“Egyébként a lagzikon jól szoktam érezni magam, ha épp nem az enyém” – Szántó Faszival beszélgettünk

Napokban jelent meg a Faszi 50 című vinyl album, ami az, ami: Szántó Gábor “Faszi”ötvenedik születésnapjára készült válogatás a művész pályafutásának legizgalmasabb pillanatait mutatja meg. “Faszival” beszélgettünk.

PZL –061.hu

2006-ban megjelent A gyengébbek kedvéért  dalai már a kilencvenes évek végén készen voltak. Valahol azt mondtad, hogy amikor visszaadta a kiadó, házalni kezdtél, de alapvetően egy házat újítottál fel évekig, és ezért is állt a lemez kiadása… És jól sikerült a felújítás? Komolyra fordítva: mennyit változott a világ a dalok megszületésétől a megjelenésig? Újra kellett gondolni a hangszereléseket, stb…?
Köszi a felújítás annyira jó lett, hogy tavaly megismételtem. Nem kellett újragondolni, készen volt a fejemben. Pici igazítások kellettek csak, ilyenekre gondolok, mint lassabban, gyorsabban más minden ok volt. Egyébként úgy tűnik ez a legnépszerűbb lemezünk, fel is merült, hogy újra kiadnánk. Közvéleményt kutatunk egy kicsit, aztán meglátjuk.

Ha más alkotó (például Pajzs Miklós) szövegére írsz, akkor valahogy más zene is születik, mint ami elsőre kijönne a kezed alól?
Ezt nem tudom megítélni, állítólag felismerhető a stílusom, pedig törekszem arra, hogy ne írjak még csak hasonló dalokat sem. Eddig úgy volt, hogy a verseket zenésítettem meg, most pedig a zenéhez készül a szöveg. A most készülő lemezünkre Müller Péter Sziámi írt állati jó szöveget egy általam írt dalhoz és nekem a legérdekesebb, hogy ezzel a szöveggel mennyire másnak is hallom. Paizs meg egy állat, mert bármilyen nótát írok valahogy tökéletesen ráilleszti a dallamra a kurva jó mondandóját.

Volt olyan ajánlat (tévés, rádiós szereplés, bármi), amit művészi okokra hivatkozva nem vállaltál el?Persze hogy volt. Most is vannak ilyenek. Kerülöm a házibulikat, szülinapokat, ahol én lennék a meglepetés vendég. Gyakoriak nyári szezonban az esküvői meghívások, gyere el, a vőlegény kedvenc száma az Esküvő, játszd el neki, nagyon örülne. Tényleg? Jöjjenek el és hallgassák meg koncerten. És hát tegyük fel: odamegyek elnyomom, és akkor? Az örömszülők tuti elájulnak, milyen rosszindulatú ez a hozzáállás, ami a dalban megnyilatkozik. Érdekes, hogy mennyien félreértették ezt a dalt (is). De ez egyben a szerencsénk is, talán ez a titka a sikerének, nem tudom.

Az ember sokszor csesz el dolgokat, és vannak nagy elcseszések is. A zenei pályádon volt olyan, amit már nagyon megbántál? Hogy másképp lehetett volna, ha…
Ha például a tagcseréket vesszük? Az nem elcseszés. Próbálkozunk, sokfélék vagyunk és menet közben derül ki, hogy megy-e együtt vagy sem. Hát volt pár sem. Meg olyan is hogy más irányba ment volna zeneileg valaki – és volt aki az országból el. És persze volt elcseszés is, amit utólag másként tennék, de már megtörtént, ami történt, mindegy is. Zeneileg semmit sem bánok, sem dalszövegek vonatkozásában. A “mi lett volna ha” szerintem gáz hozzáállás. Olyasmivel nem hasonlítanám össze a dolgaimat, ami meg sem történt és már nem is fog. A jelenben gondolkodom és élek, nem a múltban. 

