lehet a fagyi című nagyjátékfilmjét forgatjuk. Ez egy egypetéjű ikerpár története. Igazi, nagy kihívás számomra, mert mindkét ikret én játszom.

Milyen filmes és színházi munkákra készülsz a közeljövőben?
Ha befejeztem a forgatást, egy iráni rendezővel kezdek próbálni egy online dokumentumszínházi előadást. Úgy tűnik, a Covid is megválaszolja a kérdést, hogy színház-e vagy film: mindkettő egyszerre.

Fotók: Horváth Péter Gyula