Azt mondja Oroszlán Szonja egy interjúban, hogy húsz éve hallgatják a taxistól elkezdve a közértesen át, bárcsak lenne folytatása a Szeret, nem szeret című sitcomnak. Még mielőtt rosszindulatúan kérdőjelet tennénk ezen állítás mögé, idézzük fel, mit is tudunk a 2002-ben elindult sorozatról: “szituációs komédia a nézők kedvenceinek főszereplésével, középpontban egy házasság kisebb-nagyobb problémáival: szerelem, féltékenység, gyereknevelés, vagyis a WC-deszkától a fogkrémes tubusig”, szól a sitcom szellemes leírása. Brigi és Brúnó jól ismert, az összes női és az összes férfi sztereotípiát megmutatni igyekező karakterek, a naiva és a mufurc férj, akiknek házastársi civakodásaiba hétperces etapokban leshetünk bele. Húsz évvel később ugyanezzel a koncepcióval, ugyanezzel a formátummal próbálkozik ugyanaz az alkotócsapat, a kérdés csak az, hogy: miért? Sugárveszély.
MM – 061.hu
Lehet vitatkozni arról, hogy egy olyan műfaj, amelynek alapvetően a színház az otthona, mennyire tud működni a képernyőn, mert míg a színpadon egy bohózat, vagy egy vígjáték kifejezetten szórakoztató és élményszerű tud lenni jó ritmusban, és megfelelően adagolt poénjaival, addig a tévében más szabályok működnek. Míg a színházban jó esetben együtt rezeg a közönség a színészekkel, sőt, olykor maga is szereplőjévé válik egy-egy spontán reakciójával, akár új lüktetést adva ezzel az előadásnak, addig egy tévéműsornak csak feltevései lehetnek arról, mivel tudja majd megfogni a nézőt. Egy kétszereplős, egykamerás formátum sikere két pilléren nyugszik: a színészek közötti kémián és a dialógusokon. Ha mindkettő működik, akkor a készítőknek nyert ügyük van, persze, sok múlik azon is, ki mennyire fogékony az effajta humorra, a Brigi és Brúnó-féle bájos-kínos évődésekre.
Brigi (Oroszlán Szonja) és Brúnó (Szabó Győző), ahogy a műsor címe (Egy húszassal később…) is mutatja, mára középkorú pár lett, a problémáik pedig nagyjából ugyanazok: Mit kezd egymással egy férfi és egy nő, ha az egyik mást akar, mint a másik? Ha más dolgok fontosak számukra, ha mást gondolnak a gyerekkérdésről? Mennyire lehet összecsiszolódni az évek során? A párkapcsolati gondok fókuszba helyezése mindig aduász a képernyőn, hiszen könnyen tudunk azonosulni velük, pláne, ha az üzenet szellemesen van megfogalmazva. Az alábbi, a gyerekkérdést körüljáró epizódnak ez nem sikerül. Zárómondatai így hangoznak: “- Elment a kedvem a saját virslim szeletelgetéséből./- Nekem meg elment a kedvem a tojásrakástól.”
Az ilyen erőltetett képek félő, hogy a finom mosoly-illemes kacagás-nyers hahota reakcióskálán nem képesek elhelyezni a nézőt, sőt, inkább a szekunder szégyen felé billentik, innentől pedig lássuk be, halott ügy az egész. Az alkotók szándéka, hogy a néző ráismerjen saját problémáira könnyen, befogadható módon, humorral, iróniával. Még ha ez olykor sikerül is, az alulintonált poénokra építő szövegekkel, ahogyan húsz éve, úgy most is sok öngólt rúgnak, így az egyébként szimpatikus és valóban jól működő Szabó-Oroszlán páros nem kerül közelebb a nézőhöz.
Ha már öngól, az egyik hétperces epizódban az örök, “a nők nem értenek a focihoz” – sztereotípiát erősítendő hangzik el a következő fergeteges párbeszéd:
– Nézd meg, a kapus minek van kesztyűben, 30 fok van?!
– Így könnyebben meg tudja fogni a labdát, érted?
– Brúnó, te hazudtál nekem! Azt mondtad, nem lehet megfogni kézzel a labdát!
Ezen a ponton nem mehetünk el amellett sem, hogy a buta, szőke skatulyájába /ld. Valami Amerika/ húsz éve belekényszerített(?), az általa megformált karakterek egyhangúsága ellen több ízben szót emelő Oroszlán Szonja reputációján nem fog segíteni a hamvaiból feltámasztott sorozat, de ez legyen az ő baja.
A négy héten át futó sitcom rendezését Ipacs Gergely mellett Herendi Gábor is újra magára vállalta, elmondása szerint több dolgon változtattak a korábbiakhoz képest, több helyszínen forgattak, és a vizuális világot is modernizálták, az egy kamerássághoz, és a sorozat zenéjéhez azonban ragaszkodtak, ahogyan sajnos a fantáziátlan, kreativitást mellőző, agyonjáratott poénokkal tűzdelt szövegalkotáshoz is. A sitcomban állítólag új szereplők is fel fognak tűnni, úgy mint Török-Illyés Orsolya, Sváby András, valamint Sipos Peti és Sipos Tomi az Irigy Hónaljmirigyből. Hogy ez a mentőöv mire lesz elég, majd kiderül.