1993 elején haveri közadakozásból jelent meg az első lemezed. Most a közadakozásnak nagyobb a népszerűsége, mint valaha. Nem akartad a kiadatlan dalaidat ezzel a támogatási formával megjelentetni?
Olyannyira, hogy a tavalyi Kösszépeee című Üllői úti  Fuck lemez is így jött létre, és ezért is viseli a lemez ezt a címet. Ezúton is köszönöm mindenkinek aki segített ebben! Tök rendes dolog volt tőlük, tényleg, sokkal lassabban ment volna nélkülük. Még egyszer, srácok, lányok KÖSSZÉPEEE!

A Faszi 50 lemezzel a sokoldalúságod hivatott megmutatni? Volt olyan koncepció is, hogy egyanyagúbb lesz a tracklista? Vannak olyan dalok, amik azért nem kerültek fel a lemezre, mert túlságosan is eltértek az egyébként is változatos hangképű lemez alaphangulatától?
A Faszi 50 azért készült, mert Kovács Tamás – Budapest Vinyl kiadó főnöke – szerette volna megmutatni milyen elképesztő sokoldalú művész is vagyok én. (nevet)  Hiszen nem csak az Üllői úti Fuckot csináltam és csinálom, hanem jó pár bandában zenéltem, írtam dalt. Sajna, sok minden és sok mindenki lemaradt, mert nem fért rá az LP-re a 44 perc játékidő szabta korlát miatt. Itt is a változatosságra törekedtem. Ott van például a Mélypont című dal, ami kétféle változatban is felkerült az albumra. Sickratmen dorombbal, furalyával – így, a-val – és énekkel alkotta újra. Mancival pedig a hatvanas évek stílusában játszottuk el. Mindkét feldolgozás nagyot üt. A Mancis változat sírósabb, Mikié pedig egyenesen letaglózó, intim valami lett, ezúton is gratulálok neki, zseniális a pali, mondhat bárki, bármit. A Torpedó zenekari munkásságom is lenyűgöző szerintem (nevet). A Torpedó story pedig annyi, hogy a Fuck minden egyes tagja szerette a Shadowst. Megtanultunk 21 számot tőlük és állat módon toltuk. A népek meg kapkodták a lábukat. A szám, ami a lemezen van egy saját Shadows-hangzású dalom. Olcsóbb volt írni egyet, mint kifizetni a Shadows jogdíjait. Viccen kívül: annyi az egész, hogy akartam pár Shadows számot írni és sikerült. Ez az egyik.

Amikor kiszáll egy innovatív tag, pl. Lecsó, akkor mit csinál a zenekar, ha nem sikerül olyan kreatív kollégát találni?
Nem tudom mit értesz innovatív alatt. A Fuck zenekarban mindenki az vagy senki sem, bármit is jelentsen ez. A wikipediára támaszkodva válaszolok….1. jelentés: Etimológiailag az innováció szó visszavezethető az in-novare latin kifejezésre. Ennek jelentése: újulásban. A fogalom ennek megfelelően egyaránt magában foglalja a fejlődés bármilyen fajtáját, egyúttal kifejezi annak újdonságként felfogható mivoltát.„ A zenekar fejlődésének tekinthetjük Lecsót? A zenekarnak új tagja lett, a dalok, szövegek adottak voltak. Lecsó nem hozott új dalokat, hiszen a fuck mellett a saját bandáját is tolta akkor is.  Annyiban újulás, hogy kellett egy gitáros-énekes, aki jó arc, örömmel játszik velünk, meg ilyenek. És ebből a szempontból Lecsó innovatív volt. Amúgy azzal hívtam fel:  csináltunk egy új lemezt és túl jó lett. Kell még egy gitáros és Rád gondoltam. Tudod: egy korosztály, egy problémakör. Volna-é kedved. És volt.

Második jelentés: „Az innováció egy új, vagy egy jelentősen javított termék (áru vagy szolgáltatás), vagy eljárás, egy új marketing módszer, vagy az új szervezeti módszer az üzleti gyakorlatban, munkahelyi szervezetben vagy a külső kapcsolatokban”.  És így nézve: a zenekar nem javított termék lett hanem Üllői úti Fuck Fuck, tagjai között  Lecsóval. És kurva sokat röhögtünk. A mai napig sokat röhögünk, ha összefutunk.

