Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 225
  •  
    225
    Shares

Nemrég jelent meg Temesi Berci harmadik szólóalbuma, illetve napokban kerül a boltokba Elégedettség címmel új, öngyógyító kötete is. Az Artisjus-díjas basszusgitáros az ország egyik legtöbbet foglalkoztatott zenésze, valahol 50 és 100 között van azoknak a lemezeknek a száma, amelyeken közreműködött. Az RTL Klub zenei rendezője, a Magyar Televízió hétvégi műsorainak zenei munkatársa (Legenda, Luxor – Lotto Show, Magyarország, szeretlek!), de dolgozott a  TV2-nek is. Temesi Bercivel beszélgettünk. 

PZL- 061.hu

Miért érezted fontosnak, hogy esszészerű írásban fogalmazd meg a zenéről valott hitvallásod?
Mindig szeretek magam után lábnyomot hagyni és alkotni. Hangszerrel vagy anélkül. Átadni információt. Jómagam egyszerű, vidéki gyerekként, kis 4000 fős településről, Herendről származom, amire nagyon büszke vagyok. A 90-es években az információkat vadászni kellett, hogy autodidakta módon fejlődhessen az ember. Kevés lehetőségünk volt tanárokhoz járni, vagy intézményesen, minőségi oktatásban részt venni. Szerencsére csodás helyen nőttem fel, és sokat köszönhetek a mestereimnek. Mindemellett vadásztam az információkat, és VHS videókról, magnó kazettákról gyűjtöttem össze mindazt, amire szükségem volt a fejlődéshez. Manapság adott az internet, és minden, hogy az ember otthon fejlődhessen. Emiatt viszont sokan mások „igenjét” élik és nem a saját tapasztalataikből jutnak információhoz. Fontos a megélés, tapasztalás, tudatosság. Erről szól a könyv.

Mikor jött ez a segítő attitűd? Turnék közben a zenészekkel beszélgetve? Mikor fedezted fel azt a képességedet, hogy tudsz másoknak adni ?
Igyekszem egyszerűen közölni, és nem túlmisztifikálni. Az tud adni, aki kapott valaha. Csodálatos gyerekkorom volt, csodás családot kaptam. Kevesen mondhatják el ezt sajnos magukról. Ez már egy akkora plusz az életemben, amiért hálás vagyok a szüleimnek. Van miről mesélnem. Ha ezzel adni tudok, már megérte papírra vetnem a gondolataimat. Adni jó.

Nehéz mindig pozitívnak maradni? Milyen öngyógyító technikáid vannak a zenélésen kívül?
A zene gyógyít. A sport életet ad. Minden nap jobb szeretnék lenni a tegnapnál. Nem a boldogságot hajtom. Az sosem tud folyamatos lenni. Hullámzik. Az viszont, hogy elégedett vagyok az életemmel, a munkámmal, a barátságaimmal, folyamatos. Elégedettség. Ez a motiváció. Ezért kapta ezt a címet a könyv. A minőségi perceket szolgálom, és preferálom. Talán ettől alkothatok minőségi módon.

Mik a visszajelzések a publikált motivációs gondolataiddal kapcsolatban? Kiken segített?
Nyilván fontos a visszacsatolás. De nem ezért teszem, és nem ez motivál. Ez nem az egómról szól. Szerencsére többen jeleznek pozitívan, és boldoggá tesz, ha valakinek segít az, amit én megélek. De fontos, hogy Ők maguk megéljék, éljenek. Ezt szeretném átadni, nem pedig az én információim fontosak. Élni, megélni kell, ettől lesz mindenki önmaga, és ezáltal lesz mindenki több a tegnapnál.

