Előképünk nem igazán volt arról, ebben a zsánerben mire képesek a lengyelek, a hatrészes Enyhülés című sorozat után viszont bátran kijelenthetjük: műfaji és formai tekintetben is képesek megugrani a szintet, és jó krimisorozatot csinálni. Az HBO Max-on futó sorozattól sok újdonságot ne várjunk, de tény, hogy a szép fényképezéssel megtámasztott sötét hangulat, a fordulatos történetevezetés, és a jó színészi játék elég ahhoz, hogy egy, vagy két etapban ledaráljuk a sorozatot. Kritika.

MM – 061.hu

A lengyel Szczecin városában játszódó krimisorozat egy jégbe fagyott női holttest megtalálásával kezdődik. A nemrég megözvegyült Katarzyna Zawieja (Katarzyna Wajda) vezeti a nyomozást, és amikor kiderül, hogy az áldozat nem sokkal a halála előtt szült, Zawieja a hiányzó újszülött keresésére indul.

Még mielőtt elindulna a nyomozás, felskiccelik Zawieja portréját, kiderül, hogy sötét trauma nyomasztja, férjét megölték, a nyomozás szerint azonban öngyilkos lett. Miközben Zawieja próbál a fejében rendet tenni, felidézni, újraélni a történeteket, a diszpécser arról tájékoztatja, holttestet találtak a Szczecin melletti folyóban. Hamarosan kiderül, hogy az áldozat a kerületi ügyész lányáé, innen kell felgöngyölíteni az ügyet, ami nem ígérkezik egyszerűnek, hiszen az ügyész sok mindenkit rács mögé juttatott, indítéka így többeknek is lehetett arra, hogy elkövesse a bűntényt. 

A legnagyobb hajtóerő a csecsemő felkutatása, az anyaszerepben botladozó Zawieja mintha saját szerepválságát, vívódásait próbálná az eltűnt baba megtalálásába fektetett elképesztő energiával ellensúlyozni, foltozgatni. Érdekes, ahogyan az anyai ösztön a szakmai életében él igazán, nyomozótársaival ellentétben ő mindvégig szentül hisz abban, hogy a csecsemő még él. Saját traumája feldolgozásában ez a szakmai alázat nem segít, az anya-lánya viszony pedig nem csak ő és kislánya, Hania (Marcelina Stepkowska), hanem anyjával (Ewa Skibińska) való kapcsolatát tekintve is bonyolult mintázatot kap. Ez utóbbira nem ad megfejtést a sorozat, az viszont látszik, miért nehéz Haniaval kijönnie. A kislánnyal való kapcsolatát dupla súly nyomja – egyrészt a bármely pillanatban ugrasztható nyomozónő egyértelmű, hogy nem teljesíthet száz százalékosan anyaként, a helyzetet pedig súlyosbítja a gyerek apjának hirtelen elvesztése is.

A szereposztásra nem lehet panaszunk: a nyomozónő társa, Trepa (Bartlomiej Kotschedoff ) a végig borús hangulat megtörője, a széria legjobb arca, vele szemben áll a szintén rendőr Radwan (Cezary Lukaszewicz), az ő karaktere összetettebb (sajnos nincs eléggé kibontva), ami mégis összekapcsolja őket, hogy mindketten odavannak Zawiejáért.

Az Enyhülés hozza a krimi zsánerének sajátosságait, ugyanakkor a tempó olykor túl lassú. Egy-egy snitt elhúzása, vagy az egyébként kiváló alakítást nyújtó Katarzyna Wajda mimikájának “kifeszítése” néha türelmetlenné teszi a nézőt. Ezzel együtt a lengyel sorozat végig élvezhető, fordulatokban sincs hiány, így a műfaj kedvelőinek jó alternatíva lehet a streaming szolgáltatók gazdag kínálatából.