És ha már innoválunk (nevet) Az idei év legkurvajóbb újulása a Yellow Spotsos skacokkal való közös munka volt.  Elképesztő fazonok.  A hangszereléstől -szerénységem – a legjobb hangulatú próbákon át, egészen a fárasztó, de kurvára megérte felvételig – szintén jómagam követte el –  innováltunk egy  Fuck’n’ Roll címet viselő utánozhatatlan, fenomenális, csodálatos lemezt. A lemezbemutató az 50. születésnapommal volt egybekötve, remek estét toltunk a Dürerben.  Ez egy hármas koncert volt. Előzenekarként Ambrózy Gyuri a Csók és Könny -nyel alapozta a hangulatot, aztán pörgettük fel a jónépet a Yellow Spots-os fiúkkal. A koncert 3 részében klasszik Üllői úti Fuck koncertet toltunk egy brutál meglepetés blokkal. Ez Farkasember  negyed órája címmel fog elhíresülni.  Mert énekel. Nem is egyet. Mindezt a Youtube-on megnézni és meghallgatni ajánlom.  Szóval idén két megjelenés is volt lemezileg. Jó évet zártunk.

Valahol Lovasi a mumusod. Részint hasonló eszmények, zenei világ okán. Milyen viszonyban vagy Andrással? Volt, hogy baráti segítséget nyújtott egy nehezebb életszakaszban?
Nem hinném, hogy a mumusom. A zenei palettán ő is és én is remekül elférünk szerintem. Egyszerre indult nagyjából a két zenekar. Két stílus. Két város, de közös helyeken együtt is jó bulik voltak. Az Esküvőt sokan hiszik Kispál számnak, azt gondolva Lovasi szöveg és ami érdekes, hogy ő is énekli, de határozottan állíthatom, hogy én éneklem, a szöveget meg a Duda Attila írta. Egyébként a zenét  a  Mezei András. És akkor ezen a ponton: a fuck szövegeit egyébként nem én írom, sosem tettem ilyet. Duda Attila barátom írta a szövegeinket 1999-ig. Azóta írt már humorista: Aradi Tibor, a feltörekvő világslágerünk a Télapó szövegének elkövetője. Szintén ő írta a Bosszúdalt is. És persze Paizs Miki Sickratman is odacsördített jó párszor. Zseniális. Az új lemezre, amin dolgozunk már három dalra írt elképesztő szöveget. És várjuk a többit is!  Ja igen. A viszonyom Lovasival? Szakmailag, emberileg? Magánéletben összejárásra gondolsz? Én nagy Lovasi-fun vagyok, csíptem a Kispált, a Kiscsillagot már nem annyira követem, de a lényeg: a Bandi szerintem kurva jó bőgős és szövegileg is ott van. A magánéleti felvetésemre a válasz: nem.  Az előszobámat épp nem Lovasi, hanem a Kiss Tibi festette ki, a gyepet a kertben meg a Lívius-szal csináltuk meg. De már velük sem járunk össze. Mindenkinek elég sok dolga, családja, egyebe van.

Van egy dal is, ami mumus, az pedig az Esküvő. Milyen volt a te esküvőd? Hogy érzed magad a lagzikon? 
Amolyan rocker esküvő volt: senki sem táncolt, és a zenecuccot is egy másik helyiségben tartottuk és le sem szarta senki. Egyébként a lagzikon jól szoktam érezni magam, ha épp nem az enyém. Ez meg az volt.  Lehet, hogy meg kellene írnom a Válás című új slágerünket, mondván már előre szóltunk, azt mi lett…. 

Milyen érzés most a leghagyományosabb formátummal, a vinyllel előállni?
A legjobb érzés. Igazából mindig erre vágytam. Nekem a vinyl a lemez. Annak idején amikor megjelent az első albumunk, éppen kifutóban volt a vinyl. Volt a kazetta, a CD még sehol. Aztán meg a CD lett a trend, úgyhogy ez a bakelit téma sokáig kimaradt; de most van, és ez király érzés, csak ajánlani tudom! 

2018-12-23T08:07:16+01:00 2018. december 21.|