Főleg a funkos hatású témákat szereted. Az acid-jazzes trendek után lehet ismét központi hangszer a basszusgitár?
Számomra mindig is a legfontosabb szerepet a basszusgitár töltötte be a zenében, stílustól függetlenül. A ritmus hangszereket köti össze a harmónia hangszerekkel. Ennél fontosabb kohéziós feladatot egyetlen másik hangszer sem tölt be. Ha pedig az improvizációs jellegét feszegetjük, manapság tele van az internet „úfókkal”. Világszínvonalú magyar basszusgitáros virtuózokkal van tele a világháló. Nekem a legfontosabb, hogy kommunikáljunk. Ha ezt egy groove is megszolgálja, nem feltétlen választom a szólisztikus jellegét a hangszeremnek. A Zene a fontos. Az alázat. A zene és a zenész társaink iránti tisztelet, és a szeretet. Ezt szolgálom elsősorban.

A  Streets Of Budapest című dal klipjében a pesti utcákat járod. Ennek a funkos prémium popnak kialakult egyfajta magyar íze karaktere, vagy ez egy abszolút nemzetközi műfaj?
Hálás vagyok, hogy olyan időszakban szocializálódhattam, amikor olyan kiváló szerzemények szólhattak a tévében, mint a Kojak, vagy a San Francisco utcáin filmzenéi. Mindig is nagy hatással voltak rám ezek a hangszerelések. Valójában ez ihlette a Budapest utcáin (Streets of Budapest) kompozíciómat. Tisztelgés azok előtt a művek előtt, amik által több lehetek így 37 évesen.

Számos, egymással rivalizáló tévécsatornával is dolgozol. A szerződéseidben nincs kikötve kizárólagosság?
Mindhárom társaság különböző műsorainak zenei munkáihoz volt szerencsém. Kreatív, kihívásokkal teli munkakör. Szeretem, hogy munkát adhatok ezek által kiváló zenész kollégáimnak. Továbbá mindig is kultúrmisszióm volt, hogy a kereskedelmi tévékben az általam zeneileg rendezett műsorokban az élő, hangszeres zene kapjon szerepet. Csak olyan feladatkört töltöttem be a különböző társaságoknál, mely etikusan belefért a keretekbe. Például, ha egyik csatornánál zenei rendezőként dolgoztam egy műsoron, a másik csatornánál ugyanolyan műsorban, ugyanazt a funkciót sosem töltöttem be, maximum hangszeres zenészként. Külsős vállalkozóként dolgozom, a gyártó cég kér fel minden munkára. Kizárólagosságot senki nem kért, és jómagam sem ígértem. Nem volt erre szükség. Kicsi ez a szakma. Mindenki ismer mindenkit, mindenki dolgozik mindenkivel. Ahogy egyik héten az egyik kereskedelmi tévében dolgozik minden operatőr, úgy a másik héten a másik csatornánál futok velük össze a büfében. Mindenki teszi a dolgát békésen. Maximum a megrendelő, a gyártó cég, és a producer más. A munka mindig ugyanaz.


Kinek könnyebb zene arculatot készíteni, közmédiumoknak vagy az űberlaza RTL Klubnak?
Sosem könnyű. Maximum szabadabb kezet kapsz. Mindig akkor nehezebb a munka, ha nem pontos a brief. Ha a felkérésben minden információ adott, és minden kérés, elvárás tiszta, gyors és profi munkát végezhet bárki, legyen szó egy grafikusról, vagy egy vágóról akár. Ha nincs konkrét elképzelés, sokkal több „hiba” faktor adódhat, ezáltal több lehet a munka is feleslegesen. Minden megrendelés fontos számomra, és egy a cél, mindenki elégedett és boldog legyen. Itt nem kérdés az ego soha. A legjobb lenne minden műsorban hangszeres zenészek muzsikálhatnának élőben. Sajnos erre sokszor vagy technikailag nincs lehetőség (hardware), vagy adott esetben maga a vásárolt licensz műsor nem ad lehetőséget, hiszen kizárja az élő muzsikálást sajnos. Ez esetben nem tudok többet tenni, mint legyártom azokat a zenei alapokat hangszeres kiváló muzsikus barátaimmal, amiket a gyártó cég megrendel.

