Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 84
  •  
    84
    Shares

Újra támad a “világ eladatlan autói” mém a Facebookon. Számtalan kép terjed sokkoló cikkekkel arról, hogy az eladási problémákkal küszködő autókereskedők elhagyatott reptereken, sportpályákon halmoznak fel több százezer eladatlan autót, hogy aztán ott adják át őket az enyészetnek. A sokkoló(nak beállított) képek valóban lenyűgözőek, de mi utánajártunk mi is az igazság a képekkel kapcsolatban. 

SZILÁGYI ANDRÁS – NULLAHATEGY

Mai napi keltezéssel is lejött a „szenzációs” írás a „világ elhagyott autóiról” és terjed is a Facebookon. Egy újszülöttnek minden vicc új akkor is, ha maga a szenzáció 2008-2009 körül, azaz a gazdasági és hitelválság közepén robbant, és cáfolatai is pro és kontra már tavaly nyáron újra bejárták a világsajtót.

904ecba9e179f39a776994b55af89f067f362289

A képek kétségtelenül valódiak, és az ember joggal vár magyarázatot arra, hogyan lehet az, hogy a légi felvételeken a szemmel láthatóan új autók színes raszterré állnak össze a végtelen tájban, mintha csak egy furcsa absztrakt festményt látnánk. Hatalmas területek, lezárt autópálya-szakaszok, repülőterek, használaton kívüli autóverseny-pályák láthatóak ezeken a képeken, amint az autók egybefüggő szőnyegmintaként fedik a szürke aszfaltot. A legtöbbször hivatkozott „képaláírás” szerint ez az a látvány, amit az autógyártók nem akarnak látni.

Túltermelés az autóiparban?

Az ismert cikk szerint miután a túltermelés tetőzött 2009-ben, ezért a gyártó cégek több ezer autót hagytak elsorvadni, hogy ne borítsák fel a piacot azzal, hogy a legyártott, de a Válság miatt a nyakukon maradt autókkal olcsón elárasztják azt. Ezért „beszereztek” ilyen hatalmas területeket, mint például elhagyatott repterek, kikötők, autópályák, versenypályák, ahol szándékosan felhalmozták a sok eladatlan autót, hogy azok aztán ott rohadjanak meg.

931b868578eae83fb9a76ca7fd1203f0_650x

A két leghíresebb ilyen „telep” Amerikában és Angliában van. A Broening Highway egy lezárt sztrádaszakasz Baltimore mellett, ahol a sávokba felsorakoztatott üres autók látványa elég sokkoló, hisz úgy néz ki, mint egy furcsa posztapokaliptikus forgalmi dugó. A másik gyakori kép Sunderland-ben, Kentben, Angliában egy elhagyott autóversenypálya, ahol több mint 57.000 autó van felhalmozva úgy, mint egy hatalmas parkolóban. Újabban egy Szentpétervár melletti egykori szovjet katonai repülőtér képei is borzolják az idegeket, hasonlóan kísérteties látványt nyújtva. A válasz – a legtöbb cikk szerint egyszerű: nem lehet eladni egy 0 kilométeres autót 500 dollárért úgy, hogy aztán elvárják, hogy valaki megvásároljon egy másik modellt 15.000 dollárért.

05bb37d00158a03ab9c8b1536edf5edc_650x

A fényképek – a szöveg szerint – egy csomó felesleges autót ábrázolnak, amiket az autógyártók nem tudtak eladni: felmerül a kérdés, hogy miért nem hasznosítják, alakítják át ezeket a kocsikat, adják oda ingyen a rászorulóknak, de ezekre a „szociális hangokra” rögvest a piac vastörvényei felelnek. Felmerül ezek után a kérdés, hogy akkor mégis mik ezek a hatalmas kocsi lerakatok, és valóban arról van-e szó, amiről a cikkek szólnak, miszerint a nyugati autóipar túltermelési válsága egy ésszerűtlen és pazarló rendszer eredménye, melynek aztán ez az „autókalipszis” lesz a vége.

39de653b75bb1e7a6f8bf52a0f31ffe7_650x
Ez azonban csak részben, vagy egyáltalán nem igaz. Álljon itt 5 olyan tény, ami nagyban árnyalja a képet.

