Elhunyt 91 évesen Rudy van Gelder amerikai hangmérnök, akinek nevéhez a dzsessztörténet legjelentősebb albumainak sokasága fűződik.

MTI

A zeneiparban meghatározó szerepe van a hangmérnöknek, és a dzsessz világában ezen a téren Rudy van Gelder alkotta a legnagyobbat. A műfaj olyan óriásaival dolgozott együtt, mint Miles Davis, Herbie Hancock, Thelonious Monk, Sonny Rollins vagy Horace Silver. Az ő vezetésével rögzítették 1964-ben John Coltrane A Love Supreme című lemezét is, amelyet sokan minden idők legjobb dzsesszalbumának tartanak, de az ő nevéhez fűződik Miles Davis Walkin’ és Herbie Hancock Maiden Voyage című albumának felvétele is.

“Nincsenek szavak annak leírására, hogy milyen fontos szerepet játszott a dzsessztörténetben” – hangoztatta a halálhírt bejelentő közleményében a híres Blue Note Records lemezkiadó, amelynél van Gelder évtizedeken át dolgozott vezető hangmérnökként. Van Gelder látszerésznek tanult, de az 1940-es években a New York-i dzsesszkoncertek hatására a műfaj nagy rajongója lett, és úgy döntött, hogy inkább a hangmérnöki pályát választja. Az első felvételeket szülei New Jersey-i házában rögzítette, ellenállhatatlanul alacsony árakkal odacsalogatva az előadókat New Yorkból. Közben optikusként is dolgozott, hogy legyen pénze az anyagbeszerzésre.
    
Rudy van Gelder 1953-ban szegődött el hangmérnöknek a Blue Labelhez, amelyet lenyűgözött hangfelvételeinek különleges minősége. A van Gelder-hang és lemezkiadó neve olyannyira összefonódott, hogy a szakmában elterjedt a “Blue Note-hangzás” fogalma. A legendás hangmérnöknek a Neumann U47 német mikrofonok megbuherálásával sikerült megragadnia a hangszerek és a zenészek lényegét. Egy 2012-es visszaemlékezésében azt írta, hogy annak idején a korabeli technika “teljesen képtelen volt” visszaadni az élő koncertek hangzását, neki kellett kikísérleteznie a lehető legélethűbb hangrögzítési módot.

Fotó: NYTimes