Benne vagy a Lottó-showban is. Rajtad is múlik, hogy milyen produkciókat hívnak meg a műsorba?
Hálás vagyok Nagy Lacinak (Gitano Live), hogy hangszeres zenészként, élő zenekarral dolgozhattam a Lotto-Luxor Showban, Magyarország szeretlek c műsorokban évekig. Nagyon szerettem, sokat tanultam. Négy éve már nem dolgozom ott, hiszen a többi társaságnál betöltött zenei rendezői munkaköröm nem adott akkora szabadságot, hogy mindenhol 100 százalékban helyt álljak. Így döntenem kellett. Ebben a műsorban zenészként dolgoztam, a zenei szerkesztésért, rendezésért nem voltam felelős. Egy profi szerkesztői csapat dolgozik a műsoron, ők dolgoznak a tartalmi kérdéseken hétről hétre.

Szinte minden neves előadóval dolgoztál, az idősebb kollégáktól a pályájuk elején állókig. Kikkel könnyebb együtt dolgozni? A profi, rutinos, idősebb pályatársakkal, vagy a nagyon ambiciózus fiatalokkal?
Mindig egy cél lebeg a szemem előtt. Alázattal szolgálni. A „főhős”-nek kell jól és biztonságban éreznie magát. A zenekarnak biztos, határozott támaszt kell adni, hogy szárnyalhasson a főszereplő a színpadon. Ha sziporkázik, a közönség jól érzi magát. Legközelebb is eljön, pláne hoz magával még több nézőt. Ettől lesz újra munkánk a színpadon. Ennél fontosabb nincs. Mindegy, hogy pályakezdő, mindegy, hogy platina lemezes. Ember. Előadóművész. Közöl, átad, és nekünk ebben kell segítenünk őt a színpadon, stúdióban, bárhol, ahol szükség van ránk.

Gazdagít, vagy elvesz belőled az hogy sokszor a vendégszereplésekkel, prodcerkedésekkel, vendégjátékokkal mások zenei világát kell kiegészítened?
Mindig tudni kell mire kérnek fel, és azt a feladatot alázattal, tisztelettel ellátni. Ha basszusgitárosnak kérnek fel, nem veszíthetem szem elől egy percre sem, hogy én basszusgitáros vagyok adott pillanatban a produkcióban, nem pedig producer, rendező. Alázattal kell dolgozni, megtenni mindent azért, hogy minőségi munkát végezzünk. Így lesz újabb felkérés. Minden felkérés lehetőség, és semmi dolgunk itt a földön, mint fejlődni. Minden egyes munkával fejlődöm, amiért nagyon hálás vagyok.

Mi volt a nemrég megjelent 3. szólólemezed legfőbb szervező motívuma? Mi alapján választottad ki a közreműködő sztárokat?
A lemez egy éven át készült. De valójában az eltelt 20 évemet foglalja össze. Tapasztaltam 20 évig, és ezáltal sokkal könnyebb volt a munka, minthogy ismeretlenül fel kellett volna kérnem kiváló művészeket. Mindenkit régóta, személyesen ismerek. Van, akivel napi kapcsolatban vagyok, van aki előtt csak tisztelegni szerettem volna, és ezért kértem fel. Szolnoki Peti, vagy Tátrai Tibor munkássága mindig is nagy hatással volt rám. Velük nem találkozom nap, mint nap, mégis csodálatosan gördülékenyen tudtunk dolgozni. Hálás vagyok ezért nekik, és azoknak, akik ebben segítettek a munkálatok során. Sokat segít, hogy tudod kikkel dolgozol, mit várhatsz el tőlük, és mi az, amit szívesen csinálnak. Semmiféle fennakadás nem volt szerencsére, minden munkálati fázis gurult a maga medrében, és szárnyalhattam a boldogságtól folyamatosan. Jó érzés alkotni. Nem beszélve arról a 36 kiváló muzsikusról, szövegíróról, akik a harmadik lemez lehengerlő sikeréhez hozzájárultak. Megpecsételtük az eltelt 20 szakmai évben szerzett barátságokat hangszerek segítségével, dalok formájában. Ezért érdemes csinálni. Elégedett vagyok, hogy stílszerűen válaszoljak… 

Kép: Temesi Berci archív


Tetszett a cikk?
  •   
  •   
  • 225
  •  
    225
    Shares