1. A sztori régi: több mint 6 éves

Fontos megnézni a cikk frissítésének, feltöltésének dátumát. A mai, 2015 januári „frissítés” csalóka, hisz a legutóbbi dátum eleve: “péntek, május 16., 2014.” Ez arra utal, hogy ezek a fotók teljesen újak, ha más nem legalábbis fél évesek, és mostanra ért be csak a sztori. Ez azonban eleve nem igaz: a legtöbb képet eredetileg 2009. január 16-án csatolta cikkéhez a The Guardian publicistája Nick Mead. A cikkre a Business Insider 2009. februárjában megjelent cikke volt a válasz további képekkel és adatokkal, rámutatva arra, hogy már Mead eredeti cikke is némileg csúsztatott: bár akkor, a válság közepén valóban keletkeztek eladatlan készletek az autókból, a legtöbb kép azonban nagy, export-import lerakatokat mutattak, ahol egész országnyi régiók számára halmozzák fel az autókat, mielőtt azokat elszállítanák a kereskedők telepeire.

9fa4632fde3d0b872628d17297957d4d_650x

  1. Az eladatlan autók sem vesznek kárba.

A viralizált cikk azt állítja, hogy ezek az autók itt is fognak szétrothadni. Ez azt jelentené, hogy több millió autó a világon tulajdonképpen hulladékként van felhalmozva e hatalmas parkolókban. Néhány „trükkös” blog egyenesen úgy hozza le 2015-ben ezeket a képeket, mintha azok már 5-6 éve valóban ott enyésző kocsikat mutatnának ezeken a telepeken.

9b03312f69fb72605e564d16ac3f1821_650x

Ez azonban nincs így. A régi autók többsége már elkelt, illetve a gyártók alkatrésznek rég szétszerelték ezeket. Adott idő elteltével gyakran használják újra apró „facaliftet” követően ezeket a kocsikat, amikor is az autó kap egy új akkumulátort, és egy kicsi „tunningot”, majd – kedvező áron – megtalálja az útját a vásárlóhoz.

  1. A képeken látott modelleket már nem gyártják.

Azok a Suzuki autók amiket a Dundalk Marine Terminal-ban, Baltimore-ban látunk, illetve az angliai képeken látható számos Honda Accord, valamint Dodge Durangos modell már „kifutott”, ezeket nem gyártják többé. A látott képek tehát már csak ezért sem lehetnek maiak, nem beszélve a korábban említett tényről: legtöbbjüket már alkatrésznek rég felhasználták.

 28263086db6559063dc48f4b2b9e484c_650x

  1. A Google Maps kép, amit ma megnézünk sem mindig friss

Sok felvételt készíthetünk akár mi is a Google Maps-en, de ez nem jelenti azt, hogy ezek a műholdas képek a közelmúltban készültek. A Google Maps-en elérhető képek átlagosan 1-3 évesek. Az ilyen „stock-car” lerakatok azonban mindennaposak az autógyártás és kereskedelem terén, folyamatosan cserélődő logisztikai központok. Nem véletlen, hogy legtöbbjük nagy tengei kikötők közelében található, ahonnan a piac igényei szerint szállíthatóak. 2009-ben valóban „feltorlódott” a készlet egy időre, tehát a The Guardian cikkének alapját az jelentette, hogy ezek tárolására újabb nagy területek bevonása történt: ilyen volt a régi versenypálya is Devonshire-ben, vagy a lezárt baltimore-i sztráda. Ezek a helyek azonban mára vagy kiürültek, miután a piac helyreállt, vagy immár teljesen más készlet foglalja el a képen láthatóak helyét, várva, hogy eljuthasson új tulajdonosaihoz. Ezek az új tulajdonosok főleg kínai vásárlók voltak a válság után, így valószínű, hogy 2010 óta már új modellekre is cserélték ezeket a járműveket ázsiai tulajdonosaik.

c0ffadf17692c37269ae953c8292fcd9_650x

Mindezek ellenére a képek lenyűgözőek, és mindenképp érdemes újra megnézni őket !


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 84
  •  
    84
    Shares